Proef Riemst

Tekst: Aline Verbrugge op basis van interview met Wouter De Bruyn (Wouter.DeBruyn@riemst.be ). 

Website

Hoe en wanneer is het project ontstaan? 

Riemst zet al lang in op haar streekproducten. Het soort streekproducten fluctueert wel. Vroeger was de champignonteelt hier heel fel aanwezig, maar nu is er ook al een brouwerij bij en drie wijndomeinen.  

Kan je kort jullie voedselproject toelichten?

  • Korte keten : Kleine biomarkt opgezet in Kanne (afgelegen dorpje) met lokale producten zoals witloof, biowijn, kaas... 

  • Fruittelers met aardbeien automaten, appels, aardappelen 

  • Lijst van mensen die korte keten doet, landbouwers -> voegen ze samen in informatiebrochures 

  •  Grotten in Kanne waar brood van bakker bv kan rijzen 

Welke rol heeft de gemeente hierin gespeeld? 

Vanuit dienst lokale economie standplaats geven aan lokale landbouwers en producenten, zorgen dat er voorzieningen zijn om de marktplaatsjes uit te werken. 

  • Communicatieve ondersteuning via gemeentelijk infoblad (bv. Tijdens de week van de korte keten in de kijker plaatsen) 
  • De gemeente is altijd de contactpersoon tussen keten en kweker. 

Lijst met verkooppunten die ze samenvoegen in informatiebrochures --< website 

  • Doorverwijzen naar experten binnen de gemeente. 
  • Budgetten voorzien voor toeristische organisaties 

Met welke diensten werken jullie samen ? 

  • Dienst lokale economie 

  • Dienst landbouw: subsidies 

  • Dienst toerisme: streekproducten, brochures maken 

  • Dienst cultuur: erfgoeddag 

Welke externe financiering en partners hebben jullie ingezet ?

Externe partners: /

Subsidies: 

  • Leader subsidies: erfgoed en streekproducten 

Wat zijn de successen en de uitdagingen ?

Successen: 

  • De actie van Mateo Simoni heeft erg geholpen om Limburg meer bekender te maken. Het gaf toerisme een boost en vakantie in Limburg aantrekkelijker. 

Uitdagingen: 

  • Wij ondersteunen handelaars, maar financieel kan je geen privileges stellen, behalve voor streekproducten misschien. Het is niet dat de gemeente een budget heeft om bepaalde individuen die iets op poten willen zetten te financieren, er bestaan ook andere initiatieven zoals bijvoorbeeld de VLIF. 

  • De gemeente moet nog meer inzetten op het laten kennis maken van de inwoners met waar men korte keten producten kunnen kopen, en zo de handelaars ondersteunen. 

  • We kunnen nog meer aan toerisme doen waardoor mensen nog meer de producten van Riemst leren kennen.  

  • Subsidies vinden. Vaak krijg je als antwoord of er subsidies zijn “naar mijn weten niet”, of komt de projectsubsidie veel te laat aan het licht of moet het heel uitgebreid zijn