Spelen_1.jpeg
Provider image

Met het project KinderKuren organiseert de stad Leuven samen met lokale netwerkpartners boeiende en uitdagende activiteiten voor en na school en op schoolvrije dagen voor alle schoolgaande kinderen. Zowel de opvangmedewerkers zelf, als externen staan in voor de organisatie van de activiteiten. Er is keuze uit 260 verschillende workshops: van breakdance tot chocoladeworkshops, EHBO of spelenderwijs muziek maken.

Doelstellingen

Met het project KinderKuren wil de stad Leuven voor alle schoolgaande kinderen in Leuven voor en na schooltijd kwalitatieve opvang en activiteiten organiseren. De activiteiten vinden plaats op de school zelf.

KinderKuren organiseert tijdens de opvang leuke en leerrijke activiteiten door de inzet van eigen opvangmedewerkers (in dienst bij vzw Kinderopvang Leuven). Voor deze activiteiten moeten kinderen niet inschrijven.

Dit vaste aanbod vullen ze aan met tal van boeiende en uitdagende activiteiten waaruit kinderen vrij kunnen kiezen, zoals koken, wetenschap en technologie, toneel, computer, circus, sport en beweging, muziek, dans, EHBO… Deze activiteiten worden elk trimester via de school bekendgemaakt en werken meestal met inschrijving, al is bij sommige activiteiten (zoals bewegingsactiviteiten) vrije inloop mogelijk.

Aanpak en resultaten

Op vraag van de basisscholen maakte stad Leuven in 2010 middelen vrij om dit project te realiseren. In opdracht van de stad organiseert vzw Kinderopvang Leuven opvang en externe activiteiten op school voor Leuvense basisscholen. Dit gebeurt onder de noemer KinderKuren. Aanwervingen gebeuren via de stedelijke vzw Kinderopvang Leuven, niet rechtstreeks door de stad.

In 2011 volgde een oproep aan alle basisscholen (netoverschrijdend) met de vraag wie wou deelnemen aan het KinderKuren-project. 80% van de scholen heeft hierop ingetekend (= 27 scholen). Omwille van de omvang van het project, werken ze stapsgewijs. Wie zich eerst inschreef op de projectoproep, kwam eerst aan bod. Sommige scholen zitten dus nog in de eerste fase, terwijl andere al in de tweede zitten. Op 3 jaar tijd zitten 17 scholen in de tweede fase van het project. De komende jaren staan telkens 2 scholen per jaar op de uitrolplanning. Tegen 2025 zijn alle deelnemende scholen in fase 2 opgenomen.

Fase 1: Administratieve ondersteuning

Op 1 maart 2011 ging de eerste fase in dit project van start. In deze fase blijft de school organisator van de opvang en werkgever van de kinderbegeleiders, maar krijgt de school administratieve ondersteuning vanuit vzw Kinderopvang Leuven.

  • vzw Kinderopvang Leuven zorgt voor de facturatie en betalingsopvolging van de opvangafrekeningen.
  • Begeleiders registreren de aanwezigheden van de kinderen met een tablet. Deze registraties zijn de basis van de maandelijkse afrekeningen. Hiervoor werd een speciale app en software ontwikkeld (Kwandoo).
  • vzw Kinderopvang Leuven stort maandelijks de ouderbijdragen door naar de scholen om de opvang te financieren.

Fase 2: Volledige organisatie van de opvang

Op 2 januari 2013 ging de tweede fase van start. In deze fase wordt vzw Kinderopvang Leuven zelf organisator van de opvang binnen de school. De vzw is de werkgever van de opvangbegeleiders; huidige begeleiders komen in dienst bij de vzw en bijkomende begeleiders worden aangeworven. De vzw voorziet omkadering en coaching op de werkvloer, zoals opleiding, personeelsadministratie. Een vestigingsverantwoordelijke regisseert en organiseert de activiteiten i.s.m. verschillende partners. Deze persoon is ook het aanspreekpunt voor medewerkers, ouders, leerkrachten en directie in de opvang. Omwille van de complexiteit van deze overname, gebeurt de uitrol van deze fase geleidelijk aan.

