Iedereen Digitaal

Status
Lopend
Startdatum
Budget
50.000 - 250.000 euro

Met ‘Iedereen Digitaal’ bieden we een inclusieve manier aan om alle medewerkers digitaal te betrekken binnen de organisatie. Volgens de principes van mensgericht ontwerpen werd een app ontwikkeld waarbij elke medewerker zijn/haar loonbrieven, verlof, intranet, vorming kan raadplegen.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Mintus
Adres

Ruddershove 4
8000 Brugge
België

Financiering
Met eigen middelen
Met Vlaamse subsidies

Wat is er gebeurd?

Binnen de Brugse OCMW-groep bleek toegang tot bedrijfsinfo ongelijk verdeeld: 900 medewerkers met werkcomputer hadden vlot toegang tot intranet en HR-tools, terwijl 1300 collega’s zonder computer afhankelijk waren van omwegen of trage kanalen. Om iedereen gelijkwaardige toegang te geven werd binnen de principes van Human Centered Design  via gebruikersonderzoek en cocreatie een gebruiksvriendelijke app ontwikkeld. Het project liep 2 jaar en werd gefinancierd met eigen middelen en  Vlaamse subsidies. Met 'Iedereen Digitaal' willen we iedereen in de organisatie digitaal verbinden en hen eenvoudig toegang geven tot relevante info.

Waarom?

Toegang tot bedrijfsinformatie is cruciaal, maar niet voor elke medewerker even vanzelfsprekend. Wie een werkcomputer heeft, vindt vlot zijn weg naar intranet en HR-tools. Voor bijvoorbeeld zorgkundigen, kinderbegeleiders, verpleegkundigen en polyvalent medewerkers zonder pc is dit moeilijker en trager. Bevragingen bevestigden de nood aan gelijke toegang. Met 'Iedereen Digitaal' willen we álle medewerkers eenvoudig verbinden met de organisatie en belangrijke info.

Het beoogde resultaat

De app zorgt voor vlottere toegang tot info en HR-tools, minder papierverbruik en efficiëntere processen. 92% van de doelgroep activeerde hun account. Medewerkers ervaren meer controle en tevredenheid. Via tevredenheidsmetingen en buddywerking blijven we opvolgen en bijsturen waar nodig. 

Wat waren de uitdagingen?

Genoeg ondersteuningskanalen voorzien was cruciaal: buddy’s, helpdesk en intranet. Ook het blijven aanbieden van relevante content is een uitdaging om de meerwaarde zichtbaar te maken. De tenantmigratie vroeg extra begeleiding om heraanmelding vlot te laten verlopen en afhakers te vermijden. 

De succesfactoren

Sterke ondersteuning en een duidelijk 'what's in it for me'-verhaal zorgen voor betrokkenheid en draagvlak. Door te tonen hoe de praktijk voordelen biedt voor elke medewerker, wordt de motivatie versterkt en het succes verzekerd. 

Tips voor andere gemeenten

Zorg voor een mensgerichte aanpak: hou het eenvoudig en toegankelijk. Werk met buddy's voor extra ondersteuning. Voorzie begeleiding via verschillende kanalen zoals papier, klassikaal en digitaal, zodat iedereen op eigen tempo en volgens eigen noden kan deelnemen. 

Algemeen contact

Video's

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op