

Inhoud van deze pagina
Wat is maatschappelijke dienstverlening
Maatschappelijke dienstverlening vindt haar oorsprong in het recht van iedereen om menswaardig te kunnen leven. Het begrip menselijke waardigheid ligt dan ook verankerd in de Belgische Grondwet (artikel 23) en in de OCMW-Wet (artikel 1).
Hoewel de menselijke waardigheid nog steeds sterk gekoppeld wordt aan het materiële (onvoldoende inkomsten), nemen we de globale persoonlijke situatie van de burger vandaag meer en meer in ogenschouw. De levenssituatie van de burger wordt hier dan minimaal afgetoetst aan onze grondrechten.
Het OCMW heeft als opdracht om via passende hulpverlening in die maatschappelijke dienstverlening te voorzien. Ze doet dit aan de hand van wettelijke opgelegde taken, wettelijk voorziene taken en lokaal gekozen dienstverlening.
Voorwaarden
Het OCMW kan voorwaarden stellen aan het toekennen van maatschappelijke dienstverlening, waaronder:
- Verblijf op Belgisch grondgebied: Niet alle vreemdelingen hebben recht op maatschappelijke dienstverlening, maar kunnen vaak wel dringende medische hulp ontvangen.
- Behoeftigheid: Via een sociaal onderzoek wordt vastgesteld of de cliënt al dan niet in staat is een menswaardig leven te leiden.
- Leeftijd: Hoewel de OCMW-wet geen specifieke leeftijdsvereiste oplegt, is het principe dat ouders onderhoudsplichtig blijven ten aanzien van hun (meerderjarige) kinderen zolang hun opleiding niet voltooid is (volgens het Burgerlijk Wetboek).
- Uitputting van andere sociale uitkeringen: Eerst moet het recht op andere sociale uitkeringen volledig zijn benut.
- Werkbereidheid: De cliënt moet aantonen dat hij of zij bereid is om te werken.
- Geïndividualiseerd Project Maatschappelijke Integratie (GPMI): In lijn met de leefloonwetgeving kan een GPMI worden opgesteld om integratie en maatschappelijke ondersteuning verder te bevorderen.
Wie beslist over maatschappelijke dienstverlening?
Het is het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst (BCSD) dat de beslissingsbevoegdheid heeft over individuele dossiers maatschappelijke dienstverlening.
De decretaal vastgelegde bevoegdheden van het BCSD worden bepaald in artikel 113 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB). Er zijn vier aan het BCSD (of haar sub-comités) toegewezen bevoegdheden :
- De besluitvorming rond alles wat te maken heeft met maatschappelijke dienstverlening
- De besluitvorming rond alles wat te maken heeft met maatschappelijke integratie
- De bekrachtiging van beslissingen van de voorzitter van het BCSD
- Het geven van (niet-bindend) advies
Maatschappelijke dienstverlening in de praktijk
Online hulpverlening
In het sociaal werk en dus ook in de OCMW’s wordt er steeds meer online hulpverlening voorzien. Deze vorm van hulpverlening omhelst vooral de communicatie tussen cliënt en maatschappelijk werker van de sociale dienst via online tools (apps, beeldbellen, chat, …) binnen de opdracht om de OCMW-cliënten de mogelijkheid te bieden om menswaardig te kunnen leven.
Om individuele steundossiers op te maken, sociaal onderzoek te doen, cliënten te begeleiden, … is het niet mogelijk om zuiver online te werken. Daarom is ook steeds persoonlijk contact (bv. afspraak op de sociale dienst, huisbezoek, …) nodig. Dat is dan blended hulp, nl. de combinatie van persoonlijk contact en online contact binnen de hulpverlening. De wijze waarop alles verloopt kan zo ook op maat van de cliënt worden aangepast.
Online beantwoorden van individuele hulpvragen van cliënten in OCMW's
Hoe kan je online ingaan op individuele hulpvragen? Waarom iets anders inzetten dan de telefoon? Welke tools kan je inzetten? Tijdens een webinar stond Philippe Bocklandt (Arteveldehogeschool) stil bij de do’s en don’ts van online hulpverlening. Zijn presentatie en uitleg daarbij kan je via de link hieronder bekijken:
- De ingesproken presentatie van 14/05/2020 : VVSG – online omgaan met individuele hulpvragen in OCMW(opent nieuw venster)
- De bijhorende powerpointpresentatie
De rol van de OCMW’s bij hulpvragen van zorgaanbieder voor personen met een handicap
Sinds de invoering van persoonsvolgende financiering (PVF) en enkele hervormingen in de sector personen met een handicap, krijgen heel wat vergunde zorgaanbieders te maken met nieuwe vraagstukken. Betaalbaarheid én woon- en leefkosten zijn daar een belangrijk voorbeeld van.
