Keynote: Betaalbaar wonen door de ogen van topeconoom Paul De Grauwe

Presentatie
Keynote - Woningmarkt.pdf

Bekijk de opname van de keynote door Paul De Grauwe. 

Ronde 1

1.1 Naar een sterke woonmaatschappij!

Het sociaal woonbeleid is in volle transitie: de woonmaatschappijen staan in de steigers. Sociale verhuurkantoren en sociale huisvestingsmaatschappijen versmelten tot een woonmaatschappij waarin de lokale besturen een grote rol kunnen opnemen. Je krijgt meer inzicht in de inspirerende lokale cases van Mechelen en de Kempen.

Presentatie
1.1 Naar een betaalbare woonmaatschappij .pdf

1.2 De bouwshift onderbouwd

Wonen op de juiste locaties levert een belangrijke bijdrage aan het halen van de klimaatdoelstellingen en het verhogen van de levenskwaliteit. Maar waar liggen die goed gelegen bouwgronden en welke plekken kunnen verdicht worden omdat ze kernversterkend zijn? En hoe omvangrijk is het zonevreemd gebruik van de open ruimte? In deze sessie lichten we de resultaten van diverse onderzoeken toe.

Presentatie
1.2 De bouwshift onderbouwd.pdf

1.3 Lessons learned van de daklozentellingen: op de snijlijn van wonen en welzijn

Meten is weten. En weten geeft kansen op onderbouwd beleid. Leuven, Gent en Limburg telden het aantal mensen dat dak- en thuisloos is en ondernemen actie op basis van deze cijfers.

Presentatie
1.3 Lessons learned van de daklozentellingen op de snijlijn van wonen en welzijn.pdf

1.4 Lokale besturen, een rol in betaalbaar wonen?

Rasschaert Advocaten volgt maatschappelijk thema’s op die lokale besturen voor nieuwe uitdagingen plaatsen. Als exclusieve adviseur voor de lokale sector zijn ze ook actief in dossiers die verband houden met de woonproblematiek, alternatieve woonvormen en opportuniteiten voor collectief wonen.

Presentatie
1.4. Lokale besturen, een rol in betaalbaar wonen.pdf

Ronde 2

2.1 Regionaal woonbeleid, een vloek of een zegen?

Wat is de meerwaarde van een regionaal woonbeleid voor lokale besturen?  Het intergemeentelijk samenwerken en de woonmaatschappij zijn weliswaar een aanzet tot meer regionaal beleid, maar vandaag kennen we geen omvattend bovenlokaal woonbeleidsniveau. Nochtans stopt woonbeleid niet aan de gemeentegrens.

Presentatie
2.1 Regionaal woonbeleid, vloek of zegen Suzanne Bastings, beleidsadviseur wonen gemeente Venlo en Regionaal coördinator woonbeleid Noord-Limburg 

2.2 Handvatten voor collectieve renovatie van appartementen en wijken

Welke beproefde aanpak ontwikkelden lokale besturen voor de renovatie van één- en meergezinswoningen? Hoe organiseer je renovatiebegeleiding in kleine en grotere appartementsblokken? De stad Antwerpen en de stad Hasselt overlopen diverse bestaande én vernieuwende aanpakken.

Presentatie
2.2 Handvaten voor collectieve renovatie van appartementen en wijken.pdf

2.3 Gelijke kansen op de woninghuurmarkt

Discriminatie op de woninghuurmarkt is een probleem. Meerdere onderzoeken in verschillende steden en gemeenten hebben dit de voorbije jaren aangetoond.

Presentatie
2.3 Gelijke kansen op de woninghuurmarkt.pdf

2.4 Betaalbaar wonen in Knokke-Heist

Knokke-Heist kreeg onlangs de twijfelachtige eer toebedeeld om de duurste vastgoedgemeente te zijn van Vlaanderen, zowel qua grondprijzen als mediaanprijs voor een woning. Jonge gezinnen dreigen daardoor meer en meer uit te wijken naar naburige gemeenten, wat – gecombineerd met de vergrijzing – een grote impact heeft op de leefbaarheid van de gemeente. Maar, hoe ga je daar nu als lokaal bestuur mee om? 

Presentatie
2.4 Betaalbaar wonen in Knokke-Heist.pdf

Ronde 3

3.1 Help, een woningramp!

“Appartementsgebouw brandt uit”, “Gasontploffing vernielt verschillende woningen”, “Woningen geruïneerd door wateroverlast”. Het zijn krantenkoppen die we liever niet lezen. Telkens rijst dan de vraag hoe dergelijke ramp kon vermeden worden? Soms wordt ook in de richting van de gemeente gekeken. Hebben lokale besturen of de burgemeester een verantwoordelijkheid en een bevoegdheid op te nemen om dergelijke trieste gebeurtenissen te vermijden?

