Hoe lopen de gemeenteraadsverkiezingen in de randgemeenten en Voeren?  Het teken (R+V!) toont je waar er andere regels gelden. 

De gemeenten die fuseren op 1 januari 2025 moeten voor het eerst een gemeenteraad kiezen voor de nieuwe gemeente. Eigenlijk is dat een “buitengewone verkiezing van de eerste gemeenteraad”. Deze verkiezing vindt ook plaats op 13 oktober 2024. Het is immers gemakkelijk om de start van de nieuwe fusiegemeenten gelijk te laten lopen met de start van de nieuwe bestuursperiode van alle gemeenten. Veruit de meeste regels zijn identiek als voor niet-fusiegemeenten. Met het teken (FG!) geven we aan waar er afwijkende regels zijn. 

De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur stuurt alle specifieke informatie over de voorbereiding en organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen aan de gemeenten die op op 1 januari 2025 fuseren. 

Intro: Verkiezingen

Op 13 oktober 2024 vindt het hoogtepunt van de lokale democratie plaats: de burger kiest nieuwe gemeenteraadsleden. Elke zes jaar worden de gemeenteraden vernieuwd en dus ook alle afgeleide politieke organen (zoals een college van burgemeester en schepenen en het bijzonder comité voor de sociale dienst). Deze keer wordt het spannender dan ooit! Voor het eerst zal er geen verplichting meer zijn om te gaan stemmen. Als kandidaat zal je de burgers eerst moeten overtuigen om te gaan stemmen en dan ook nog eens om op jou te stemmen. Belangrijk is dus om goed de spelregels voor de kandidaten te kennen. De gemeenteraadsverkiezingen worden immers gehouden binnen strikte regels die voornamelijk terug te vinden zijn in:

Op minder dan een jaar voor de verkiezingen werden de spelregels nog aangepast. Niet al deze aanpassingen treden op hetzelfde moment in werking. Het is dan ook geen eenvoudige taak om als kandidaat je weg te vinden doorheen dit bos aan complexe regels. In de aanloop naar de verkiezingen worden ook nog eens extra richtlijnen verwacht. Daarom hebben we de mandatarissenpagina's op onze website aangevuld met dit verkiezingsdeel. Het is een gids doorheen de regelgeving. Als er dingen veranderen, zullen we dat goed duidelijk maken. Ook na de verkiezingen en de installatie van de nieuwe raden blijven de mandatarissenpagina's online staan en zullen ze nog verder uitgebreid worden.

In sommige gemeenten worden op hetzelfde moment als de gemeenteraadsverkiezingen nog andere organen rechtstreeks door de burger verkozen. Dat is het geval in:

  • De randgemeenten en Voeren (R+V!)
  • De gemeenten met districten

Aantal gemeenteraadsleden en aantal OCMW-raadsleden

Het aantal gemeenteraadsleden dat in elke gemeente wordt gekozen, is een cruciaal aspect van de gemeenteraadsverkiezingen. Dit aantal varieert afhankelijk van het inwoneraantal van de gemeente, waarbij ook niet-Belgische inwoners worden meegerekend. Het gebruikte inwoneraantal is gebaseerd op de personen die op 1 januari 2024 officieel als inwoner van de gemeente zijn geregistreerd in het rijksregister van natuurlijke personen. Gemeenteraadsleden zijn van rechtswege ook OCMW-raadslid. (R+V!)  (FG!)

De omvang van de gemeenteraad (en de OCMW-raad) wordt weergegeven in de onderstaande tabel. Het is belangrijk op te merken dat deze aantallen inclusief de burgemeester en schepenen zijn, aangezien zij ook deel uitmaken van de gemeenteraad.

Aantal inwoners Aantal gemeenteraadsleden
minder dan 1.000 7
1.000 tot 1.999 9
2.000 tot 2.999 11
3.000 tot 3.999 13
4.000 tot 4.999 15
5.000 tot 6.999 17
7.000 tot 8.999 19
9.000 tot 11.999 21
12.000 tot 14.999 23
15.000 tot 19.999 25
20.000 tot 24.999 27
25.000 tot 29.999 29
30.000 tot 34.999 31
35.000 tot 39.999 33
40.000 tot 49.999 35
50.000 tot 59.999 37
60.000 tot 69.999 39
70.000 tot 79.999 41
80.000 tot 89.999 43
90.000 tot 99.999 45
100.000 tot 149.999 47
150.000 tot 199.999 49
200.000 tot 249.999 51
250.000 tot 299.999 53
300.000 en meer 55

