Vrijetijdsverbinding Kortrijk – Stad Kortrijk

Status
Lopend
Startdatum
Budget
Niet bekend
Atelier Ter Bruyninge

Met Vrijetijdsverbinding zoekt Stad Kortrijk structurele en creatieve manieren om jongeren met een kwetsbaar profiel in contact te brengen met het vrijetijdsaanbod in de stad. Via oriëntatie, signalering en experiment ontstaan duurzame samenwerkingen tussen onderwijs, cultuur, sport en jeugd.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Lokaal bestuur Kortrijk
Adres

Grote Markt 54
8500 Kortrijk
België

Financiering
Met eigen middelen
Met Vlaamse subsidies

Wat is er gebeurd?

De werking is opgebouwd rond drie pijlers:

  1. Oriëntatie: via het Vrijetijdspunt worden jongeren individueel toegeleid naar passende vrijetijdsactiviteiten.
  2. Signaalfunctie: drempels voor deelname worden actief geregistreerd en teruggekoppeld naar relevante stadsdiensten en externe partners.
  3. Experiment: in concrete samenwerkingen tussen scholen en organisaties ontstaan vernieuwende trajecten die inspelen op de leefwereld van jongeren.

Twee experimentele samenwerkingen zijn opgezet:

  • Bolwerk & Ter Bruyninge: Jongeren leren artistiek en ambachtelijk werken via lassen, kunst en zelfontplooiing. Via informele kennismaking, werksessies en een toonmoment groeit hun betrokkenheid en motivatie.
  • De Stroate & Ter Bruyninge: Een muurschilderproject op school leidt tot laagdrempelige kennismaking met het jeugdhuis. Jongeren worden warm gemaakt via muziek, rap en graffiti in hun eigen omgeving, met duurzame samenwerking als doel.

Een belangrijk inhoudelijk onderdeel is de toepassing van Visual Thinking Strategies (VTS) als gesprekstechniek bij kunstbeleving. VTS maakt kunst toegankelijk, stimuleert taal, observatie en reflectie, en wordt ingezet bij OKAN, NT2 en in museumbezoeken.

Waarom?

De klassieke doorverwijzing naar vrijetijdsbesteding werkte onvoldoende voor jongeren uit OKAN en andere kwetsbare groepen. Via Vrijetijdsverbinding wil Kortrijk deze jongeren op hun tempo en volgens hun belevingswereld toeleiden naar culturele en sociale participatie.

Wat waren de uitdagingen?

  • Te groot OKAN-publiek voor individuele begeleiding
  • Beperkt aantal outreachwerkers
  • Gebrek aan structurele samenwerking tussen scholen en vrijetijdspartners
  • Onvoldoende aansluiting van bestaande aanbod bij jongeren

De succesfactoren

  • Structureel Vrijetijdspunt als scharnierfunctie
  • Creatieve aanpak met ruimte voor mislukkingen en leren
  • Sterke partnerschappen met ruimte voor co-creatie
  • Duidelijke signalering van drempels en terugkoppeling
  • Toepassing van visuele en talige werkvormen (VTS)

Tips voor andere gemeenten

  • Bouw een vast aanspreekpunt uit dat toeleiding én signalering opneemt
  • Werk in fasen: kennismaking – ervaring – herhaling – erkenning
  • Geef ruimte aan experiment en laat ideeën organisch groeien
  • Investeer in samenwerking met geëngageerde leerkrachten
  • Gebruik VTS of andere laagdrempelige methodieken om taal, kunst en dialoog te verbinden

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op