Mobiele ambtenaar Kortenaken

Status
Lopend
Startdatum
Budget
Niet bekend
Kortenaken

Door middel van vooral huisbezoeken gaat de mobiele ambtenaar langs bij zorgbehoevenden of mindermobiele mensen, bv. mindermobiele alleenstaanden, met een administratieve hulpvraag (bvb. aanvraag van premies en/of tegemoetkomingen, zorgbudgetten, aanvraag van een parkeerkaart, etc.).

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Kortenaken
Adres

Miskom-Dorp 1
3472 Kortenaken
België

Financiering
Met Vlaamse subsidies

Wat is er gebeurd?

Een mobiele ambtenaar is een dienstverlener die inwoners helpt met het aanvragen van zorgbudgetten en tegemoetkomingen, zoals het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden, inkomensvervangende en/of integratietegemoetkoming, de parkeerkaart voor personen met een handicap, enz. De troef van de mobiele ambtenaar in Kortenaken is dat hij persoonlijk bij je langskomt. De mobiele ambtenaar vangt signalen op via de verjaardagsbezoekjes voor 75+'ers die in Kortenaken door vrijwilligers gebeuren, via buren, ...

In 2025 werden er heel wat administratieve vragen behandeld. Deze betroffen hoofdzakelijk het regelen van verhoogde verzekeringstegemoetkoming, sociaal tarief voor energie en telefonie, verwarmingstoelage, mantelzorgpremie, de installatie van mobiele hulpmiddelen in huis en de renovatie- en verbouwpremie. Andere vragen gingen over energietarieven, documenten voor het aanvragen van een IGO en pensioenaanvragen. 

De mobiele ambtenaar kan, op basis van de hulpvraag, ook gericht doorverwijzen naar de sociale dienst, dienst huisvesting, financiën, VREG, vrijwilligerswerk, ...

Daarnaast heeft de mobiele ambtenaar ook een sociale functie, voor mensen die zelf minder mobiel zijn. 'De koffie en de koekjes staan vaak al klaar'.

Waarom?

Een mobiele ambtenaar is een dienstverlener die inwoners helpt met het aanvragen van diverse zorgbudgetten en tegemoetkomingen, zoals het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden, inkomensvervangende en/of integratietegemoetkoming, de parkeerkaart voor personen met een handicap.

Dankzij de mobiele ambtenaar weet de inwoner duidelijk waar hij recht op heeft.

Het beoogde resultaat

Het doel is bereikt. Dit zien we aan het aantal huisbezoeken dat ieder jaar (sinds 2020) de hoogte ingaat. In de beginjaren was het aan halftijdse functie, maar in 2021 is het gemeentebestuur van Kortenaken moeten overschakelen naar een 4/5de functie.

Wat waren de uitdagingen?

Ieder huisbezoek en hulpvraag is anders. Iedere vraag, hoe klein of groot, wordt beholpen of naar de juiste instantie/persoon doorverwezen. In het begin werd de mobiele ambtenaar sterk gepromoot: via de seniorenraad, het infoblad, de week van de senioren, ... Naamsbekenheid en vertrouwen zijn belangrijk. Ondertussen is de mobiele ambtenaar goed ingeburgerd.

De succesfactoren

De troef van de mobiele ambtenaar in Kortenaken is dat hij persoonlijk langskomt. Dit geeft een vertrouwd karakter.

Tips voor andere gemeenten

Het is een heel nuttige functie, zeker met de vele maatschappelijke en digitale kwetsbaren die er momenteel zijn.

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op