water-kraan.jpg
Provider image

Lokale besturen en hun gemeentelijke rioolbeheerders werken hard aan de opmaak van hemelwater -en droogteplannen.

Lokale besturen en hun gemeentelijke rioolbeheerders werken hard aan de opmaak van hemelwater -en droogteplannen.

Blauwdruk aangevuld

De blauwdruk voor de opmaak van de hemelwater -en droogteplannen werd sinds juni 2022 aangevuld met een methodiek om het teveel aan hemelwater dat afstroomt van onverharde oppervlaktes te begroten. Deze methodiek geeft een indicatie van de uitdaging voor het vasthouden van dat afstromend water  en vormt een mogelijke startbasis voor overleg in het buitengebied.

De blauwdruk, die de CIW in september 2021 publiceerde, beschrijft de methode voor de opmaak van het plan en is met deze aanvulling (juni 2022) afgewerkt op het gebied van inhoud van de plannen. Tot op heden zijn er geen extra aanvullingen gepland. De opdrachtgevers van de plannen kunnen hier nu volop mee verder werken.

Deadline verduidelijkt

De Blue deal stelde reeds dat een gemeente moet beschikken over een hemelwater – en droogteplan, wil ze vanaf 2024 nog toegang krijgen tot watergerelateerde Vlaamse subsidies. Vlaanderen verduidelijkte nu dat de lokale besturen ten laatste op 31/12/2024 over een goedgekeurd hemelwater – en droogteplan moeten beschikken.

Bestaande plannen

Ook bestaande hemelwaterplannen, dit zijn plannen die vóór 21/03/2022 door de gemeenteraad goedgekeurd zijn, moeten tegen eind 2024 in voldoende mate in overeenstemming zijn met de blauwdruk. Dat wil zeggen: “Het bestaande hemelwater- en droogteplan hoeft niet gebiedsdekkend te zijn, mits er een door de gemeente onderbouwde keuze is betreffende de uitwerking van meest prioritaire zones. Voor deze zones moet er minstens een visie ontwikkeld zijn die rekening houdt met wateroverlast, maar ook algemene of specifieke maatregelen omvat tegen droogte. Bestaande plannen moeten tevens uitgaan van het evenwicht afvoeren/vasthouden. Indien dat niet het geval is, moet het plan aangepast worden tegen eind 2024. Een gebiedsdekkend plan moet ten laatste tegen eind 2030 voorzien worden. Bij de aftoetsing van de plannen zal gecontroleerd worden of ze deze elementen bevatten. De plannen moeten goedgekeurd zijn door de gemeenteraad. Het is een taak van de gemeente om de inhoudelijke aspecten te bewaken.”

Het verder traject

Binnen de CIW wordt verder bekeken hoe de koppeling met watergerelateerde subsidies wordt doorvertaald in subsidieregelingen.   

Het kabinet van minister Demir gaf ook de opdracht om een fundamentele hervorming van de subsidieregeling uit te werken en dit in functie van de voorbereiding van het volgende regeerakkoord (eind 2024).

Oproep om door samenwerking tijdens de opmaak van het plan te zorgen voor gedragen plannen

VVSG vindt het een goede zaak dat de blauwdruk nu volledig is afgewerkt, dat de deadline voor nieuwe en bestaande plannen is verduidelijkt en dat de bestaande plannen op een pragmatische manier getoetst zullen worden.

 

Rioolbeheerders en gemeenten maken een stakeholderanalyse en zullen op basis daarvan interne diensten en externe partners uitnodigen om mee te werken aan het plan. Een gemeentelijk hemelwater- en droogteplan moet een integrale visie geven en zal mogelijk ook opportuniteiten/acties voor externe partners beschrijven. VVSG roept de waterloopbeheerders en andere stakeholders, die door de opdrachtgevers uitgenodigd worden om mee te werken aan de plannen, op om daar ook daadwerkelijk op in te gaan en om daar capaciteit voor vrij te maken. Door samen het plan uit te werken komen we tot een gedragen en kwalitatieve afweging dat dan door de gemeenteraden kan worden beoordeeld en goedgekeurd. Een eventuele latere toetsing in functie van het recht op subsidies zou dan louter een formaliteit moeten zijn. Die latere toetsing mag zeker geen blokkeringsmechanisme worden dat men hanteert omdat men geen tijd kon vrijmaken om te participeren aan de opmaak van het plan zelf.

De verplichte aspecten (naar opbouw, proces en opvolging) opgesomd in hoofdstuk 6 van de blauwdruk toont alvast het opzet dat een toetsing gebeurt op hoofdlijnen en dat de inhoud zelf vooral de verantwoordelijkheid is van de opdrachtgevers en stakeholders tijdens de opmaak van het plan.

VVSG vraagt om snel duidelijkheid te verschaffen over toetsing van de plannen in functie van het bekomen van subsidies. Als er zo’n toetsing komt, zorg er dan voor dat dit snel in praktijk gebracht wordt, zowel bij bestaande plannen als nieuwe plannen die nu reeds kunnen voorgelegd worden. Zo krijgen de lokale besturen sneller zekerheid en kan men finale plannen ook als voorbeeld ter beschikking stellen. Er zijn reeds de bestaande plannen, en ook reeds nieuwe plannen goedgekeurd door gemeenteraden, waarmee men aan de slag kan.

 

De nieuwsflits van de CIW vind je hier