Hellende en bellende vlakken voor toegankelijke handelspanden

Stad Ninove biedt lokale horeca- en handelszaken een eenvoudige oplossing om de toegankelijkheid van hun zaak te vergroten.
Eén van hun praktische oplossingen is het bellend vlak. Het vergemakkelijkt de toegang tot handels- en horecazaken voor mensen met beperkte mobiliteit, waaronder rolstoelgebruikers, mensen met rollators en ouders met kinderwagens.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Burchtstraat 46
9400 Ninove
België
Wat is er gebeurd?
Met een ‘bellend vlak’ kunnen de handelaars, met financiële steun van de stad, hun pand toegankelijker maken voor mensen met een beperkte mobiliteit.
Het vlak is een wegneembaar metalen oprijvlak om de inkomdrempel te overbruggen. Het lijkt het ei van Columbus, dat de toegankelijkheid van het pand verbetert voor personen met een mobiliteitsbeperking maar ook voor ouders met kinderwagens.
Aan de deur van de winkel of de horecazaak hangt op zithoogte een draadloze bel of een bordje met een telefoonnummer erop. Zo kan de klant de uitbater een seintje geven. Het oprijvlak kan na gebruik worden opgeborgen, wat ingrijpende verbouwingen overbodig maakt.
Waarom?
- Aan de hand van dit project zet de gemeente of stad actief in op het toegankelijker maken van haar lokale economie.
- De handelaar is plots aantrekkelijk(er) geworden voor een hele grote groep mensen die voordien de zaak niet binnen konden.
- Personen met een mobiliteitsbeperking kunnen hierdoor ten volste genieten van alle troeven die hun streek te bieden heeft.
Wat waren de uitdagingen?
Opstart project kon voor Dito vzw oorspronkelijk pas in 2025. Daarvoor zijn we een extra samenwerkingsovereenkomst aangegaan met OnWheels vzw die de opmetingen van de handelszaken heeft opgenomen waardoor we in het najaar van 2024 het project konden uitrollen.
De succesfactoren
Op de eerste screeningsdag zijn er 80 horeca/handelszaken opgemeten geweest, ook buiten het centrum van Ninove wat door vele handelaars als heel positief onthaald werd omdat de aandacht vaak naar de handelskern gaat.
Er zijn meer dan 20 handelaars geïnteresseerd om aanpassingen, zoals een bellend vlak, door te voeren.
Tips voor andere gemeenten
Goede afstemming met de dienst lokale economie, wie neemt welke taken op.
Duidelijke communicatie naar de handelaars alsook persbericht uitsturen. Extra vrijwilligers inschakelen voor de screeningsdag door eigen oproep te lanceren.
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.