AllemaalAntwerpenaar_1.png
Provider image

Positieve beeldvorming gaat verder dan het gebruiken van representatieve of herkenbare beelden. Hierbij probeer je een onderwerp waar een negatieve sfeer rondhangt op een positieve manier in beeld te brengen (denk aan bepaalde wijken, beroepen, groepen mensen, moeilijke onderwerpen,…). In onze omgeving schuilen vele verschillende verhalen van verschillende mensen. Het is aan lokale besturen om deze verhalen in beeld te brengen en daarmee het gevoel van inclusiviteit te bevorderen.

Categorie

Inclusieve communicatie en positieve beeldvorming

Doelen

  • Duidelijk maken dat de stad inclusief is en dat iedereen welkom is.
  • Ervoor zorgen dat iedereen zich kan herkennen in de communicatie/het beeldmateriaal van de stad/gemeente.
  • Het gevoel van inclusiviteit bevorderen bij alle inwoners.
  • Via verhalen een waardevolle bijdrage leveren aan positieve en genuanceerde beeldvorming over diverse stadsbewoners.
  • Lokale duurzame helden in de kijker zetten. 
  • Positief in beeld brengen en promoten van een multiculturele handelsstraat.
  • Stereotypen doorbreken.

Doelgroep

Alle inwoners

Beschrijving

Via verschillende projecten kan er een positieve beeldvorming over de diverse stadsbewoners gerealiseerd worden. De steden zetten in op communicatiecampagnes, tentoonstellingen, ambassadeurs... die de verhalen van de verschillende inwoners met migratietieachtergrond in kaart brengen. Hierdoor wordt de diversiteit van de stad in een positief daglicht gezet en maken alle inwoners kennis met elkaars leefwereld.

 

 

Succesfactoren

  • Het groepsgevoel binnen de stad wordt versterkt waardoor het vertrouwen in elkaar toeneemt en het makkelijker maakt om persoonlijke zaken te delen.
  • De nauwe samenwerking tussen stad en lokale partners heeft een duurzaam effect.
  • Door een sterke inzet op de talenten van de inwoners met buitenlandse herkomst motiveert dit de deelnemers om heel het jaar door aan het project te werken en ieder jaar ook een ander eindproduct te realiseren.
  • De herkenbaarheid heeft een hoog  feel-good gehalte.

Uitdagingen

  • Moeilijkheid om voldoende deelnemers te bereiken.
  • Moeilijkheid om het gevoel van de deelnemer juist te vertalen in de projecten.
  • De variatie en kwaliteit van de verhalen bewaken vergt veel tijd, geduld en een persoonlijke aanpak.

 

Deze praktijk in

Aalst

  • Stadsmagazine CHIPKA: Portretten van andertaligen die Nederlands leren neer te zetten in het stadsmagazine met als doel het laten inleven van Aalstenaars in deze personen

Antwerpen

Balen, Dessel, Mol & Retie

  • VACMAN/VACVROUW: Opgeleide vrijwilligers die juiste informatie verspreiden over vaccinaties. 

Boom

  • Mijn mooiste plek in BoomMen brengt de lokale samenleving op een positieve manier in beeld via een fotoboek met een korte tekst bij iedere foto. Inwoners met een buitenlandse herkomst worden per twee gefotografeerd bij hun favoriete plek in de gemeente. Tal van mooie plekken in de gemeente verbinden de inwoners van een gemeente met elkaar – ondanks het feit dat je elders bent geboren, kan je dezelfde liefde voor een bepaalde in je gemeente voelen. Het is een initiatief waarbij de dienst cultuur, de dienst toerisme, samenlevingsopbouw en andere actoren zijn betrokken.

 

Genk

  • Diverse duurzame helden
  • Rolmodellen inclusieve communicatie COVID-19: De stad Genk zet vijftien rolmodellen in om twijfelaars te overtuigen om zich toch te laten vaccineren. Dit zijn bekende Genkenaren uit verschillende doelgroepen, die op affiches prijken terwijl ze zich laten vaccineren. 
  • Positieve beeldvorming over kosmopolitische handelsstraat: Vennestraat
  • 100% Genks: 100% Genks is de naam van een opvallende installatie in het centrum van Genk. De installatie toont je de ziel van een stukje Genk.
  • Salon Souvenir: een bundeling van verhalen die door de eerste generatiemigranten van de tweede golf wordt verteld.

Gent

  • Ambassadeursproject: De ambassadeurs van IN-Gent vzw zijn vrijwilligers met een migratieachtergrond die getuigen over hun school- en werkervaringen. Ze vertellen hun levensverhaal gratis op scholen en in bedrijven. 
  • Influencers: een sleutelfiguur (Gentse rapper & jeugdwerker) maakt op vraag van jeugddienst filmpje over de Corona-maatregelen, om te verspreiden op sociale media. 

Geraardsbergen

Maasmechelen

  • Tentoonstelling Kermiscultuur: Er werden 15 foto's van oude kermisattracties vergroot (A3) en ingekaderd. Deze tentoonstelling is op deze manier duurzaam en kan gebruikt worden tijdens verschillende momenten om de kermiscultuur in the picture te zetten.

Levende Bibliotheek: Genk, , Oostende en Mechelen

  • In deze bibliotheken tref je naast papieren boeken ook 'levende boeken' aan. Het geeft mensen de mogelijkheid om elkaar echt te leren krijgen, en buiten je eigen "bubbel" te treden.

