

Gestroomd helpt lokale besturen bij hun keuze voor een ecologisch wagenpark
Lijkt de wereldwijde klimaatcrisis een ver-van-mijn-bedshow voor lokale besturen die de problematiek lijdzaam moeten ondergaan? Welnee. Lokale besturen kunnen een dikke steen in de rivier verleggen door aan te sluiten bij Gestroomd, de geknipte partner om het lokale wagenpark te vergroenen. Lokaal sprak met de projectleider en met een klant in Brasschaat.
‘In één zin zeggen wat Gestroomd is en waar het project voor staat?’ Sieg Vermeiren, projectleider voor Gestroomd, heeft het heldere zinnetje hoorbaar al vaak geoefend, het gaat zo: ‘Gestroomd is een aankoopcentrale waarmee lokale besturen snel de overgang kunnen maken naar duurzaam transport en vergroening van het gemeentelijke wagenpark. Er zijn twee grote voordelen: enerzijds bieden we aanzienlijke kortingen, anderzijds staan we in voor de complete ontzorging voor lokale besturen die bij ons voertuigen aankopen. Van de aankoopkeuze tot de administratie, Gestroomd staat de gemeente bij.’
Gestroomd is formeel gestart in 2021 en operationeel sinds 2022. ‘Toenmalig minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers zag een noodzaak om de lokale besturen een verder opstapje te bieden dat de overgang naar ecologisch transportbeleid gemakkelijker maakte.’ Voordien bestond zo’n aanbod via Fluvius, maar op een bepaald moment werd beslist dit niet langer als een kerntaak voor een distributienetbeheerder te beschouwen.
Een alternatief voor deze dienstverlening werd gevonden bij Vlinter, het samenwerkingsverband tussen de Vlaamse Intercommunales voor Streekontwikkeling en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten. Finaal landde het project in de schoot van de Mechelse intercommunale IGEMO (Intergemeentelijke vereniging voor ontwikkeling van het Gewest Mechelen en Omgeving). De toenmalige directeur wou er graag werk van maken en Sieg Vermeiren bleek de man met de ideale expertise om projectleider te worden. ‘We zijn actief in heel Vlaanderen, maar het project wordt vanuit IGEMO aangestuurd,’ verklaart Vermeiren, ‘alle betrokken intercommunales hebben bij de oprichting een financiële bijdrage geleverd om het project tot leven te brengen. Deze investering heeft zich terugbetaald en de opbrengsten uit de commissies worden verdeeld.’
Die verkopen swingen inderdaad de pan uit. In de om en bij tweeënhalf jaar dat Gestroomd actief is, heeft de aankoopcentrale 540 voertuigen kunnen aankopen voor onze Vlaamse lokale besturen. ‘Dat gaat om een heel breed spectrum van soorten voertuigen,’ zegt Sieg Vermeiren, ‘van gewone personenvoertuigen tot veegmachines, van lichte vrachtwagens voor maaltijdbezorging tot politiewagens en voertuigen voor rolstoeltransport. In een notendop: tientallen politiewagens, honderden busjes voor technische diensten. En dat gaat maar door.
Keus genoeg en service toe
Als centrale heeft Gestroomd niet minder dan 120 voertuigen in de aanbieding. ‘Tot nu toe is het nog niet gebeurd dat een klant zijn gading niet vond,’ zegt Sieg Vermeiren, ‘ook al omdat onze leveranciers de voertuigen zo afleveren dat ze perfect passen bij de behoeften en wensen van de klant. Een print met het logo van het lokale bestuur, een zwaailicht, een rood-witte arcering, een kipsysteem of een andere opbouw, het kan allemaal.’ Ook vanuit Gestroomd zelf krijgt de koper klantvriendelijke service, vertelt Sieg Vermeiren: ‘Ik ga zelf tot bij de klant en geef de directeur van de technische diensten een woordje uitleg over hoe alles in zijn wgaat. Als blijkt dat de koper een speciaal voertuig wenst, bijvoorbeeld een veegmachine, dan zal onze verkoper van dat type voertuig zelf langskomen. Wij houden een oogje in het zeil of alles goed verloopt, bijvoorbeeld of de juiste korting is toegepast.’ Die korting kan behoorlijk oplopen, zo blijkt uit een bezoekje aan de website van Gestroomd: van een bescheiden 2 à 3 procent tot een riante 40 procent.
‘Het zijn dergelijke cijfers die een gemeente zoals Brasschaat over de streep trokken om samen te werken met Gestroomd,’ zegt schepen voor Mobiliteit en Duurzaamheid Bart Brughmans. De gemeente Brasschaat beschikt op dit moment over 59 voertuigen waarvan er 21 elektrisch aangedreven zijn. Van die 21 zijn er elf gekocht via Gestroomd. ‘Het is de bedoeling dat we voortaan bij elke vervanging van een voertuig voor de elektrische optie kiezen. Behalve voor politiewagens, want daar blijven we inzetten op snelle, sterke auto’s met een klassieke diesel- of benzinemotor.’
