Ta(a)lent

Ta(a)lent is een project georganiseerd door het OCMW in samenwerking met Groep Intro (voorheen Vokans) waarbij we werken aan het ontdekken van de talenten van anderstalige cliënten in combinatie met het oefenen van het gesproken Nederlands. Het project is gericht op cliënten zonder jobdoelwit.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Ruddershove 4
8000 Brugge
België
Wat is er gebeurd?
Ta(a)lent is een project dat 2 keer per jaar doorgaat met een looptijd van 6 maanden per project. We mikken op 12 deelnemers per project. Het project loopt gedurende 3 halve dagen per week en moet gecombineerd worden met het verderzetten van de reguliere lessen Nederlands. In het project focussen we op mondelinge taalvaardigheid, verkenning van de arbeidsmarkt en verbeteren van de vaardigheden die je nodig hebt om te solliciteren (sollicitatiegesprek oefenen, kennismaking interimkantoren en VDAB), assessment en het slaan van bruggen naar reguliere werkingen (energieloket, digiloket, vrijetijdsbesteding, mobiliteit,...) in functie van de het versterken van de zelfredzaamheid van de cliënten. We sluiten af met een kennismakingsstage op een zelfgekozen werkplek.
Waarom?
Op heden loopt het project reeds 14 jaar. Het project is opgestart vanuit de vaststelling dat cliënten enerzijds niet weten wat hun talenten zijn omdat ze in hun thuisland amper of geen onderwijs gevolgd hebben of een kans gekregen hebben om aan zelfontplooiing te doen en anderzijds omdat we vast hadden gesteld dat beperkt zijn in taal of taalontwikkeling niet altijd een beperking in capaciteiten of mogelijkheden wil zeggen. Door het project zetten we in op een verbetering van de mondelinge vaardigheden en het ontdekken van de mogelijkheden door een assessment. Daarnaast mag de cliënt dan kiezen welke job/branche hij/zij zou willen verkennen zonder hierbij rekening te houden met het feit of de cliënt al de capaciteiten of vooropleiding hiertoe heeft.
Het beoogde resultaat
We starten telkens met een groep van 12 deelnemers en er is weinig uitval. We stellen vast dat cliënten grote sprongen voorwaarts richting activering kunnen maken door deelname aan het project.
Per 2 jaar dienen we een nieuwe goedkeuring voor de verderzetting van het project te vragen en dit verkrijgen we steeds op basis van de positieve resultaten
Wat waren de uitdagingen?
In de afgelopen jaren hebben veel andere aanbieders vormingen/projecten ontwikkeld met dezelfde doelstelling en hetzelfde doelpubliek als ons project. Om die reden hebben we ons afgelopen jaar geheroriënteerd en zetten momenteel in op de zeer zwak gealfabetiseerde doelgroep.
De succesfactoren
De praktijkgerichte insteek zorgt ervoor dat cliënten gemotiveerd blijven. De combinatie met de reguliere Nederlandse les zorgt ervoor dat cliënten zelf ook vaststellen dat ze progressie maken.
Tips voor andere gemeenten
- Maak de vorming zo praktijkgericht mogelijk.
- Zorg voor een homogene groep qua taalniveau (en een diverse groep qua nationaliteit/afkomst om het spreken te stimuleren)
- Laat mensen dromen en zorg voor een realiteitscheck door de stage.
- Zet maximaal in op het opvolgen van de aanwezigheden in de opstart van het project.
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.