Feest Goe charter: Samenwerken voor veilige fuiven in Neteland

De lokale besturen uit de regio Neteland lanceren het Feest Goe Charter, een draaiboek met 10 richtlijnen voor veilige fuiven, ontwikkeld in samenwerking met lokale verenigingen en organisatoren. Het charter en de bijhorende campagne “Geen Gedoe Feest Goe” sensibiliseren feestvierders, ouders en organisatoren om uit te gaan zonder gedoe.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Augustijnenlaan 30
2020 Herentals
België
Wat is er gebeurd?
Sinds 2022 steeg het aantal incidenten op fuiven in Neteland. Lokale verenigingen en organisatoren vroegen om meer samenwerking en ondersteuning. Op 14 oktober werd de basis gelegd voor het Feest Goe Charter. Dit charter bevat 10 richtlijnen die veilige fuiven bevorderen, zoals het voorzien van een chill-outzone, aanspreekbaar personeel, en een helder uitdoofbeleid.
Waarom?
De toename van incidenten op fuiven in de regio leidde tot een vraag naar meer samenwerking en ondersteuning van lokale besturen en verenigingen. Het doel was om fuiven veiliger te maken en alle betrokkenen te sensibiliseren over verantwoord en veilig gedrag tijdens evenementen.
Het beoogde resultaat
Ondertussen zijn er 32 Feest Goe organisatoren en zijn er al meer 70 evenementen onder het Feest Goe label doorgegaan. We merken dat het aantal incidenten op fuiven sterk gedaald is.
Wat waren de uitdagingen?
Het blijft belangrijk om organisatoren betrokken te houden bij het charter.
De succesfactoren
Het charter biedt duidelijke richtlijnen voor organisatoren en wordt ondersteund met tools en gadgets van regio Neteland. De betrokkenheid van verenigingen en de focus op samenwerking hebben geleid tot een breed draagvlak.
Tips voor andere gemeenten
- Werk samen met lokale verenigingen en organiseer brainstormsessies om tot een gedragen actieplan te komen.
- Zorg voor voldoende ondersteuning en tools voor de organisatoren.
- Zorg voor een regelmatige evaluatie en bijsturing van het charter in overleg met alle partners en organisatoren.
- Vergeet zeker de communicatie met het doelpubliek niet uit het oog zodat je een sterk merk creëert rond je fuifcharter.
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.