Een procedure rond grensoverschrijdend gedrag is verplicht voor woonzorgvoorzieningen, maar hoe pak je de meldingen goed aan?
Tijdens deze themababbel nemen Karin Peeters, integriteitscoördinator van de Stad Mortsel, en Danuta De Decker, kwaliteitscoördinator van Zorgbedrijf Meetjesland, je mee in hun aanpak rond het omgaan met meldingen van grensoverschrijdend gedrag. Ze lichten hun ervaringen en werkwijzen toe en delen hun inzichten en tips.
Daarnaast geeft Lennert Noppe, Beleidsmedewerker woonzorglijn van het Departement Zorg, een toelichting over hoe en wanneer je meldingen van grensoverschrijdend gedrag bij het Departement Zorg indient. Zo weet je wat je kunt verwachten en hoe je professioneel kunt reageren bij een incident.
Op het programma:
Wat verstaan we onder grensoverschrijdend gedrag?
Wat is een melding en wanneer onderneem je actie?
Melding door bewoners
Melding door medewerkers
Bij wie kun je terecht en wat meld je precies?
Wanneer schakelen we Zorg en Gezondheid in?
Hoe ga je om met een schending?
Doelgroep
Verantwoordelijken en medewerkers (kwaliteitscoördinatoren, teamverantwoordelijken, hoofdverpleegkundigen, begeleiders wonen en leven,…) centra voor dagverzorging, groepen van assistentiewoningen en woonzorgcentra