Presentatie
3.1. Help een woningramp!.pdf

3.2 Bovenlokale ondersteuning en ontzorging om de renovatiegolf aan te gaan

In deze sessie hoor je de laatste evoluties en inzichten van de Lokale Lange Termijn Renovatiestrategie waarmee Vlaanderen de kansen en uitdagingen van de (Europese) renovatiegolf met beide handen wil grijpen en daarbij ook lokale besturen wil ondersteunen.

Presentatie
3.2 Bovenlokale ondersteuning en ontzorging om de renovatiegolf aan te gaan.pdf

3.3 Hoe voorkomen OCMW’s uithuiszettingen?

Uithuiszettingen blijven een groot probleem: jaarlijks dreigen meer dan 10 000 gezinnen hun woning te verliezen. Gemeenten en OCMW’s kunnen echter een belangrijke rol spelen in het voorkomen van uithuiszettingen en OCMW’s hebben bovendien ook een wettelijke opdracht om dit te voorkomen.

Presentatie
3.3 Hoe voorkomen OCMW’s uithuiszettingen.pdf

3.4 Al je vragen over coöperatief wonen beantwoord (cera)

Over coöperatief wonen is al heel wat gezegd en geschreven, zie cooperatiefwonen.be. In deze sessie behandelen we een aantal prangende vragen over de betaalbaarheid, de ruimtelijke uitdagingen, de link met sociale huisvesting en participatiemogelijkheden voor lokale overheden.

Presentatie
3.4 Al je vragen over coöperatief wonen beantwoord VVSG woondag.pdf

Ronde 4

4.1 Erfgoed als kans voor nieuwe woonvormen

Elke gemeente heeft wel één of meerdere gebouwen met een zekere erfgoedwaarde. Deze gebouwen zinvol gebruiken is een belangrijke uitdaging voor lokale besturen. Op het vlak van wonen kan de herbestemming van een kasteeldomein, een groot klooster, een vierkantshoeve of een begijnhof vaak leiden tot de keuze voor nieuwe woonvormen. Het is geen evidentie om het grote gebouw of het domein te ‘verkavelen’ in meerdere eigendommen en een creatieve aanpak is dan ook aangewezen.

Presentatie
4.1 Erfgoed als kans voor nieuwe woonvormen.pdf

4.2 Dé renovatieuitdaging: innovatieve en inclusieve financieringsoplossingen voor iedereen

Na een kort academisch perspectief op de samenhang tussen financiering, premies en subsidies om de renovatie-uitdaging voor iedereen haalbaar te maken, stellen we de vraag of de middelen op de juiste plaats worden ingezet. We duiken via twee praktijkvoorbeelden in de meerwaarde van de cijfers én mensen achter de procenten en rendementen. 

Presentaties
4.2. Dé renovatieuitdaging innovatieve en inclusieve financieringsoplossingen voor iedereen.pdf
4.2. Deel 3 - Noodkopers VILVOORDE - Tim Romeyns.pdf

4.3 Verhuurders als volwaardige partners in het woonbeleid

Gent heeft een grote huurmarkt: ongeveer 50% van alle huishoudens in Gent huurt een woning op de private woonmarkt. Dat betekent dat verhuurders heel wat kunnen betekenen in het verhogen van de woonkwaliteit in de Gentse huurwoningen. De Stad Gent biedt daarom sinds 1 juni een aanvullende dienstverlening aan de particuliere verhuurder onder de vorm van een centraal aanspreekpunt, het Verhuurderspunt. 

Presentatie
4.3 Verhuurders als volwaardige partners in het woonbeleid.pdf

4.4 Het nieuwe eengemaakte toewijzingsmodel voor sociale huurwoningen

Vandaag wijzen de sociale verhuurkantoren en de sociale huisvestingsmaatschappijen elk op een verschillende manier een sociale huurwoning toe. Met de komst van de woonmaatschappijen verandert dit: de sociale huurder zal een woning toegewezen krijgen via een ééngemaakt systeem. Dit betekent dus een grote wijziging, zowel voor de kandidaat huurder, alsook voor het lokale bestuur. 

Presentatie
4.4 Het nieuwe eengemaakte toewijzingsmodel voor sociale huurwoningen.pdf