Aantal schepenen

Uit de gemeenteraadsleden worden de schepenen gekozen. Het aantal te verkiezen schepenen wordt bepaald aan de hand van het inwonersaantal van de gemeente op 1 januari 2024. Elke gemeente, ook de kleinste, moet minstens twee schepenen hebben. De grootste mogen er maximaal negen hebben. De gemeenteraad kan beslissen om met minder schepenen te werken, wat inhoudt dat de verkozen raadsleden een akte van voordracht indienen met minder kandidaat-schepenen dan maximaal toegestaan. Elk college moet wel, naast de burgemeester, ten minste twee schepenen hebben. Gemeenten met minder dan 5.000 inwoners kunnen dus niet met minder schepenen werken, omdat ze slechts twee schepenen hebben. Andere besturen kunnen dat dus wel. Die keuze om het aantal te verminderen geldt in principe voor de hele zittingsperiode. Al kan de gemeenteraad ook beslissen om een opengevallen schepenmandaat niet meer in te vullen tot het einde van de bestuursperiode. Er moeten echter altijd twee schepenen overblijven.

 

Opgelet, want het maximale aantal schepenen verschilt in de gemeenten die fuseren op 1 januari 2025. Ook voor de gemeenten die fuseerden op 1 januari 2019 is er een afwijkend maximum. (FG!)

De BCSD-voorzitter wordt gekozen uit de leden van de OCMW-raad. Als de BCSD-voorzitter voor deze verkiezing nog geen deel uitmaakte van het vast bureau, wordt hij/zij ook toegevoegd lid van het vast bureau. In dat geval wordt hij/zij van rechtswege ook toegevoegd aan het college van burgemeester en schepenen.  (R+V! geen BSCD)

De schepenen zijn van rechtswege ook lid het vast bureau. (R+V! vast bureau apart verkozen)

De burgemeester

Voor de toewijzing van het burgemeesterschap veranderen de spelregels. Waar de raad vroeger volledig zelf kon kiezen wie burgemeester werd, legt de decreetgever nu vast wie het burgemeesterschap toekomt. Kort samengevat moet je volgende stappen volgen om te weten wie burgemeester wordt:

  1. Je kijkt naar welke fracties de meerderheidscoalitie vormen (=de fracties waarvan leden schepen zijn, inclusief de BCSD-voorzitter)
  2. Je kijkt dan naar de grootste fractie (=meeste zetels in de gemeenteraad)
  3. Je kijkt tenslotte naar het raadslid van deze fractie dat het meeste stemmen kreeg bij de verkiezingen.

Die persoon zal de eed kunnen afleggen als aangewezen burgemeester, en later als burgemeester. Van rechtswege wordt deze persoon ook voorzitter van het vast bureau. (R! geldt niet in de Randgemeenten, wél in Voeren)

Aantal leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst

De OCMW-raadsleden kiezen de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD-leden) door ontvankelijke voordrachtsakten in te dienen. (R+V! geen BCSD)
Het aantal leden van een bijzonder comité voor de sociale dienst (de voorzitter niet inbegrepen) hangt af van hoe groot de OCMW-raad is.

Aantal gemeenteraadsleden Aantal BCSD-leden
23 of minder 6
25 tot 47 8
49 of 51 10
53 of meer 12

Afwijkende regels in fusiegemeenten

  • Als het gaat om een gemeente die gaat fuseren, dan wordt op de lijst van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden ook het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden van de nieuwe gemeente geplaatst. Dat gebeurt op basis van de som van de bevolkingsaantallen van de samen te voegen gemeenten. Vanaf de inwerkingtreding van het samenvoegingsdecreet is voor latere toepassingen enkel nog het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden van de nieuwe gemeente geldig.
     
  • Gemeenten die fuseren op 1 januari 2025 hebben de mogelijkheid om in de nieuwe bestuursperiode te werken met één of twee schepenen extra.
     
  • Gemeenten die gefuseerd zijn bij de start van de vorige bestuursperiode (op 1 januari 2019) kunnen nog met één schepen extra werken.

Afwijkende regels in de zes randgemeenten rond Brussel en Voeren

De verkiezingsregels in de zes randgemeenten rond Brussel en Voeren verschillen van de regels voor de andere gemeenten:

Meer over de verkiezingen?

Klik hier