Opgelet: De overgangsperiode loopt nog tot en met 31 december 2023. Vanaf 1 januari 2024 kan je alleen nog maar de digitale tool OCMW@RVA gebruiken! (meer info: zie lager)

Op vrijdag 27 oktober 2023 hebben de RVA en Smals bevestigd dat de tool OCMW@RVA mag en kan gebruikt worden. Als je nog technische problemen ondervindt, lees dan zeker hetgeen lager vermeld staat.

Het was de bedoeling om hiermee te starten vanaf 2 oktober 2023 maar door technische problemen is dit niet eerder gelukt. Zij wensen zich nogmaals te excuseren voor het eventuele ongemak.

OCMW’s kunnen mensen/leefloongerechtigden tewerkstellen in het kader van Art. 60 § 7 van de OCMW-wet. Op die manier kunnen deze burgers een bepaalde periode werken en daarna aanspraak maken op een werkloosheidsuitkering. 

Er is al jaren een samenwerking tussen de RVA en de OCMW’s. Op vraag van een OCMW berekent de RVA, voor een bepaalde persoon, het aantal arbeidsdagen die zouden moeten gepresteerd worden. 
De OCMW-medewerker dient hiervoor een aanvraag in bij de RVA en voegt de informatie toe die van belang is in het kader van deze berekening. Op dit moment (september 2023) gebeurt dit per e-mail of per post.

 

Doelstelling – verdere digitalisering van het aanvraag- en berekeningsproces

De RVA wil dit verder digitaliseren en automatiseren. In de toekomst zal informatie die al beschikbaar is bij authentieke bronnen (vb. bepaalde tewerkstellingsperiodes in het verleden – via de RSZ) automatisch kunnen doorstromen naar de RVA. Het voordeel is dat de OCMW-medewerker dit dan niet meer zelf moet aangeven. Het betekent een vereenvoudiging van dit proces. Informatie die (nog) niet beschikbaar is via authentieke bronnen, zal wel nog moeten bijgebracht worden, daar kan men niet buiten.

 

Stap 1

De eerste stap is de ingebruikname van een nieuwe tool, met de naam ‘OCMW@RVA’.

Deze kan gebruikt worden vanaf vrijdag 27 oktober 2023.

In de periode van vrijdag 27 oktober tot en met zondag 31 december 2023, kan je de beide werkwijzen gebruiken (OCMW@RVA en via e-mail/post). Dit is een overgangsperiode.

Vanaf maandag 1 januari 2024 aanvaardt de RVA alleen nog aanvragen via OCMW@RVA.

 

OCMW@RVA

Een OCMW-medewerker (vaak zijn dit maatschappelijk werkers) die zo’n aanvraag wil indienen bij de RVA, kan dit doen via OCMW@RVA. Hij moet, op dat moment, nog dezelfde informatie bijbrengen als in het verleden, maar nu wel op digitale wijze, via de tool.

Hoe uitgebreider en gedetailleerder de informatie is, hoe beter de RVA de berekening kan maken. De RVA beschikt zelf ook niet over alle informatie.

Check ook zeker de afspraken die gemaakt zijn binnen je eigen RVA-regio. Deze afspraken kunnen omvatten dat je minder informatie moet bijbrengen, als OCMW.

Het resultaat van de berekening door de RVA zal ook af te lezen zijn via de tool.

Als er nieuwigheden rond zijn dossier(s) in de tool te lezen zijn, wordt de betreffende maatschappelijk werker op de hoogte gebracht met een e-mail. Je kan er ook voor kiezen om het e-mailadres van de sociale dienst op te geven, zodat meer mensen de binnengekomen informatie kunnen natrekken.

Een voordeel is ook dat de medewerkers die toegang hebben tot de tool, de status van alle dossiers van hun OCMW kunnen inkijken.

Soms zijn het ook (administratieve) medewerkers van de personeelsdienst of van de sociale dienst die bepaalde informatie gaan ingeven, zoals bijv. bepaalde afwezigheden van de betrokkene. Ook zij kunnen een toegang tot de tool krijgen door de toegangsbeheerder.

Op deze manier gaan de te zetten stappen door het OCMW en de communicatie tussen het OCMW en de RVA vereenvoudigd worden. De kwaliteit van het antwoord van de RVA zou ook verbeterd worden. En ten slotte, heel belangrijk, de veiligheid van de persoonsgegevens gaat gegarandeerd worden.

