Vastgoed_free.jpg
Provider image

Op 15 september organiseerden de VVSG en Digitaal Vlaanderen een webinar over de retributie voor vastgoedinformatie bij lokale besturen. Herbekijk het webinar hier.

Het Vastgoedinformatieplatform wordt hét digitaal portaal waar de aanvrager de benodigde data kan aanvragen. Vanaf januari 2024 is het gebruik van het platform decretaal verplicht. Kathleen Declercq, VVSG-medewerker Vastgoedinformatieplatform, licht toe hoe de retributie in het platform eruit zal zien, hoe deze kan berekend worden, welke mogelijkheden steden en gemeenten hebben en welke voorbereidingen moeten worden getroffen. Sammy Parmentier van Digitaal Vlaanderen geeft meer uitleg over de formaliteiten bij de instap in het Vastgoedinformatieplatform, zoals de verwerkersovereenkomst die moet worden afgesloten tussen de gemeenten en Vlaanderen. Download hier de powerpoint.

Het Vastgoedinformatieplatform is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, vastgoedsector (CIB & FedNot) en de Vlaamse Regering. Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer.

Herbekijk de webinar

Vraag en antwoord

Hieronder vind je de antwoorden op de gestelde vragen van de webinar. Gebruik ctrl+f om gemakkelijker te zoeken in deze pagina.    Heb je nog andere vragen? Stel ze gerust via info@vvsg.be. Zo komt je vraag bij de juiste persoon terecht!

Retributie

Er zijn dus twee manieren om de gemeentelijke retributie te berekenen, beiden per capakey maar bij de tweede manier wordt een uitzondering voorzien voor 5 aanpalende percelen waarvan slechts 1 bebouwd is, waarvoor de aanvrager slechts eenmaal retributie moet betalen. Kan ook voor 2 of 3 aanpalende worden gekozen?

Alle voorwaarden liggen vast, alsook het maximum aantal percelen per 'groepje' dat ligt op 5 . Dit is in onderling overleg met verschillende gemeenten gebeurd, en voorgelegd aan de bestuurlijke commissie van de VVSG. Zie de eerste vraag onder 'Gemeenteraad' voor de exacte omschrijving van deze uitzondering.

2. Bepaalt het VIP automatisch het bedrag bij berekeningswijze 2 of moet de gemeente dit nog nakijken? Het loket berekent zelf de voordeligste formule bij aanvragen van meer dan 5 percelen?

Het systeem berekent automatisch het te betalen bedrag. Bij berekeningswijze 2 worden achterliggend alle percelen tegenover elkaar geanalyseerd.

Als de gemeente kiest om te factureren volgens optie 2 (per capakey met uitzonderingsregels) worden de tijdelijke en vaste retributies alsnog per capakey gerekend? Dus ongeacht welk berekeningsmodel de gemeente heeft? M.a.w. 3 percelen die samengenomen worden in één berekening bij optie 2, geeft 3 maal de platformretributie?

Een aanvraag kan inderdaad meerdere percelen bevatten. Elk perceel creëert een dossier.

Bij keuze berekeningswijze 2: Ingeval 7 percelen in één aanvraag zitten zal het loket wellicht stellen dat men max 5 percelen kan aanvragen? Wordt het onmogelijk gemaakt om 7 percelen te selecteren?

Er staat geen maximum op het aantal percelen binnen één aanvraag. Van alle percelen binnen één aanvraag wordt dan bekeken in hoeverre ze kunnen worden samen genomen per groepje van 5. In het geval alle 7 aanpalend en max. 1 bebouwd is, zal er dus 2 maal de retributie aangerekend worden.

Is er geen mogelijkheid om per gebouweenheid (i.g.v. appartementen) te berekenen?

Na overleg en analyse werd de berekeningswijze per patrimoniumkey inderdaad niet weerhouden.
Dit omdat alle informatie, behalve leegstand, verwaarlozing en de VLOK-inlichtingen op perceelsniveau zijn. Een dossier met 3 appartementen zal dus grotendeels dezelfde informatie weergeven. 

