Structurele taalcoaching bij sociaaleconomische ondernemingen

Het intergemeentelijk samenwerkingsverband ISSE VMG ondersteund sociaaleconomische bedrijven in het aanpakken van de taaldrempel binnen hun organisatie op een structurele en duurzame manier.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Grote Markt
1800 Vilvoorde
België
Wat is er gebeurd?
Sinds 2019 wordt er vanuit de Intergemeentelijke samenwerking Vilvoorde, Machelen en Grimbergen (ISSE VMG) samengewerkt met Ligo om in te zetten op het structureel verlagen van de taaldrempel binnen drie sociaaleconomische bedrijven. Binnen deze samenwerking voorziet de ISSE VMG jaarlijks een budget voor Ligo welke hen in staat stelt een taalcoach ter beschikking te stellen van de drie deelnemende sociaaleconomische bedrijven (Den Diepen Boomgaard, Vites en de Strijkwinkel Machelen). Deze taalcoach gaat steeds in dialoog met de organisaties rond de structurele taalnoden binnen het bedrijf ( processen, interne documenten, stappenplannen, fiches,..) en pakt deze aan waarbij de beschikbare uren (vanaf 2024 10 uur per week) verdeeld worden over de drie organisaties.
Waarom?
Binnen de lokale besturen van Vilvoorde, Machelen en Grimbergen wordt gedurende de voorbije jaren vastgesteld dat taal een aanzienlijke drempel vormt voor werkzoekenden binnen deze regio. Via Arvastat werd al snel duidelijk dat tot 50% van de gekende werkzoekenden bij VDAB uit deze regio weinig kennis van de Nederlandse taal hadden. Dit werd ook steeds meer voelbaar binnen de lokale sociaaleconomische partners die vaak met deze doelgroep aan de slag gingen. Om huidige en toekomstige (doelgroep)medewerkers elke kans op integratie en duurzame tewerkstelling te bieden was het dan ook nodig om om deze bedrijven hiervoor extra handvaten en instrumenten aan te bieden. Dit zodat ze bestaande noden konden aanpakken alsook hierin meer zelfredzamer konden worden in de toekomst.
Het beoogde resultaat
Enkele van de behaalde successen is de hertaling van een aantal documenten binnen de verschillende organisaties (draaiboeken, recepten, arbeidsreglementen,...). Daarnaast zorgt de intensieve samenwerking met de taalcoach voor toenemend bewustzijn rond de taaldrempel binnen het omkaderend personeel. Deze gaan na verloop van tijd dan ook zelf initiatieven nemen om de taaldrempel verder te verlagen.
Wat waren de uitdagingen?
Bij grote veranderingen of gebeurtenissen de doelstelling op de voorgrond houden (verhuizen van diensten, verbouwingen, groot verloop ver personeel)
De succesfactoren
- Een nauwe samenwerking tussen de taalcoach en de deelnemende sociaaleconomische bedrijven. Toegankelijke SPOC's en vlotte uitwisseling zijn hierin centraal
- Voldoende uren om de taalcoach in staat te stellen fysiek aanwezig te zijn op de werkvloer: zorgt voor spontaan leggen van contacten, opmerken van noden en drempels op de werkvloer en verhoogd vertrouwen in de taalcoach
Tips voor andere gemeenten
- Zorg voor juiste verwachtingen tussen de deelnemende organisaties, de taalcoach en de opdrachtgever (lokale besturen)
- Rechtstreeks contact met zowel de taalcoach als de deelnemende organisaties kan voor de opdrachtgever een meerwaarde zijn om het verloop op te volgen en bij te sturen/ te ondersteunen waar nodig.
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.