Afbeelding1_4_1.jpg
Provider image

De gemeente Bornem biedt een heel breed aanbod aan buitenschoolse opvang en activiteiten voor de kinderen. Door een goede lokale samenwerking maken ze hun aanbod mogelijk voor alle kinderen in de gemeente. Ook kwetsbare gezinnen verliezen ze in de gemeente Bornem niet uit het oog. Zo verdeelden ze tijdens de coronapandemie knutselpakketten aan kwetsbare gezinnen om hen warm te maken voor het buitenschools aanbod.

Aanpak en resultaten

Bornem telt drie erkende opvanglocaties waar ze activiteiten in de visie van het open speelaanbod door het vaste personeel organisere. In een van de locaties, in Hingene, bevindt de plaatselijke afdeling van de bibliotheek zich in de opvang. 

De opvangcapaciteit van de erkende opvang werd veel te klein en leidde tot de start van gemelde naschoolse ‘kortopvang’ in 4 scholen. Een groep van wijkwerkers en vrijwilligers neemt daar de begeleiding op zich. Een groep van animatoren ondersteunt het aanbod van kortopvang door voor de kinderen dagelijks een aanbod aan sport-, spel- en knutselactiviteiten te voorzien. Daarnaast worden ook naschoolse activiteiten aangeboden vanuit een samenwerking tussen de scholen en de buitenschoolse kinderopvang. De scholen reiken de lesgevers aan, en de kinderopvang zorgt voor de praktische organisatie en de inschrijvingen. Zo kunnen kinderen binnen de opvanguren deelnemen aan sportsnack, multimove, muziek na school, Codescool, initiatie Engels, typlessen enz.  Op de planning staat om een interne werkgroep in het kader van het nieuw decreet op te stellen vanuit de gemeente waarin de diensten sport en cultuur samenwerken met de academie.

Doordat ze op vandaag al een groot aanbod hebben aan sport- en speelpleinwerking, is er weinig nood om externe partners te betrekken. Vanuit lokale samenwerkingen met de academie en bibliotheek, hebben ze een breed aanbod.

Tijdens de coronapandemie hadden ze extra aandacht voor kwetsbare gezinnen. Vanuit het Huis van het Kind werden pakketten samengesteld met allerlei materiaal om veilig in huis een activiteit te organiseren. In die pakketten zat allerlei materiaal om een kerstfeestje te organiseren en kleine cadeautjes te maken; zoals mais en olie om popcorn te maken, papier en glitters om versiering te maken, .... Zo verliezen ze deze doelgroep niet en worden deze mensen ook warm gemaakt voor het buitenschoolse aanbod.

Sterktes en succesfactoren

  • In de gemeente Bornem zien ze wel voordeel in het betrekken van externe partners. Op die manier wordt een breder aanbod gerealiseerd in de gemeente.
  • Door de goede samenwerking tussen de buitenschoolse kinderopvang en lokale partners, kunnen ze een breed aanbod aan activiteiten bieden voor kinderen.
  • In de gemeente Bornem werkt de kinderopvang binnen de visie van het open speelaanbod. Zo wordt de buitenschoolse tijd van kinderen veel meer vrije tijd en wordt de opvang breder opengetrokken naar de scholen. Scholen worden op die manier in contact gebracht met organisaties binnenin de gemeente die een aanbod voor kinderen hebben; de academie, de bibliotheek…

Knelpunten en uitdagingen

  • In de toekomt willen ze nog meer samenwerken tussen de verschillende diensten, zodat de kinderen gemakkelijk van de ene activiteit naar de andere activiteit gaan of de activiteiten naar de kinderen komen.
  • Doordat ze de opvang breder willen zien, stellen ze vast dat het daarin belangrijk is om een gedragen visie op te stellen. De toekomstige werkgroep zal deze visie opstellen.
  • Kinderen uit de lagere school toeleiden naar het bestaande aanbod binnen vrije tijd klinkt in theorie heel mooi, maar op vlak van mobiliteit is dit bijna niet haalbaar. Slechts een heel beperkt aantal kinderen kan te voet naar de culturele infrastructuur of het sport- en recreatiedomein.

Meer weten?