Gaat de platformretributie geïnd worden bij de gemeente en moet de gemeente dit bedrag dus in de huidige retributie incalculeren?

Neen, de gemeente bepaalt het bedrag dat uitsluitend geldig is voor de gemeentelijke retributie. De beide platformretributies zijn pas vanaf 2024 van toepassing en worden daarbovenop geteld. De volledige inning, van zowel de gemeentelijke als de platformretributies, gebeurt vanaf dan door Vlaanderen. De gemeentelijke retributie wordt dan periodiek doorgestort.

Stel dat de gemeentelijke retributie €100 bedraagt per capakey in onze gemeente. Krijgen we dan vanaf 1 januari 2024 en als de uiteindelijke platformretributie op 35€ wordt bepaald, voor één dossier €65 doorgestort of doet Vlaanderen dan het bedrag naar €135?

Het totale bedrag door de aanvrager te betalen wordt in het voorbeeld €135, waarvan 100€ wordt doorgestort naar de gemeente.

Er werd gesproken van periodieke stortingen van de retributie aan de gemeente, is dit maandelijks? per kwartaal, jaarlijks…?

Er zal waarschijnlijk maandelijks worden gestort, maar een definitieve beslissing volgt nog.

Gebeurt de uitbetaling naar de gemeente vanaf 01/01/2024 gegarandeerd per aanvraag of pas na effectieve inning door Vlaanderen?

Digitaal Vlaanderen zal door de onmiddellijke inning (via webportaal of via toepassingen van integrerende partijen) zelf ook zeker zijn van de gelden, dit is dus ook zo voor de gemeente die het op haar beurt krijgt doorgestort. Zie ook de vorige vraag.

Kunnen we na een aantal jaar veranderen van keuzemogelijkheid? 

Dat kan, mits dit tijdig te communiceren aan vastgoedinformatieplatform@vlaanderen.be.

Bovenop de gemeentelijke retributie wordt dus twee bijkomende platformretributies aangerekend, deze zijn door de aanvrager te betalen?

Klopt, vanaf 01/01/2024 moeten de gemeentelijke retributie en de (vaste + tijdelijke) platformretributie door de aanvrager worden betaald aan Digitaal Vlaanderen. Vlaanderen stort de gemeentelijke retributie daarna door naar de gemeente en gebruikt de tijdelijke platformretributie om de investering terug te betalen en de vaste om het platform te onderhouden en verder te ontwikkelen (extra bronnen aansluiten, enz...)

Als de gemeente kiest om te factureren volgens optie 2 (per capakey met uitzonderingsregels) worden de tijdelijke en vaste retributies alsnog per capakey gerekend? Dus ongeacht welk berekeningsmodel de gemeente heeft? M.a.w. 3 percelen die samengenomen worden in één berekening bij optie 2, geeft 3 maal de platformretributie?

Inderdaad, voor meerdere percelen zal ongeacht de keuze van berekening van de gemeente, door Vlaanderen de platformretributie per perceel (dus berekeningswijze 1) worden geïnd.

Bestaat er een overzicht van de huidige retributies van gemeenten? Het gemeenteraadsbesluit over de nieuwe retributie geeft ons de kans om de retributie ter herzien en te vergelijken met andere gemeenten of intergemeentelijk af te stemmen. Is daartoe enige intentie?

Zie slide 17 van de powerpoint van het webinar (kaartje) voor een overzicht van de retributie per gemeente. De gemeentelijke retributie is een volledige gemeentelijke bevoegdheid.

Koppelen jullie ook terug welke retributie en berekeningswijze de meeste gemeenten kiezen, bij elke wave?

