Voordat het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst een beslissing neemt, krijgen mensen de kans hun verhaal te doen. Dit hoorrecht is meer dan een verplichting. Het geeft cliënten een stem en helpt het BCSD om betere beslissingen te nemen.
1
Verstuur op tijd de uitnodiging met alle info over de datum, het tijdstip, de locatie en het onderwerp van de bespreking. Geef de cliënt genoeg tijd om zich voor te bereiden. Laat de betrokken sociaal werker persoonlijk contact opnemen om de procedure te verduidelijken.
2
Vermijd jargon en wees helder over de rechten van de betrokkene, zoals de mogelijkheid om zich te laten bijstaan door een vertrouwenspersoon.
3
Zorg dat mensen met een beperking vlot in de zaal van de hoorzitting geraken.
4
Vermijd een tribunaalopstelling waarbij de cliënt en de vertrouwenspersoon aan de ene kant van de zaal zitten en alle leden van het BCSD aan de andere kant.
5
Als BCSD-voorzitter begin je de hoorzitting met een vriendelijke introductie. Je legt kort het verloop uit, zodat de betrokkenen weten wat ze kunnen verwachten.
6
Laat de cliënt zich bijstaan door een vertrouwenspersoon (bijvoorbeeld een advocaat) en de betrokken sociaal werker. Zo voelt die zich gesteund.
7
Behandel iedereen met respect en zorg dat mensen zich gehoord voelen.
8
Bekijk op voorhand zorgvuldig het sociaal verslag.
9
Laat de betrokkenen rustig en zonder onderbrekingen hun verhaal doen. Actief luisteren betekent ook dat je oogcontact maakt en dat je aandacht toont.
10
Is er iets onduidelijk? Stel open en respectvolle vragen om de situatie beter te begrijpen.
11
Dank de cliënt om zijn of haar verhaal te delen en de vertrouwenspersoon om die cliënt bij te staan. Geef duidelijke informatie over wat de volgende stappen zijn.
12
Bespreek met de andere BCSD-leden of het hoorrecht een impact heeft op het voorstel van beslissing. Neem dat ook gemotiveerd op bij de beslissing.
13
Geef de betrokken sociaal werker de opdracht om de cliënt te contacteren, zodat die de uiteindelijke beslissing mee kan toelichten.
Als lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst waarborg je het hoorrecht en luister je naar het verhaal van cliënten. Zo draag je bij aan eerlijke en doordachte beslissingen die het leven van mensen verbeteren. Heb je nog vragen of wil je meer informatie? Laat het ons weten.