 

Gebruikers aanduiden en dan effectief gaan werken met OCMW@RVA

Dit gebeurt via het Portaal Sociale Zekerheid (www.socialsecurity.be): Men werkt met lokale beheerders en er is ook een lokale beheerder ‘Maatschappelijk Welzijn’ binnen een OCMW.

Deze persoon kan gebruikers aanduiden voor bepaalde toepassingen. Bij het lijstje van mogelijke toepassingen is recent ‘OCMW@RVA’ toegevoegd.

Als een medewerker toegang heeft gekregen van de lokale beheerder, kan hij gaan werken via OCMW@RVA. Log in via www.socialsecurity.be

Als je reeds probeerde aan te melden tussen 2 oktober 2023 (de eerst aangekondigde startdatum) en 26 oktober 2023, dan bestaat de kans dat je browser bepaalde gegevens onthouden heeft en je nu problemen ondervindt bij het aanmelden. De RVA en Smals raden je ten sterkste aan om de caches van je browser te verwijderen.

Als je toch nog problemen zou ondervinden met het aanmelden op OCMW@RVA, gelieve dan onderstaande informatie door te geven aan je ICT-dienst: IP adres 85.91.174.155 (u-benefit.services.rvaonem.fgov.be) mag niet gerouteerd worden via je beveiligd secundaire netwerk, zoals de routes naar de KSZ stromen en https://professional.socialsecurity.be/ worden gerouteerd.

Het is mogelijk dat je het routeringsbereik moet verkleinen door specifieke adressen op te geven voor de routes naar de KSZ (bijvoorbeeld 85.91.179.178 en 85.91.167.153 moeten via het beveiligd secundaire netwerk gaan).

Als je vragen hebt rond het toegangsbeheer of toch nog problemen ondervindt ondanks deze tips, contacteer de helpdesk van Smals via 02 787 58 27 of ocmw-cpas@smals.be. Voor vragen over het gebruik van de applicatie zelf, kan je contact opnemen via helpdesk@rvaonem.fgov.be.

 

Wat als een welzijnsvereniging deze taak op zich neemt op vraag van een OCMW?

Dan wordt aangeraden de toegang te voorzien vanuit het/elk OCMW, voor bijv. bepaalde mensen bij de welzijnsvereniging. Op die manier kan zowel het OCMW als de welzijnsvereniging de stand van zaken in bepaalde dossiers opvolgen.

 

2x een aanvraag indienen bij de RVA

Een OCMW-medewerker kan 2x een aanvraag indienen:

-        een eerste maal, vooraleer de tewerkstelling start, om zo te weten hoelang het contract Art.60§7 zou kunnen lopen.

-        een tweede maal, 30 tot 15 dagen voor het einde van de arbeidsovereenkomst (herberekening).

Bij complexe dossiers kan hiervan afgeweken worden.

 

Bij informatievragen

Een OCMW-medewerker die vragen heeft voor de RVA, kan zich richten tot het RVA-contactpunt in zijn regio (= eerstelijnscontact).

Bij problemen – nieuwigheid = tweedelijnsaanspreekpunt bij de RVA

Als een OCMW toch nog blijft zitten met vragen of als er geen consensus kan worden bereikt tussen het OCMW en de RVA, kan het OCMW contact opnemen met zijn federatie. Voor Vlaanderen is dat de VVSG. Mail dan naar spocrva@vvsg.be.

Uiteraard is het de bedoeling dat je, in dat geval, de persoonsgegevens anonimiseert, eventueel (als je dat al hebt) het dossiernummer gebruikt (dat toegekend is via OCMW@RVA), toelicht wat er al gebeurd is en wat je concrete vraag is. De VVSG zal dan contact opnemen met het tweedelijnsaanspreekpunt bij de RVA en de vraag/het probleem voorleggen.

Hoe dit kan verlopen en in welke omstandigheden dit kan gebeuren, vind je op de dia’s 15 en 16 van de ppt (zie hieronder).

 

Wil je meer toelichting en meer concrete info?

Op maandag 11 september 2023 organiseerde de VVSG i.s.m. de RVA een webinar, met:

  • een algemene toelichting/situering (door de RVA)
  • een demo van OCMW@RVA (door de RVA)
  • een demo i.v.m. het toegangsbeheer via www.socialsecurity.be (vanwege Smals)
  • vragen en antwoorden (door de RVA en de VVSG).

De RVA verwijst ook naar zijn website, voor meer informatie rond de principes, de van toepassing zijnde wetgeving, enz.:

OCMW@RVA - de online-toepassing voor aanvragen artikel 60

 

 

Hieronder vind je