Dit is momenteel niet voorzien. Een aanvrager zal enkel bij de aanvraag een prijssimulatie zien vooraleer goed te keuren. We schatten dat circa 15% van de gemeenten voor prijsberekening 2 (met de uitzonderingsregels) zal kiezen. Indien uw gemeente vragen heeft om inzicht te krijgen in de keuze van reeds aangesloten gemeenten, kan je steeds mailen naar vastgoedinformatieplatform@vlaanderen.be. 

Dus per capakey 35 euro tot prefinanciering is terugbetaald.. Is dit besproken met notarissector?

Er is op alle vlakken overleg gepleegd met zowel notarissen als met makelaars: niet alleen inhoudelijk maar ook over praktische, financiële, juridische … zaken. De notarissector wordt vertegenwoordigd door FedNot. Zowel zij als CIB voor de vastgoedmakelaars zien de meerwaarde van het project ten opzichte van de investering. Daarnaast zou het mogelijk zijn dat gemeenten die op termijn minder investeringskosten hebben aan de aflevering van het dossier, de gemeentelijke retributie kunnen laten zakken.

Over hoeveel aanvragen (per capakey) spreken we op jaarbasis voor heel Vlaanderen?
M.a.w. hoeveel gaat die vaste retributie van 15 eur per capakey jaarlijks opbrengen om dit initiatief te onderhouden? Kan dit bedrag na verloop van tijd nog wijzigen?

Er wordt geschat dat er jaarlijks over 130 000 aanvragen worden ingediend.
De platformretributie wordt voorlopig geschat op €15 voor de vaste en €20 voor de tijdelijke retributie maar de finale bedragen zullen pas eind 2023 duidelijk zijn (op basis van de reële kosten). Een toekomstige aanpassing van de retributie is mogelijk en zal onder meer afhangen van het aantal aangevraagde dossiers en de reële onderhouds- en doorontwikkelkosten.

Hoe komt het dat Vlaanderen niet kan inschatten wanneer de prefinanciering zal terugbetaald zijn. Als de platformretributie per capakey te betalen is kan je toch inschatten hoe lang het zal duren om de kost terug te betalen?

Dit hangt af van het effectieve aantal aanvragen en de uiteindelijke ontwikkel- en beheerkosten.

Dient de gemeente ook een algemene instapkost te betalen om in te stappen? Of wordt het VIP enkel via de retributie betaald?

Gemeenten dienen zelf niets te betalen, via de platfromretributies zullen de kosten voor het Vastgoedinformatieplatform worden gedragen door de aanvrager.

Facturatie

Hoe gebeurt de opvolging van betaling en facturatie van aanvragen in het platform?

In de periode vóór de aanvrager in het platform kan betalen, maakt de gemeente de facturen op en volgt zij de betaling van de retributie op, hiervoor kan gebruik worden gemaakt van een overzicht van de aanvragen dat ter beschikking wordt gesteld in het platform. Eind 2023 zal de betalingsmodule in het platform ingebouwd zijn en zullen aanvragers bij indienen van de aanvraag meteen de gemeentelijke retributie betalen aan Vlaanderen (of via een tussenpartij). Voor alle afgeleverde dossiers zal Vlaanderen vanaf dan de gemeentelijke retributie periodiek doorstorten. De precieze modaliteiten (spontane doorstorting of betaling na periodieke factuur van gemeente aan Digitaal Vlaanderen) worden later bepaald. Aanvragers zullen via Digitaal Vlaanderen een factuur ter bewijs van betaling kunnen opvragen. Vanaf 01/01/2024 zullen aanvragers zowel gemeentelijke als platformretributie betalen in het platform. Zie ook slide 43 in de ppt: de groene bedragen int de gemeente, de groen gearceerde int Vlaanderen die doorstort naar de gemeente.

Nu maken veel notarissen gebruik van een provisie zodat er geen facturatie nodig is. In dit geval zou onze financiële dienst meer werk met het uitsturen van facturen?

Zolang de gemeente zelf de inning doet, bepaalt zij nog de manier van facturatie of inning van de retributie.

Is er een link voorzien met de gemeentelijke boekhoudsystemen? Hoe komen de ontvangsten terecht in onze  boekhouding?