“De groene transportomslag vereist de betrokkenheid en het engagement van de medewerkers. Daarom betrekken we bij elke aankoop steevast de personeelsleden die het voertuig daadwerkelijk zullen gebruiken. Hun gebruikscomfort is een prioriteit.
Bart Brughmans
Handen vrij voor andere bezigheden
Naast de service en de fraaie korting is ook de ontzorging een belangrijke troef om met Gestroomd in zee te gaan, aldus Sieg Vermeiren: ‘Stel je voor dat een gemeente een voertuig op de reguliere markt wil aankopen, dan zal een administratieve kracht van het gemeentebestuur daar toch flink wat gecompliceerd werk mee hebben: bestek uitschrijven, offertes aanvragen, kortingen vergelijken, dat vraagt allemaal veel mankracht voor werk dat wij van de lokale besturen overnemen.’
Zodra het voertuig verkocht is, kijkt Gestroomd niet langer over de schouder mee. Hoe, waar en wanneer het lokale bestuur het inzet, is helemaal de beslissing van dat bestuur. ‘Zo zet Brasschaat de voertuigen in voor enkele voor de hand liggende taken zoals de technische dienst en de cultuurdienst, maar ook voor meer originele taken zoals carpooling,’ zegt schepen Bart Brughmans. ‘Het is de bedoeling dat ze polyvalent en efficiënt worden ingezet.’
Elk van de 285 Vlaamse lokale besturen is welkom bij Gestroomd, maar voor de stad Brussel en de provincie Limburg gelden lichtjes andere regels. Siegfried Vermeiren legt uit waarom: ‘Er zijn elf Vlaamse intercommunales. De regio Limburg heeft geen intercommunales en wenst geen deel uit te maken van onze groep. Maar Limburg kan wel gebruik maken van onze aankoopcentrale mits het een hogere commissie betaalt, meer bepaald 150 procent van de commissie die voor de deelnemers van Gestroomd geldt. Dat is trouwens ook zo voor de stad Brussel.’
Een gemeentebestuur als dat van Brasschaat plaatst het groene transportverhaal in een bredere beleidskeuze. Schepen Brughmans: ‘Met de vergroening van het wagenpark wil het gemeentebestuur het goede voorbeeld geven aan de burgers. Wij hebben als bestuur een eigen ambitieus klimaatplan en de vergroening van het wagenpark helpt zeker om de doelstellingen te halen.'
Niet enkel de burger, ook het eigen gemeentelijk personeel wordt in een plek als Brasschaat nauw bij de groene transportrevolutie betrokken. Schepen Brughmans: ‘Zulk een omslag vereist de betrokkenheid en het engagement van de medewerkers. Daarom betrekken we bij elke aankoop steevast de personeelsleden die het voertuig daadwerkelijk zullen gebruiken. Hun gebruikscomfort is een prioriteit.’
“Zodra een lokaal bestuur één voertuig via Gestroomd heeft aangekocht, blijkt dat de aanzet voor een geleidelijke vergroening van het gemeentelijk wagenpark te zijn.
Sieg Vermeiren
Iedereen tevreden?
Opiniepeilingen naar de tevredenheid van de Gestroomd-klant zijn er nog niet afgenomen, maar Sieg Vermeiren van Gestroomd is er gerust in: ‘De klanten die voor de eerste keer met een elektrische wagen rijden, blijven klant, zo merken we. Zodra een lokaal bestuur één voertuig via Gestroomd heeft aangekocht, blijkt dat de aanzet voor een geleidelijke vergroening van het gemeentelijk wagenpark te zijn. Ook al omdat onze klanten niet of nauwelijks geconfronteerd worden met het enige nadeel van een elektrische wagen: de vaak vrij beperkte actieradius. Wie binnen de eigen gemeente of stad rijdt, heeft daar geen last van.’
Een slotvraag voor de gedreven Sieg Vermeiren, inwoner van Heist-op-denBerg: heeft de eigen gemeente de omslag al gemaakt? ‘O ja,’ glimlacht Vermeiren, ‘vorig jaar heeft mijn thuisgemeente via Gestroomd vijf nieuwe lichte vrachtwagens voor de technische dienst aangekocht. Ja, de vergroening dringt ook in Heist-op-den-Berg door.’ (lacht) —
Auteur
-
MarcPeirsRedacteur Lokaal
Heb je een vraag over de inhoud van dit artikel?
Contacteer onsUp to date blijven?
Blijf op de hoogte van het belangrijkste nieuws voor en door lokale besturen. Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
InschrijvenNieuws
-
Nieuws
Trefdag inspireert met straffe verhalen en scherpe inzichten
Zorg en gezondheidKinderen en gezinnenWerk, sociale economie en activeringBestuur en burgerEconomieWonenMobiliteit -
Magazine Lokaal
Op koers met schone voertuigen?
Energie en klimaatMobiliteit -
Nieuws
VVSG ondersteunt je bij een circulaire meerjarenplanning: concreet, haalbaar en lokaal
Circulaire economieFinanciënEnergie en klimaatGemeentelijk waterbeleidWonenMobiliteit