regio kempen (1).png
Provider image

De regio Kempen wil een performant en betrouwbaar netwerk uitwerken gecombineerd met goed uitgeruste Hoppinpunten om burgers te overtuigen een traject af te leggen met duurzame vervoersmodi. De Kempen ziet geïntegreerde buurtgerichte mobiliteitsoplossingen als katalysator voor een performant regionaal mobiliteitsnetwerk.

Visie

Het doorbraakproject referentieregio Kempen wil een performant en betrouwbaar vervoersnetwerk in de Vervoerregio Kempen realiseren. De Kempen is een overwegend landelijke regio. Een goed en duurzaam aanbod op buurtniveau is noodzakelijk, zo kan de first en last mile van en naar het openbaarvervoernetwerk gefaciliteerd worden. Op die manier worden alternatieven geboden voor privéwagenbezit. Het doorbraakproject beoogde om systemen te voorzien om lokale vervoersnoden in te vullen en de valkuilen en knelpunten weg te werken die de match tussen die buurtgerichte vervoerssystemen en het regionale netwerk in de weg staan. De integratie tussen de initiatieven op verschillende bestuursniveaus was de inzet van het project.

Concrete acties

  • Naast het uitwerken van deze visie binnen de vervoerregio, werden binnen dit project een aantal trajecten uitgewerkt om ook het aanvullend en buurtgericht het aanbod te versterken. De focus werd daarbij gelegd op  het opzetten van systemen voor buurtgerichte deelwagens. Deze moeten in de toekomst kunnen aansluiten bij de Vlaamse mobiliteitscentrale. De pilootprojecten vonden plaats in Herentals en Vorselaar.
  • Daarnaast werd een regionaal bestek voor elektrische deelwagens in de markt gezet en toegekend. Een lokale communicatiecampagne werd uitgerold. 
  • Het doorbraaktraject ontwierp ook een praktijkgids rond de integratie van autodelen bij sociale huisvestingsprojecten .  

Het doorbraakproject werd voor een groot deel gerealiseerd binnen het kader van de vervoerregio.  Daarnaast werden ook de lokale besturen extra gesensibiliseerd over de noodzaak van buurtgerichte initiatieven. 

Zowel de lokale besturen als team MOW van de vervoerregio zaten op één lijn rond de buurtgerichte initiatieven waardoor deze zoveel mogelijk in de lijn van de doelstellingen van de vervoerregio konden worden uitgewerkt. 

De Kempen kent al een mooie traditie van samenwerking. Ook op vlak van mobiliteit bundelen we onze krachten om als landelijke regio maximaal alle kansen te benutten om de modal shift te realiseren. We werken in de Kempen samen om naast het regionale vervoersnetwerk ook op het niveau van de buurten in duurzame vervoersoplossingen zoals deelwagens te voorzien. Daar liggen echter nog heel wat uitdagingen in het verschiet. Niet in het minst om het buurtgerichte vervoer en het netwerk van de vervoerregio zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Met het doorbraakproject willen we alle initiatieven rond mobiliteit op verschillende bestuursniveaus zo goed mogelijk integreren tot een aantrekkelijk duurzaam vervoersaanbod voor de burger.

- Nancy Peeters, Stafmedewerker IOK

Partners

  • Streekontwikkelingsintercommunale IOK 
  • Vervoerregio Kempen 
  • Lokale besturen Kempen 
  • MOW 
  • Autodelen.net 

Meer weten?

Nancy Peeters, Stafmedewerker Studiedienst, IOK 

Geleerde lessen

  • Binnen een regionale samenwerking is het belangrijk dat de verschillende bestuursniveaus elkaar in een sfeer van openheid vinden en samenwerken rond een concreet project waarop verder kan worden gebouwd voor andere succesverhalen.  
  • Buurtgerichte en netwerkgerichte vervoerssystemen spreken verschillende doelgroepen aan en zijn complementair, maar afstemming is belangrijk om vanuit het oogpunt van de gebruiker tot een performant en leesbaar vervoersnetwerk te komen. 
  • De samenwerking tussen de verschillende bestuursniveaus binnen de huidige vervoerregiowerking is waardevol gebleken, maar staat onder druk als er geen duidelijk beleidskader is met structurele (financiële) ondersteuning.