Om dit proces te automatiseren neem je best contact op met de gemeentelijke dienstenleverancier. De gegevens van de aanvragen worden ook aangeboden via webservices.

Dienen wij zelf nog de aanvragen bij te houden in een eigen programma i.f.v. de facturatie om de retributies te kunnen innen? Of zal Vlaanderen dit automatisch per gemeente doen en doorsturen?

Wanneer de betalingsmodule in werking is, zal het niet meer nodig zijn de aanvragen bij te houden voor facturatie want alle retributies worden op voorhand in het platform geïnd waarna Vlaanderen de gemeenteljke retributies doorstort naar de lokale besturen. De gemeenten die voordien instappen zullen een facturatierapport kunnen downloaden en op basis hiervan de nodige voorbereiding doen voor inning van de retributies.

Wordt het facturatierapport per maand doorgestuurd naar de gemeente?

De gemeente kan op ieder moment het facturatierapport downloaden, en bekijkt zelf welke aanvragen reeds gefactureerd werden en nog te factureren zijn.

Hoe zal het bestand voor de facturatie eruit zien? Kan dit geïmporteerd worden in een bestaande toepassing?

Dit zal een generiek CSV-bestand zijn met de gegevens van de diverse aanvragen (aanvragergegevens, capakey, prijs, referentie, ...). Het is aan de gemeente zelf om de nodige filtering te doen. 

Worden Rijksregister- of KBO-nummers opgenomen in het facturatierapport?

Het RR-nummer wordt niet meegegeven, burgers kunnen pas vanaf 01/01/2024 een aanvraag via het platform starten, en dan zal de betaling in het Vastgoedinformatieplatform gebeuren. 

Is VIP gekoppeld aan authentieke bronnen voor de gegevens van de aanvrager?

Ook Vlaanderen krijgt momenteel enkel het KBO-nummer door van de aanvrager, er is geen verdere koppeling voorzien om de gegevens op te halen.

In onze gemeente wordt nu vooraf online betaald, we stappen dus in in de laatste wave.
Dit ligt nogal dicht bij de datum van verplicht gebruik. In ons traject was de betaalcomponent moeilijkst te realiseren, er liep in het begin regelmatig iets fout, vandaar onze bezorgdheid.In onze gemeente wordt nu vooraf online betaald, we stappen dus in in de laatste wave.

De betaalcomponent zal in werking zijn op het platform vóór de aansluiting van gemeenten in de laatste wave.


Worden we verplicht om om te schakelen, ook als het betaalplatform nog niet in voege zou zijn?

De gemeenten die op dit moment al met online betalen werken, werden om die reden in de laatste wave ingedeeld, wanneer de betalingsmodule in werking is. Het is niet de bedoeling dat deze gemeenten eerder aansluiten omdat dit voor hen extra werklast zou betekenen. Mocht er vertraging optreden met de implementatie van de betaalmodule, zullen deze gemeenten een uitgestelde instapdatum krijgen.

Vanaf Vlaanderen de inning doet: moeten deze facturen aan Vlaanderen in Peppol/Mercurius aangeboden worden. Indien wel, welk bestelbonnummer moet dan doorgegeven worden ?

De precieze werkwijze voor de doorstorting van de gelden (vanaf najaar 2023) wordt nog bepaald.

Betwistingen inzake retributie: wordt dit opgenomen door Vlaanderen of door gemeente ?

Vanaf Digitaal Vlaanderen de inning doet (eind 2023), zullen debiteurenbeheer en eventuele betwistingen ook door Vlaanderen opgevolgd worden.

Gemeenteraad

Klopt het dat er momenteel een GR-besluit opgemaakt te worden (bij instap) en dan vanaf het decreet nog eens een GR-besluit en aanpassing retributiereglement?