Mechelen

  • Mensen Maken de StadDe Mensen Maken De Stad is een project dat inzet op verbondenheid tussen Mechelaars en het zichtbaar maken van de diversiteit aan Mechelaars en hun verhalen. Via verschillende workshops worden verhalen over Mechelaars en Mechelen verzameld. Deze verhalen worden gebundeld op een online platform en ontwikkeld in verschillende publieksproducten (vb. een podcast, een fototentoonstelling,...). 
  • Dromen over thuis: Project dat inzet op het verzamelen, bewaren en ontsluiten van verhalen van ingeweken inwoners.

Kortrijk

  •  ‘Mensen Onderweg’ bundelt activiteiten rond mensen op de vlucht (van hun thuisland tot België) en nu nog steeds onderweg om zich een plaats te verwerven in onze maatschappij. Getuigenissen, kennis en ervaringen worden zowel op het podium gedeeld via muziek, voordrachten, film en theater als via allerlei workshops.  OC Marke lanceert twee activiteiten binnen het project ‘Mensen Onderweg’: de ‘vluchtwijzers’ van Sien Demuynck en het videoproject ‘Schipper mocht ik overvaren’ van Habiba Boumaâza.

Vluchtwijzers – Sien Demuynck
In haar eigenzinnige project wil de Kortrijkse kunstenares Sien Demuynck de weg van nieuwe Kortrijkzanen in beeld brengen. Sien maakt de waargebeurde verhalen die ze verkreeg via getuigenissen tastbaar in de openbare ruimte door wegwijzers op te hangen aan de bestaande bewegwijzering met daar telkens een naam op van een inwoner, het aantal kilometer dat men aflegde en het meest frappante dat de vluchteling onderweg meemaakte. Op straat komt de confrontatie onverwacht, en daardoor extra sterk over.

 

Schipper, mocht ik overvaren? – Habiba Boumaâza
Er werd zo veel gesproken over mensen op de vlucht, dat Habiba erg benieuwd werd naar hoe het er echt aan toe ging in de kampen. Dus trok zij als vrijwilligster naar Frankrijk, Servië en Griekenland om er te helpen. Met de camera in haar achterzak maakte zij er tegelijk een filmproject van. Met deze documentaire studeerde zij af aan de filmacademie te Antwerpen (2015). De documentaire werd ‘Schipper, mocht ik overvaren?’ gedoopt, naar analogie met het kinderlied waarbij je ook enkel mag oversteken onder bepaalde voorwaarden, die een minderheid beslist. Daarna bewerkten 61 jongeren tussen 13 en 26 jaar, waarvan ook jongeren op de vlucht of in een asielprocedure deze docu en deelden hun gedachten over de vluchtelingencrisis. Het resultaat: 37 korte video’s die elk een beklijvend verhaal vertellen.

Roeselare

  • Iedereen #RSL: Samenlevingsplan om verbondenheid in de stad te vergroten
    • Contact: samenleven@roeselare.be

Sint Niklaas

  • ‘Zo is Sint-Niklaas’ verscheen in december 2018 als een aantrekkelijk kijk- en leesboekje, met als centraal thema een actuele mix van de Sint-Niklase bevolking. Aan de hand van een 40-tal portretten van stadsbewoners en bijhorende verhalen wordt een levend beeld geschetst van het Sint-Niklaas van vandaag. Met ‘Zo is Sint-Niklaas’ willen we mensen niet benaderen vanuit één verschil, maar we gaan er vanuit dat mensen verschillende identiteiten hebben. Als je twee mensen samen zet zijn er steeds verschillen en gelijkenissen. We willen uitgaan vanuit wat mensen bindt maar we willen ook rekening houden met de verschillen tussen mensen en deze verschillen als een rijkdom zien.
    • De campagne 'deurportretten' binnen deze reeks wil de nadruk leggen op hoe verschillende personen in onze stad de lockdown en coronamaatregelen beleven.

  • Superverspreiders van inclusie:  Elke dag engageren diverse organisaties en verenigingen zich om inclusief te werken. Verschillende ambassadeurs vertellen waarom ze zich zo thuis voelen in hun organisatie en wat zij doen om iedereen mee te krijgen in hun werking.

  • Festival Iedereen mee: Van 1 juni tot 20 juni organiseert stad Sint-Niklaas samen met partnerorganisaties en verenigingen de eerste editie van het 'Festival Iedereen Mee'. Want in Sint-Niklaas willen we iedereen mee, ongeacht inkomen, herkomst, religie, geaardheid, fysieke of psychische mogelijkheden, enz. Daarbij streeft de stad - samen met onze partners - naar een inclusieve samenleving. 

 

 

Afbeelingen uit het herwaarderingsplan Stadpark Antwerpen

Beleidsdomeinen

  • Antidiscriminatie & -racisme
  • Burgerparticipatie, Communicatie
  • Economie, Gelijke onderwijs kansen
  • Inclusieve vrije tijd, Integratie
  • Levensbeschouwing, Onderwijs
  • Ontmoeting en participatie
  • Samenleven
  • Toegankelijke dienstverlening
  • Veiligheid

Staat jouw praktijk nog niet in de databank? Vul dan deze fiche in.

Deze databank bouwen we samen met jullie! Wil je een wijziging, foto, update of opmerking doorgeven? Mail samenleven@vvsg.be.