Vanaf 1 juli schakelt de Vlaamse overheid volledig over naar digitale dienstencheques via Mijn Burgerprofiel. Als lokaal bestuur kan je volmachtenbeheer blijven doen voor burgers, maar alleen als je de bestaande mandaten op tijd en correct overdraagt naar het Vlaams Mandaten Systeem (VMS).
Wat moet je bestuur doen?
De dienst vult de sjablonen in met de gegevens van de gebruikers voor wie nog volmachtenbeheer in de toekomst noodzakelijk is. Op die manier kunnen de bestaande mandaten automatisch worden overgezet naar het Vlaams Mandaten Systeem via een eenmalige bulkimport en moeten diensten dit niet handmatig overzetten.
Aangezien dit om persoonlijke gegevens van de gebruikers gaat, moeten diensten deze informatie via het beveiligde sMFT-platform doorgeven. Wie hier nog niet mee vertrouwd is, vindt alle info in de handleiding.
Let op: ten laatste op woensdag 11 juni moet je alle info doorgeven.
Extra informatie bij de sjablonen
Er zijn twee sjablonen voorzien voor de gegevensaanlevering, namelijk eentje voor de mandaatuitvoerders en eentje voor de mandaten. Lees onderstaande tips om deze sjablonen in te vullen.
Sjabloon mandaatuitvoerders
Identificatienummer mandaattype: Hier staat standaard 104, dit is het unieke identificatie van het mandaattype en mag zo blijven staan.
Cliënt ID: Dit is het unieke ID van Mijn Burgerprofiel in productie en mag je altijd zo invullen.
Sjabloon mandaten
Identificatienummer mandaattype: Hier staat opnieuw standaard 104 en hoef je niet aan te passen.
Identificatienummer mandaatgever: Dit is van de mandaatgever, met andere woorden de burger die het mandaat geeft, voor jullie allicht de klant.
Identificatienummer mandaatnemer: Vul hier het KBO-nummer van jouw organisatie in.
Toegangsniveau mandaat: niet van toepassing – Dit vak mag je leeg laten.
Cliënt ID: standaardwaarde – daar staat ook iets standaard ingevuld, en mag je zo overnemen.
Ondersteuning
Om deze migratie vlot te laten verlopen, is volgende ondersteuning voorzien: