LIVC R 4.jpg
Provider image

Een LIVC R is een multidisciplinair casusoverleg dat opgericht wordt in een gemeente of een samenwerking van gemeenten en ontstaat op initiatief van de Burgemeester(s). Het overleg heeft als doel om terroristische misdrijven te voorkomen door de situatie van personen die signalen van radicalisering vertonen gezamenlijk te bespreken en, eventueel, een geïndividualiseerd opvolgingstraject voor hen uit te werken. Het is de burgemeester die verder bepaalt hoe de samenstelling eruit ziet. Minimaal dienen, naast de burgemeester, ook de korpschef en/of information officer van de lokale politie en een bevoegd gemeenteambtenaar deel te nemen, maar idealiter schuiven ook sociopreventieve actoren (o.a. OCMW, CAW, CLB, CGG, VDAB, etc.) aan bij het overleg

Sinds de zomer van 2021 is een nieuw Vlaams decreet LIVC R in voege. In deze vorming staan we stil bij enkele centrale vragen:

  • Wie mag er zetelen in een LIVC R? Hoe kan ik deelnemen aan een LIVC R? 
  • Welke personen worden besproken? Vanaf wanneer moet een persoon besproken worden?
  • Hoe wordt een casus besproken? Hoe moet ik een casus aanmelden?
  • Welke informatie kan/mag ik delen? Wat gebeurt er met de informatie die ik deel?
  • Mag ik persoonsgegevens verzamelen en verwerken? Hoe lang mag ik deze persoonsgegevens bewaren?
  • Is de besproken persoon (=casus) zelf op de hoogte dat hij/zij onderwerp uitmaakt van het casusoverleg?

Wenst u op deze vragen een antwoord te kennen, mail dan naar onze helpdesk