Proef Heist, Heist-op-den-berg

Tekst: Aline Verbrugge op basis van interview met Wim Van den Bruel   (0477 41 18 63 , wim.van.den.bruel2@telenet.be).  

https://www.proefheist.be/ 

Hoe en wanneer is de lokale voedselstrategie ontstaan? 

Er kwam een vraag vanuit de producenten om een overzicht te geven van de lokale streekproducten. 

Kan je kort jullie voedselproject toelichten?

In 2014 schreef de provincie Antwerpen een project uit rond de distributie van hoeve- en streekproducten, Heist-op-den-berg sprong hiervoor mee op de kar. Korte keten was voordien nog niet zo bekend was in de gemeente. Toch kwam er vanuit thuisverkopers en producenten al geringe tijd de vraag om de krachten samen te bundelen om meer visibiliteit te krijgen. 

Met de opmaak van een inventaris van alle producten en producenten werd een eerste stap genomen. Van zuivelproducten, aardappelen, appelen en peren tot bier en wijn, op het Heistse grondgebied is er een rijkelijk aanbod van plaatselijk lekkers. Dit alles werd gebundeld onder de naam en logo ‘Proef Heist’.  Het overzicht van de hoevewinkels en producenten kan gevonden worden op de website van Proef Heist, wat een onderdeel is van de gemeentelijke website. Proef Heist is vooral producenten die samen aan de tafel liggen. 

Daarnaast werden er ook vormingsmomenten aangeboden (met die subsidie) o.m. uitleg over hoe je korte keten moet aanpakken en hoe je thuisverkoop stimuleert. 

Naambekendheid verworven ze door op lokale evenementen zoals kerstmarkten aanwezig te zijn. De gemeente zelf is ook een advocate van Proef Heist, gaande van geschenkmanden en ontbijten voor nieuwkomers, bijna alles wordt gevierd met lokale producten.

Welke rol heeft de gemeente hierin gespeeld? 

De gemeente is de facilitator vandaag. Destijds heeft de gemeente als trekker alle producenten aan tafel geroepen en als moderator gediend die attent was voor de moeilijkheden. Vandaag trekt de groep producenten zelf om samen te komen. De rollen zijn vandaag wat omgedraaid. 

Er is een projectsubsidie aangevuld met gemeentelijke middelen. 

Met welke diensten werken jullie samen ? 

  • Toeristische dienst: korte keten en streekproducten  

  • Dienst economie: landbouw 

Welke externe financiering en partners hebben jullie ingezet ?

Externe partners:

  • Rurant: de opstart en de doorgroei van het samenwerkingsverband Proef Heist mede mogelijk gemaakt. Ze hebben de gemeente begeleid bij het inventariseren en in de kijker stellen van lokale producten en richting horeca en toerisme gewerkt.  

Subsidies: 

  • Tijdens de opstart (2014) hebben ze gebruikt gemaakt van een eenmalige projectsubsidie van Provincie Antwerpen in het kader van de plattelandsprojecten.  

Wat zijn de successen en de uitdagingen ?

Successen: 

  • Proef Heist faciliteert het snel kunnen vinden van lokale producenten en biedt een overzicht voor de inwoners van Heist. Als je nu lokale producten van Heist-op-den-berg zoekt dan kom je heel snel bij de producenten terecht. 

  • Moederdag, vaderdag en eindejaars - Manden geschenkboxen zijn een succes 

  • Het platform is er en is een begrip geworden in Heist-op-den-berg 

  • Proef Heist binnen de gemeentelijke kanalen ook gekend en wordt actief mee opgepikt. Eerste goede reclamemakers zijn de personeelsleden binnen de gemeente. (intern in de gemeente: personeelsfeesten, …) 

Uitdagingen: 

  • Praktisch: Het up-to-date houden van de gegevens van de horeca en de producenten 

  • De ondernemers (landbouwers die aan thuisverkoop doen + horeca) zijn elk bezig met hun eigen zaken. Niet altijd evident om ze te warm te blijven houden om mee te gaan in het Proef Heist verhaal want het is niet hun core business. Niet elke producent is even hard bezig met het slagen van hun thuiswinkel. Systeem uitbouwen van Hello Heist box is daarom ook nog een uitdaging. 

  • Binnen de groep het spanningsveld wegnemen. Niet iedereen heeft dezelfde ambities qua verkoopkracht en aanbod aan producten. 

  • Vandaag de dag nog niet zo gemakkelijk om consumenten, inwoners van Heist te betrekken in het Proef Heist verhaal. Er zijn nog geen actieve aanzetten om seizoensgebonden richting de consument te gaan. Het blijft voornamelijk een samenwerking vanuit de producenten. Voorlopig worden consumenten vooral benaderd door de aanbieding van thematische manden (voor Moederdag, Vaderdag, Kerstdagen) en bieden ze een Hello Heist box aan. 

  • Consument is wispelturig. Tijdens de lockdown waren ze allemaal lokaal aan het kopen en wanneer de grenzen weer open gingen  

  • Momenteel enkel thuisverkopers betrekken. Niet alle landbouwers kunnen meedoen omdat de veilingen beperkingen opleggen.  

  • De verkooppunten die de stad kent zitten er in, maar er zijn ook thuisverkooppunten die minder gekend zijn of niet erkend zijn en die zitten er niet in. Hier nog verder aan werken om de nodige connecties te vinden. 

  • Grootste uitdaging is het onderhouden. Momenteel statuten aan het opmaken om Proef Heist in de vorm van een vzw onder te brengen.