1. Ben ik als gemeente verplicht om zelf een financiële inbreng te doen?
Ja, er wordt gewerkt met een 50% cofinanciëring, deze eigen middelen mogen ook gaan om personeelskosten. Op deze manier toon je ook jouw engagement als gemeente.
2. Hoe weet ik hoeveel financiële steun mijn gemeente zal ontvangen?
Het volledige budget wordt jaarlijks verdeeld onder de gemeenten die het klimaatpact ondertekenden. Het minimumbedrag voor 2021 (dus in het scenario dat alle 300 lokale besturen zouden ondertekenen) kan je hier raadplegen: het overzichtsdocument financiële ondersteuning. Het definitieve bedrag werd vastgelegd door de Vlaamse regering op 16 december 2021, deze bedragen vind je als bijlage bij het ministerieel besluit. De verdeling gebeurt voor 80% op basis van het aantal inwoners én 20% op basis van het Gemeentefonds.
3. Wanneer ontvangt mijn gemeente het subsidiebedrag?
Het Agentschap Binnenlands Bestuur betaalt uiterlijk op 30 april 2022 het subsidiebedrag uit.
4. Wanneer dient een gemeente ten laatste een actielijst over te maken om de financiering niet te mislopen. Bij de beslissing eind oktober blijkt dit nog geen verplichting te zijn. Wanneer dan wel?
Als lokaal bestuur dien je enkel de deadline van 29 oktober 2021 te halen, dit wil zeggen de indiening van de beslissing van de Gemeenteraad. Daarna heb je automatisch recht op de financiële ondersteuning. Het exacte bedrag zal 1 december bekend gemaakt worden.
De gemeenteraadsbeslissing wordt opgeladen voor 29/10/21 via het Loket voor Lokale besturen (Digitaal loket (vlaanderen.be). Hier zie je ook de mogelijkheid om de middelen te verdelen over de verschillende mogelijke klimaatacties. De acties en de bijhorende indicatieve investeringswaarde zijn een vrijblijvend hulpmiddel ter ondersteuning van de opmaak van de eigen plannen, maar houdt geen verplichting in. De vermeldde acties zijn ook niet limitatief.
5. Is er een financieel engagement van Vlaanderen voor de gehele periode 2021-2030? Of is er alleen zekerheid over €24 miljoen voor 2021?
We hebben voor de komende jaren telkens €10 miljoen aan recurrente middelen als vast engagement. Budgettaire engagementen kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid. Daarnaast is het de bedoeling om hier ook telkens middelen uit het Vlaams Klimaatfonds aan toe te voegen. Dit bedrag fluctueert jaarlijks, gezien dit gekoppeld is aan het ETS-systeem. Er kunnen dus nog geen uitspraken worden gedaan over de extra middelen, boven op de recurrente.
6. Zijn er ook andere financieringskanalen of -instrumenten die aangegeven worden, die ook rechtstreeks verband houden met de doelstellingen van het Klimaatpact?
Ja, er worden binnen de Vlaamse regering door verschillend bevoegdheden middelen ter beschikking gesteld; denk hierbij aan de €150 miljoen voor de fietspaden, de €15 miljoen voor de laadpalen, de €10 miljoen voor de deelmobiliteit en de €40 miljoen voor de Noodkoopfondsleningen. Via het Netwerk Klimaat zullen jullie hier ook over op de hoogte worden gebracht, bv. als er nieuwe calls, oproepen of dergelijke komen. Het doel is om dus duidelijk te maken welke bestaande financieringskanalen er zijn die je kan inzetten voor de doelstellingen in het Pact. Dit alles wordt een optelsom samen met de middelen gekoppeld aan het klimaatpact.
7. Wat houdt dat trekkingsrecht concreet in: Iedere gemeente kan beschikken over ondersteuning tot de pot op is, of krijgt iedere gemeente een vooraf bepaald aandeel?
Het volledige budget wordt verdeeld onder de zogenaamde pactgemeenten (gemeenten die het lokaal energie- en klimaatpact ondertekenen). Op de website vind je het overzicht met de minimale bedragen. Indien niet alle gemeenten het lokaal energie- en klimaatpact ondertekenen, zal het bedrag herverdeeld worden onder de uiteindelijke pactgemeenten en dus toenemen. Het bedrag wordt per gemeente volledig betaald tegen 30 april 2022.
8. Mag je investeringen met terugwerkende kracht opgeven?
Enkel indien de actie uitgebreid wordt. Het is sowieso al zeer goed nieuws dat jullie reeds aan de slag zijn met deze investeringen! Deze subsidie dient nu als een ‘boost’ te worden gezien om deze acties te vermeerderen. De focus van deze subsidie dient dan ook zo veel als mogelijk te liggen op additionele acties en uitgaven. Alle acties sinds 1 januari 2021 tellen mee voor de doelstellingen en zullen uiteraard al uitgaven hebben gekend. Investeringen die reeds uitgegeven zijn voor de ondertekening en die gekoppeld worden aan klimaatacties die na ondertekening van het Pact verder worden uitgebreid, kunnen globaal wel meetellen. De code zal nl. op niveau van de klimaatactie worden gekoppeld (en niet per individuele uitgave).
9. Wat telt als investering? Kan je bijvoorbeeld een VTE aanwerven, cruciale haalbaarheidsstudies financieren, lokale premies of lokale klimaatfondsen versterken?
Ja! Het zijn niet louter investeringskosten die gesubsidieerd kunnen worden. Flankerende uitgaven, zoals de samenwerking met een andere partner alsook de eigen personeelskosten kunnen hiermee gefinancierd worden. Het is aan jullie, de lokale besturen, om te beslissingen hoe je zo efficiënt mogelijk de doelstellingen bereikt. Het LEKP biedt een heel flexibel model. Er wordt wel gevraagd om de verschillende acties (waaronder werkings-, personeel- en investeringskosten vallen) te koppelen aan de code “ABB-LEKP-2021” (de code zal in overeenstemming zijn met het jaartal). Op die manier krijgt ABB geaggregeerd zicht op de totale uitgaven en de gerealiseerde hefboom.
10. Moeten wij aantonen achteraf hoe we deze subsidie aangewend hebben? Ook als dit maar voor 1 werf was?
Koppel in de BBC de uitgave aan de code “ABB-LEKP-2021”. We krijgen op die manier een geaggregeerd overzicht, maar we zullen niet individueel project per project de kostenstructuur kennen. Dat is ook niet nodig. We focussen op de realisaties.
11. Is het de bedoeling dat we onze jaarrekening opladen in het digiloket van ABB?
De jaarrekening volgt de vaste jaarlijkse rapportering bij ABB, zoals beschreven op de website lokaalbestuur.vlaanderen (rapportering).
Voor de opvolging in de subsidiemodule van het loket voor lokale besturen met deadline 1 maart 2023 (voor de middelen van 2021) zullen we een gelijkaardige manier van werken volgen als bij de indiening. Hiervoor is opnieuw een sjabloon in opmaak bij het Netwerk Klimaat en zal deze tijdig beschikbaar gesteld worden.