Vanaf 1 april 2014 (huidige regelgeving kinderopvang), wordt een brandweerverslag bezorgd aan de Burgemeester. De Burgemeester evalueert en levert een Brandveiligheidsattest A, B of C af aan de organisator van kinderopvang. De Burgemeester heeft meldingsplicht aan Kind & Gezin als hij een C-attest aflevert aan een bestaand initiatief.
Tot 1 april 2014 (vorige regelgeving kinderopvang vanaf 1/1/2009) werd een brandweerverslag van een locatie voor kinderopvang rechtstreeks overhandigd aan de organisator van kinderopvang. Kind en Gezin beoordeelde dit verslag i.f.v. de toekenning, verlenging, intrekking van een vergunning of erkenning.
Belangrijk voor locaties buitenschoolsche kinderopvang : Voor kleuteropvang met het kwaliteitslabel wordt geen brandveiligheidsattest of brandpreventieverslag meer opgevraagd. Uiteraard blijven brandpreventiemaatregelen wel belangrijk. Brand voorkomen en gepast reageren in geval van brand zijn essentieel voor een veilige omgeving. Daarom heeft VIPA een zelfevaluatietool ontwikkeld die kan helpen bij het evalueren van de brandveiligheid van een locatie kinderopvang.

Lees meer
Recente items

Brandveiligheid kinderopvang

Hoe lang is mijn brandweerverslag nog geldig?