Inderdaad, bij instap dient een gemeenteraadsbesluit te worden goedgekeurd waarin de aansluiting, de retributie en de verwerkersovereenkomst worden goedgekeurd. Nadat het decreet in werking treedt (2e helft 2023) zullen een nieuw gemeenteraadsbesluit met vernieuwd uniform retributiereglement (uitbreiding aanvragers, lijst vrijstellingen, ...) en een nieuwe verwerkersovereenkomst nodig zijn. Gemeenten die aansluiten nadat het decreet in werking treedt zullen maar één versie van de documenten laten goedkeuren.

Binnen onze gemeente bekijken we om ons retributiereglement aan te passen (aanpassingen van aantal andere zaken) met ingang van 01/01/2023 (ruim voor onze wave). Het zou handig zijn om de nodige aanpassingen nu al te kunnen meenemen.

Het retributiereglement kan inderdaad al worden gestroomlijnd aan de keuze van de berekening:
- optie 1: berekening per capakey
- optie 2: berekening per capakey, met uitzondering, namelijk:
     Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs te betalen per groep van 5 kadastrale percelen in dezelfde aanvraag, op voorwaarde dat:
     - De percelen aangrenzend zijn
     - De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen
     - Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn)
De lijst met vrijgestelde organisaties is nog autonoom door de gemeente te bepalen en dit tot het decreet in werking treedt en de finale versie van het retributiereglement ter beschikking wordt gesteld.

Wordt het pakket van sjablonen automatisch naar elk gemeente gestuurd? Kunnen we nu al overschakelen?

3 maanden voor instap worden alle documenten automatisch aan de gemeenten bezorgd.
Het staat jullie natuurlijk vrij om nu reeds 1 van de 2 kostprijsberekeningen te implementeren (zie ook de vorige vragen hierboven)

Mogen we twee aparte reglementen maken nl. retributiereglement en verwerkingsovereenkomst. Het sjabloon is momenteel voor beide samen. 

Het gemeenteraadsjabloon is een suggestie en kan waar nodig aangepast of opgesplitst worden door de gemeente. We raden wel aan om de artikels die erin staan te behouden.

Een gemeente die aansluit na het VIP-decreet, moet dus geen verwerkingsovereenkomst en gemeenteraadsbesluit opmaken? 

Toch wel, maar dit moet maar éénmalig gebeuren. Gemeenten die voordien aansluiten moeten dit bij aansluiting doen en opnieuw bij goedkeuring decreet (zie de eerste vraag onder 'Gemeenteraad').

Dienen wij de platformretributie mee op te nemen in ons retributiereglement?

De platformretributie wordt door Vlaanderen opgelegd, daarover hoeft niks in het gemeenteraadsbesluit te staan.

Wat met indexatie op het retributiebedrag? Kan dit meegenomen worden in het GR besluit?

De gemeente beslist zelf over de retributie, en zal wijzigingen tijdig moeten doorgeven aan het platform zodat rekening kan worden gehouden met het nieuwe retributiebedrag of -berekeningswijze. De mogelijkheid tot keuze voor standaard jaarlijkse indexatie wordt nog door Digitaal Vlaanderen geanalyseerd.

Als wij het tarief aanpassen, is dit dan enkel van toepassing voor notaris/makelaar in de eerste wave?

We raden aan om het tarief geldig te maken voor alle doelgroepen, in eerste fase ook diegene die nog niet via het platform kunnen verlopen. Wijziging van het bedrag in de toekomst is steeds mogelijk door dit door te geven aan vastgoedinformatieplatform@vlaanderen.be.

De gemeente heeft ook vaak inlichtingen nodig bij verkopen. Moeten we dan ook een platformkost betalen of vallen gemeenten onder de vrijstellingen? Moeten we dit dan zelf aanvragen via het platform?

De gemeente zal de aanvraag zelf kunnen doen in het platform vanaf het decreet in werking treedt (ca. zomer 2023). Overheden werden opgenomen in het juridisch traject om vrijgesteld te worden van retributies.

