Hou je maten in de gaten – Stad Roeselare

Status
Lopend
Startdatum
Budget
Niet bekend
Affiche Hou je maten

Roeselare lanceert de vernieuwde campagne Hou je maten in de gaten voor een veilig, zorgzaam uitgaansleven. Zowel thema’s als intoxicatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag komen aan bod, ondersteund met zichtbaar materiaal en hulpmiddelen voor horeca en organisatoren.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Roeselare
Adres

Grote Markt 1
8800 Roeselare
België

Financiering
Met eigen middelen

Wat is er gebeurd?

Stad Roeselare lanceerde op 17 juni 2025 de vernieuwde campagne Hou je maten in de gaten.

HJMIDG is een preventieve campagne dat doelt op een veilig en gezond uitgaansleven zonder te stigmatiseren of feestvierders stiefmoederlijk te willen behandelen. Het doel is dat iedereen een fijne tijd heeft en tegelijkertijd veilig is. We leggen daarbij de verantwoordelijkheid bij de feestvierder en zijn of haar vrienden. Vraag hoe het gaat met elkaar, hou elkaar in de snotje, trakteers ook eens op water, blijf bij elkaar, samen uit samen thuis,… Kortom: zorg voor elkaar en hou je maten in de gaten.

Luiken  

In het algemene luik worden thema’s zoals intoxicatie (alcohol en drugs), gehoorbescherming en seksueel grensoverschrijdend gedrag onder de aandacht gebracht. De campagne geeft herkenbare, laagdrempelige tips mee om voor elkaar te zorgen. De boodschap aan feestvierders is duidelijk: geniet van het uitgaan, maar zorg voor jezelf én voor je vrienden. Of je nu een café bezoekt, een evenement bezoekt of een stapje zet in het nachtleven – het is belangrijk dat iedereen zich veilig voelt en grenzen gerespecteerd worden. Met de slogan ‘Hou je maten in de gaten’ wil de stad feestvierders aansporen om alert te blijven, elkaar te beschermen en samen in te grijpen wanneer dat nodig is. Deze boodschappen worden verspreid via affiches, bierviltjes, stickers en digitale visuals – zowel in de publieke ruimte als in horecazaken.  

Het tweede luik focust op seksueel grensoverschrijdend gedrag, en wordt gevoerd onder de slogan ‘Nee is nee. Enkel ja is oké.’ De campagne doet een beroep op omstaanders, maar legt de verantwoordelijkheid expliciet bij de pleger. Zowel voor het brede publiek als voor horecamedewerkers werden specifieke materialen ontwikkeld om gepast te reageren op grensoverschrijdende situaties.   

Waarom?

Met de campagne wil de stad een zorgzame en veilige uitgaansomgeving waar plezier samen gaat met verantwoordelijkheid. 

We sprongen vooral mee op het seksueel grensoverschrijdend gedrag-verhaal door de media aandacht.

Wat waren de uitdagingen?

  • Bereik creëren bij diverse doelgroepen (jongeren, horeca, omstaanders)
  • Balans vinden tussen aanspreekbaar promotief materiaal en duidelijke grensstelling
  • Zichtbaarheid in nachtelijke context garanderen
  • omstaanderstrainingen voor horeca organiseren is praktisch zeer moeilijk. 
  • Luister naar de noden van het terrein en gebruik incentives!

De succesfactoren

  • Tweeluikcampagne combineert algemene en specifieke thema’s
  • Sterke zichtbaarheid via multimediaal materiaal in publieke ruimte
  • Preventiepakketten met concrete hulpmiddelen voor horeca tijdens drukke periodes
  • Slogan ‘Nee is nee. Enkel ja is oké’ legt verantwoordelijkheid duidelijk bij pleger

Tips voor andere gemeenten

  • Lanceer campagnes rond piekperiodes met krachtige visuals en slogans
  • Voorzie levensvatbare preventiepakketten voor horecapersoneel
  • Werk de lancering voor met uitgebreide instructies en stappenplannen
  • Koppel algemene preventie aan duidelijke boodschappen over grenzen en consent
  • Zorg voor samenwerking met lokale veiligheidspartners (politie, VAD, evenementorganisatoren)
  • Aanklampend bij de horeca aankloppen. In het zicht, is in het hart. Meerdere keren bierviltjes brengen, banners aanbieden evenementen opvolgen

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op