foto 1 project kortrijk.jpg
Provider image

Via een proefproject in de naschoolse kleuteropvang introduceerde de buitenschoolse kinderopvang samen met een theatergezelschap muzische impulsen in de opvang.

Aanpak en resultaten

Via een bevraging van de Stad Kortrijk bij alle Kortrijkse scholen kregen ze zicht op de moeilijkheden bij de organisatie van de naschoolse opvang. Zo hebben de meeste scholen weinig financiële middelen voor opvang wat vaak een impact heeft op de kwaliteit van de opvang. Stad Kortrijk wil graag impulsen van kunst en cultuur introduceren tijdens de buitenschoolse kinderopvang. Via proefprojecten willen ze experimenteren met verschillende methodieken en werkvormen.

In 2018 heeft de Stad Kortrijk een proefproject opgezet in 1 kleuterschool. Hiervoor werkten ze samen met Casa Blanca, een theatergezelschap met ervaring in het ontwikkelen en begeleiden van kunst- en cultuureducatieve projecten. Met hun projecten laten ze kinderen op een laagdrempelige en speelse manier kennis maken met de wereld van de kunsten.

Tijdens één semester bood het theatergezelschap elke dinsdag na school een activiteit aan in de kleuteropvang. Zo’n 70 kleuters kwamen eerst aan in de opvang rond 16u en aten daar hun vieruurtje. Rond 16u15 verzamelden de kinderen en konden ze kiezen voor vrij spel in de opvang (binnen of buiten) onder begeleiding van de opvangbegeleiders of of deelnemen aan de activiteit van Casa Blanca.

Een muzisch begeleider van Casa Blanca bracht muzische impulsen (dans, theater, beeld, media) aan. Ze vertrokken hiervoor vanuit de dagelijkse werking van de opvang. Ze gebruikten geen extra ruimtes, ze gingen aan de slag met de kinderen die op dat moment aanwezig waren, met haalbare materialen, de opvangbegeleiders moesten niet extra voorbereiden. De activiteiten waren zo opgebouwd dat kinderen altijd konden stoppen om iets anders te gaan doen of omdat de ouders hen kwamen ophalen.  

Sterktes en succesfactoren

  • De kinderen, de ouders en de kinderbegeleiders in de opvang onthaalden het project positief.
  • Door de multi-disciplinaire aanpak (aanbod van impulsen dans, theater, beeld, media) kunnen de kinderen verschillende disciplines ontdekken. Ze experimenteren en proeven van een divers muzisch aanbod.
  • Met een project tijdens de opvang bereik je een grote en diverse groep kinderen. Ook kinderen die niet van thuis uit worden gestimuleerd om deel te nemen aan cultuurgebonden vrije tijdsbesteding komen via deze weg in aanraking met verschillende muzische disciplines.
  • Op korte tijd namen er veel meer kinderen deel aan de opvang.
  • Experimenten hoeven niet groots te zijn. Dit experiment kostte weinig energie, maar heeft wel een grote toegevoegde waarde en een positieve impact.
  • De samenwerking verliep goed, de verdeling van de verantwoordelijkheden was duidelijk. Begeleiders van Casa Blanca zorgen voor kunst- en cultuureducatie, de begeleiders van de opvang voor de opvang en de zorg voor de kinderen.

Knelpunten en uitdagingen

  • Scholen zijn nog niet voldoende geïnformeerd over het nieuw BOA-decreet waardoor nog veel onduidelijk is. 
  • Naast Casa Blanca heeft de stad Kortrijk verschillende partners bevraagd om samen te werken en activiteiten na school aan te bieden. Het organiseren van diverse activiteiten na school in samenwerking met sport- en cultuurorganisaties is niet eenvoudig. De sport- en cultuurbegeleiders staan minder open voor de opvangfunctie waardoor het moeilijk is om aanbod te voorzien voor kleinste kleuters. Het is een meerwaarde als een kinderbegeleider mee de activiteit kan begeleiden en tijdens de activiteiten zorg kan bieden aan de kinderen die dit nodig hebben.
  • Werken met vrijwilligers is niet eenvoudig. Het is moeilijk om na schooltijd voldoende vrijwilligers te vinden omdat mensen nog aan het werk zijn of op terugweg zijn naar huis.

Meer weten?