Wat met vrijstelling voor studies in opdracht van de gemeente, nu worden aanvragen van studiebureaus, aannemers vrijgesteld als dit in opdracht is van de gemeente.

In dat geval doet de gemeente best zelf de aanvraag en niet het privé studiebureau. Ondernemingen zullen immers niet vrijgesteld worden.

Dus als ANB of OVAM een aanvraag doet, dienen zij wél te betalen want zij zijn geen overheid of intergemeentelijk samenwerkingsverband?

Als de Vlaamse entiteiten vrijgesteld worden, zullen ook OVAM en ANB daaronder vallen en geen gemeentelijke retributie moeten betalen. 

Omtrent vrijstellingen is er volgens mij toch een misverstand, nl. belastingen kunnen niet aangerekend worden aan andere (hogere) besturen, maar retributies (die kosten vergoedend zijn) wel.

Digitaal Vlaanderen zal deze opmerking meenemen in de verdere juridische analyse van vrijstellingen. Het is echter wel de bedoeling om tot een uniforme lijst van vrijgestelde organisaties te komen en overheden worden toch door de meeste gemeenten kosteloos geholpen op vandaag.

Instaptraject

Welke pilootgemeentes starten op 03/10/2022?

Gemeenten Balen, Bekkevoort, Bocholt, De Haan, Heusden-Zolder Hove, Ieper, Merksplas, Oostende, Pepingen, Wetteren en Zwalm zijn de eerste gebruikers. In de loop van oktober volgen er nog.

Waar kan je terugvinden wanneer welke gemeente intstapt in het Vastgoedinformatieplatform?

Via de website  kan je  terugvinden in welke wave de gemeenten zullen instappen in het VIP.
Via de langsingspagina zal de de actuele toestand van de aangesloten gemeenten kunnen opvolgen.

Kan de gemeente wachten met instappen tot de inning via het platform kan gebeuren? Momenteel hebben wij een online betaalsysteem. Het lijkt mij niet efficiënt om dit systeem te verlaten en dan over te gaan naar een systeem van manuele facturatie, waardoor we beter wachten tot de inning via het platform in orde is, niet?

Omwille van diverse redenen werd gekozen voor periodieke aansluiting gemeenten. Gemeenten die met een online betalingmodule werden om die reden in de laatste onboardingswave ingedeeld. Mocht dit niet correct zijn voor uw gemeente, stuur een mailtje om jullie instapmoment onderling te bespreken naar vastgoedinformatieplatform@vlaanderen.be

Bepaalt de gemeente zelf wanneer men in dit nieuw systeem instapt? Kunnen we ook pas op 1/1/2024 instappen?

Er zijn diverse redenen waarom een 'big bang' -waarbij alle gemeenten op 1 datum instappen- niet haalbaar is, zowel voor Digitaal Vlaanderen als voor de gemeentelijke integratoren. Neem gerust contact op met vastgoedinformatieplatform@vlaanderen.be om uw specifieke situatie te bekijken.

Ik merk dat voor onze gemeente niet de correcte link weergegeven wordt op de landingspagina. Waar kan ik dit laten rechtzetten?

Contacteer Vastgoedinformatieplatform@vlaanderen.be mocht er een foutief e-mailadres of webloket van uw gemeente op vastgoedinformatieplatform.vlaanderen.be/info staan.

Ondersteunen jullie de gemeenten tijdens de onboarding/voor het verzamelen van informatie (kaartlagen e.d.)?

Als je instapt via een softwareleverancier, bekijk je best met hen samen de nodige datavoorbereiding. Op de gebruikersomgeving www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform kan je ook al heel wat informatie terugvinden. Bij andere vragen contacteer je vastgoedinformatieplatform@vlaanderen.be.

Vanaf wanneer komen er infosessies over het effectief gebruik van het VIP?

Afhankelijk hoe je instapt (via software van een leverancier of via het webportaal van Vlaanderen) zal je enkele maanden voor de instap gecontacteerd worden door de dienstenleverancier of door Vlaanderen. Bij verdere vragen, contacteer ons via vastgoedinformatieplatform@vlaanderen.be. 