In 2023 kregen de OCMW’s reeds een toelichting over PVF door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH). In maart 2024 kregen de voorzieningen voor personen met een handicap uitleg over de werking van een OCMW bij hulpvragen.
- Welke taken heeft het OCMW? Welke taken zijn wetgevend vastgelegd, en welke niet?
- Doen alle OCMW’s hetzelfde, of zijn er lokale verschillen? Wat kunnen OCMW’s betekenen voor personen met een handicap die woon- en leefkosten moeilijk kunnen betalen?
- Hoe kan de lokale aanpak er uit zien?
- Naar welk OCMW kan je als zorgaanbieder je gebruikers doorverwijzen? Vanaf wanneer kan dat? Hoe kan je vanuit een voorziening zo een aanvraag voorbereiden?
De webinar hierover kan je hieronder herbekijken.
Vraag en antwoord uit de webinar
Deze kan je hier terugvinden. Het is te bekijken als een goede lokale praktijk ter inspiratie.
Wanneer er een hulpvraag gesteld wordt aan een OCMW, dan zal er gekeken worden of de menselijke waardigheid van de hulpvrager mogelijk in het gedrang komt en alle mogelijke sociale rechten zijn uitgeput. Met andere woorden, er wordt via een sociaal onderzoek nagegaan in hoeverre de cliënt behoeftig is. Dit gebeurt, als er een hulpvraag gesteld zou worden, wanneer de persoonsvolgende financiering niet bepaalde behoeften rond het woon- en leefgeld zou kunnen ledigen.
Het is zeker niet de bedoeling dat kosten van begeleiding in de voorziening en eigen aan de voorziening door het OCMW ten laste genomen zouden worden.
Dit zal worden onderzocht, vanuit het perspectief dat een eventuele regeling geen afbreuk doet aan de lokale autonomie, administratief eenvoudig is, geen extra werklast geeft aan de OCMW-sociale diensten.
Blijft natuurlijk het uitgangspunt dat de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap in de eerste plaats voldoende moet zijn om de woon- en leefkosten in een voorziening te dekken.
Expert
-
PeterHardyStafmedewerker
Meer info over deze kennispagina?
Contacteer onsPraktijkvoorbeelden
-
-
Mechelen als mentor in De Wisselaar: een organisatiestructuur gericht op toegankelijke dienstverlening
Maatschappelijke dienstverleningLokaal sociaal beleid -
Preventie van dak- en thuisloosheid: werking 't Sas Brugge
Maatschappelijke dienstverleningWonenLokaal sociaal beleid -
De Wisselaar: Beerse - Liedekerke
ArmoedeMaatschappelijke dienstverleningLokaal sociaal beleid -
De Wisselaar: Deinze - Brugge
ArmoedeMaatschappelijke dienstverleningLokaal sociaal beleidWonen -
De Wisselaar: Oud-Turnhout - Kortrijk
Maatschappelijke dienstverleningLokaal sociaal beleid -
De Wisselaar: Roeselare - Kortrijk
Maatschappelijke dienstverleningLokaal sociaal beleidWerk, sociale economie en activering -
De Wisselaar: Deinze - Mechelen
Maatschappelijke dienstverleningLokaal sociaal beleid -
De Wisselaar: Beerse - Oostende
Maatschappelijke dienstverleningLokaal sociaal beleidWerk, sociale economie en activering -
De Wisselaar: Kortrijk - Roeselare
Maatschappelijke dienstverlening -
De Wisselaar: Balen-Mechelen
Maatschappelijke dienstverleningLokaal sociaal beleidSamenwerking -
De Wisselaar: Vilvoorde-Mechelen
Maatschappelijke dienstverleningWonenLokaal sociaal beleid
Kennispagina's
-
-
Lokaal armoedebeleid
ArmoedeLokaal sociaal beleidMaatschappelijke dienstverleningKinderen en gezinnen -
-
-
OCMW-dienstverlening voor vreemdelingen
VreemdelingenArmoedeMaatschappelijke dienstverleningLokaal sociaal beleid -
OCMW's pakken energiearmoede aan
ArmoedeEnergie en klimaatWonenMaatschappelijke dienstverleningLokaal sociaal beleid -