In 2016 is in de schoot van KinderKuren gestart met een samenwerkingsverband van lokale aanbieders van activiteiten (bv. circusschool, socio-culturele organisaties, ...) die tegen betaling activiteiten kunnen aanbieden in één of meerdere opvanglocaties. Een regisseur brengt het aanbod in kaart en organiseert dit in samenwerking met de vestigingsverantwoordelijken.

Praktisch

  • Kinderen kunnen deelnemen aan opvang en activiteiten op school, ze kunnen kiezen wat ze doen. Voor de opvang hoeven ze zich niet in te schrijven, voor de meeste activiteiten wel (reeksen).
  • Om de opvang zo toegankelijk mogelijk te maken, ook voor het aanbod van externen, is de prijs voor opvang en de activiteiten tijdens de opvang hetzelfde. Ouders krijgen maandelijks één opvangfactuur.
  • Er is een sociaal tarief (korting van 80%!) en een gezinskorting. Meer info hierover vind je terug in het huishoudelijk reglement van KinderKuren.
  • De facturatie van de opvang gebeurt niet via de school, maar wel via de stad.

Sterktes en succesfactoren

  • Voor kinderen is het aanbod divers en uitdagend met een mix van vrij spel en activiteiten.
  • Ouders zijn gerust dat hun kind een leuke vrije tijd heeft voor en na de schooluren en op schoolvrije dagen.
  • Medewerkers krijgen begeleiding op maat, ze krijgen kansen om aan de slag te gaan en te groeien in hun job.
  • Scholen zijn tevreden over het project en voelen zich ontzorgd van de opvang, al blijft een goede afstemming ook in fase 2 essentieel.
  • Aanbieders van activiteiten krijgen op een vlotte manier toegang tot heel wat kinderen.
  • Een duidelijke keuze en visie van het lokale bestuur is essentieel voor het slagen van dit project.

Knelpunten en uitdagingen

Personeel

  • Moeilijk om voldoende en geschikt personeel te vinden. De job aantrekkelijker maken is een belangrijke uitdaging.
  • De inzet van doelgroepmedewerkers geeft kansen maar legt ook druk op de organisatie doordat deze groep veel coaching nodig heeft (vb. taalcoaching, ook op de werkvloer).
  • Vlak na de inkanteling in de 2de fase van KinderKuren krijgt de bestaande opvang op school op korte tijd met veel veranderingen te maken. Huidige medewerkers, nieuwe medewerkers en een nieuwe verantwoordelijke moeten leren samenwerken.
  • Als niet-vergunde opvang kan KinderKuren geen stagiairs kinderopvang ontvangen.
  • De personeelskost (begeleiders en omkadering) is hoog, maar noodzakelijk om kwaliteit te kunnen bieden. We zien ook duidelijke efficiëntiewinsten door schaalgrootte (bundelen van administratie, personeelsadministratie,..)

Deelname van kinderen uit kwetsbare gezinnen

  • De deelname van kinderen uit kwetsbare gezinnen kan hoger en biedt kansen rond huiswerkondersteuning, talentversterking en gezinsondersteuning.
  • Het kansentarief (80% korting) moet nog beter bekend gemaakt worden bij kwetsbare gezinnen en toeleiders om de financiële drempel weg te werken.

Aanbieders activiteiten

  • De uitbouw van samenwerkingen met nieuwe partners biedt uitdagingen, zeker als het gaat over aanbod dat niet binnen de school kan worden georganiseerd (bv. muziekschool).
  • De kostprijs van professionele aanbieders van activiteiten is hoog maar het aanbod is kwalitatief. De inkomsten compenseren deze kost niet.

Uitrol nieuw decreet buitenschoolse opvang en activiteiten

  • De samenwerking met scholen buitengewoon onderwijs moet nog uitgewerkt worden.
  • De rol van bestaande vergunde initiatieven (vb. IBO’s) binnen de schoolse opvang moet nog uitgezocht worden.

Meer weten?