Aanvragen

Notarissen beschikken vaak over meer recente capakeys dan de lokale besturen.
- Wat als inlichtingen worden aangevraagd over een nieuwe capakey is die nog niet bekend is bij de gemeente?
- Hoe bereken je de retributie wanneer een aangevraagd perceel bij de gemeente nog uit twee aparte capakeys bestaat?

Op het Vastgoedinformatieplatform is het enkel mogelijk om CaPaKeys te selecteren volgens GRB ADP actuele toestand. Zowel aanvragers als de lokale besturen kunnen dus enkel met deze percelen werken.
De aanvrager selecteert een perceel en dat is de contour waarmee de gemeente aan de slag gaat.
Het platform berekent de retributie op basis van de gekende percelen in GRB ADP actuele toestand, daarop zijn geen uitzonderingen mogelijk.

Er komen ook aanvragen binnen voor locaties op het openbaar domein, waar er geen capakey is. Wordt dit voorzien in het VIP?

Er wordt een ander type aanvraag voorzien specifiek voor openbaar domein. Deze functionaliteit zal pas gebouwd worden in de loop van 2023, tot dan zal de aanvraag op de 'oude' manier door de gemeente moeten worden behandeld.

Wanneer een burger een aanvraag doet vóór 01/01/2024, kan de gemeente de aanvraag dan in het VIP ingeven en de gegenereerde pdf dan afleveren, of dienen we nog op de 'oude' manier de vastgoedinfo en uittreksels op te maken en af te leveren?

Burgers kunnen inderdaad pas vanaf 01/01/2024 een vastgoeddossier aanvragen. Pas na goedkeuring van het decreet (2e helft 2023) zullen ook lokale besturen een aanvraag kunnen initiëren. Vandaar blijft het nodig dat er parallel op de 'oude' manier een dossier wordt afgeleverd aan aanvragers die niet via het platform verlopen. Het is geen probleem dat er tijdelijk twee versies van dossiers naast elkaar bestaan.

Hoe weten wij of een makelaar erkend is of niet?

De authenticatie van de aanvrager zal gebeuren vóór deze een aanvraag kan indienen. Alle aanvragen zullen dus steeds enkel  door erkende makelaars of notarissen gedaan kunnen worden.

Inlichtingen & overige

Komt uit dit systeem zowel de vastgoedinfo als het uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister? Wellicht toch ook milieu-info, risicogronden, overzicht milieuvergunningen, enz?

Eén dossier bevat alle informatie, dus zowel de informatie uit het plannen- en vergunningenregister als de overige informatie. Er zullen geen deeldossiers maar aangevraagd kunnen worden.
In het inlichtingenmodel van het Vastgoedinformatieplatform zitten de risicogronden, milieuvergunningen en zoneringsplannen inderdaad ook vervat.

Door wie worden betwistingen m.b.t. inhoud (of eventuele vragen) behandeld? Komen deze dan via een e-mail tot de verwerker?

Momenteel wordt er per inlichting een bronhouder aangegeven en de contactgegevens van o.a. gemeente wordt doorgegeven om contact te nemen. Er zal ook na MVP ook een correctieflow uitgewerkt worden via het platform.

Notarissen vragen ook per brief of er nog belastingen schuldig zijn. Gaat dit ook via het platform of niet?

In het inlichtingendossier worden geen gegevens over de eigenaar meegegeven. Deze informatie kan dus niet via Vastgoedinformatieplatform verlopen.

Wij leveren info aan notarissen e.d., krijgen wij dan ook de gegevens van de notarissen wat betreft de nieuwe eigenaars? Belangrijk voor het innen van de belasting.

Er is momenteel geen omgekeerde uitwisseling voorzien van notarissen naar de gemeente via het platform. Eigenaarsgegevens passen ook niet in het huidige dossier, dat enkel over perceels- en vastgoedinformatie gaat.