Meise - werken aan kwaliteit in schoolopvang

Meise werkt aan kwaliteitsverhoging in de schoolopvang via o.a. aparte lokalen voor kleuteropvang, capaciteitsversterking van kinderbegeleiders en een gevarieerd spelaanbod. Een traject dat ze willen verdiepen onder BOA. Belangrijk is de betrokken en persoonlijke aanpak van de verantwoordelijke.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Tramlaan 8
1860 Meise
België
Wat is er gebeurd?
Lokaal bestuur Meise organiseert de buitenschoolse opvang in de vier gemeentescholen. Geen kleuteropvang met kwaliteitslabel (erkend door Opgroeien), maar wel met veel aandacht voor kwaliteit. Dit op school- en lesvrije dagen. Tijdens de vakantieperiodes wordt er doorverwezen naar de speelpleinwerking.
De verantwoordelijke en het team investeerden de voorbije jaren heel sterk in kwaliteitsverhoging van de schoolopvang. Er waren al een aantal goede startpunten, zoals een kindratio van ongeveer 1 op 18 en een prijzenbeleid met sociaal tarief. Aanvullend is er gewerkt aan aparte lokalen voor kleuteropvang, versterkte competenties van kinderbegeleiders en een rijker spelaanbod voor kinderen.
In kader van de overstap naar BOA vanaf september 2026 wordt er verder gewerkt aan dit kwaliteitstraject. Via de BOA-(boost)subsidie komen er meer middelen vrij voor de buitenschoolse opvang. Een aantal pistes voor de toekomst:
- Verdere bijscholing en opleiding nieuwe medewerkers
- Pedagogisch coach (gemeentelijke en niet-gemeentelijke opvang)
- Aankoop duurzamer spelmateriaal
- Bijkomend aanbod op woensdagnamiddag
- Ontwikkeling digitaal ouderplatform waar overzicht en inschrijving aanbod buitenschoolse opvang en activiteiten gecentraliseerd verloopt
Waarom?
Er was geen aparte ruimte voor de opvang in de gemeentescholen. Het spelaanbod voor kinderen was ook vrij beperkt en de focus lag meer op toezicht dan op opvang met oog voor talenten en interesses van de kinderen.
Het beoogde resultaat
- inrichten van apart lokaal voor kleuteropvang in 3 vd 4 locaties
- Versterken competenties van niet-gekwalificeerde kinderbegeleiders via onder meer CVO-opleiding en traject competentiebouwer(opent nieuw venster)
- Verschillende vormingsmomenten per jaar over bv. spelactiviteiten, observeren, diversiteit; gegeven door verantwoordelijke of externe partner
- organiseren van activiteiten op woensdagnamiddag en schoolvrije dagen
Wat waren de uitdagingen?
- Je kan de infrastructuur maar tot op een bepaalde hoogte aanpassen. Je moet bij schoolopvang vaak inventiever zijn, vooral voor de lagere schoolkinderen waar de opvang nog steeds in de refter op sportzaal plaatsvindt.
- Voorzichtige houding, schrik voor verandering bij aantal kinderbegeleiders
- Competenties verworven tijdens opleidingen en vorming vasthouden en integreren in de dagelijkse werking
De succesfactoren
- Persoonlijke aanpak en bereikbaarheid van verantwoordelijke kinderopvang: zelf frequent aanwezig zijn en meehelpen in de opvang, activiteiten en spel voortonen, meteen inspelen op problemen en ad hoc gesprekken inplannen (hierdoor ook minder uitval)
- Aparte opvang voor zo goed als alle kleuters
- Geëngageerde medewerkers: willen zelf werken aan kwaliteit, investeren tijd en energie om lokalen in te richten en activiteiten uit te werken
Tips voor andere gemeenten
- Wees nabij als verantwoordelijke: speel meteen in op conflict en problemen, neem tijd om in gesprek te gaan en laat niets escaleren, wees aanwezig op de werkvloer.
- Onderhoud een goed contact met de scholen: ga in gesprek met leerkrachten en directie, ga bij moeilijke kindsituaties als school en opvang samen het gesprek aan met de ouders.
- Denk goed na hoe je je verhaal brengt aan het college of gemeenteraad. Geef voorbeelden e vertrek vanuit concrete situaties. Toon zo wat werkt en wat er anders moet.
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.