KinderKuren buitenschools activiteitenaanbod Leuven

Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Tiensevest 132
3000 Leuven
België
Wat is er gebeurd?
Met het project KinderKuren organiseert de stad Leuven voor alle schoolgaande kinderen in Leuven voor en na schooltijd kwalitatieve opvang en activiteiten voor kinderen in de basisschool. De opvang en activiteiten vinden plaats op de school zelf.
KinderKuren organiseert tijdens de opvang leuke en leerrijke activiteiten met eigen opvangmedewerkers (in dienst bij vzw Kinderopvang Leuven). Voor die activiteiten schrijven kinderen niet in.
Het vaste aanbod vullen ze aan verschillende boeiende activiteiten waaruit kinderen vrij kiezen. Enkele voorbeelden: koken, wetenschap en technologie, toneel, computer, circus, sport en beweging, muziek, dans, EHBO. De activiteiten worden elk trimester via de school bekendgemaakt. Kinderen schrijven zich in, al is dat bij sommige activiteiten (zoals bewegingsactiviteiten) niet nodig.
- Om het aanbod zo toegankelijk mogelijk te maken, is de prijs voor opvang en activiteiten hetzelfde (1 euro per half uur opvang, 2 euro voor een activiteit van een uur).
- Er is een sociaal tarief (korting van 80%) en een gezinskorting.
- Ouders krijgen maandelijks een opvangfactuur van de vzw Kinderopvang Leuven.
Waarom?
Op vraag van de basisscholen maakte de stad Leuven in 2010 geld vrij om opvang en activiteiten op school voor kinderen in de Leuvense basisscholen te organiseren. In opdracht van de stad neemt de stedelijke vzw Kinderopvang Leuven die opdracht op onder de naam KinderKuren. Aanwervingen gebeuren via de vzw Kinderopvang Leuven, niet rechtstreeks door de stad.
Het beoogde resultaat
In 2011 was er een eerste oproep aan alle Leuvense basisscholen met de vraag wie wou deelnemen aan KinderKuren. Van alle scholen tekende 80 procent in (34 locaties). De uitrol gebeurt stapsgewijs in twee fasen. Wie eerst inschreef, komt eerst aan bod. Sommige scholen zitten daardoor nog in de eerste fase, en andere al in de tweede. Begin 2024 zaten 28 locaties in fase twee. De komende jaren komen er telkens twee scholen per jaar bij. Tegen 2026 zitten alle 34 locaties in fase 2 van KinderKuren.
Fase 1. Administratieve ondersteuning: De school organiseert de opvang en stelt de kinderbegeleiders te werk. Vzw Kinderopvang Leuven ondersteunt de school bij de administratie (facturatie en opvolgen betalingen).
- De kinderbegeleiders registreren aanwezigheden via een specifiek daarvoor ontwikkelde app en software (Kwandoo).
- vzw Kinderopvang Leuven stort maandelijks de ouderbijdragen door naar de scholen om de opvang te financieren.
Fase 2. Volledige organisatie van de opvang: vzw Kinderopvang Leuven neemt de organisatie van de opvang over van de school.
- De vzw is de werkgever van de opvangbegeleiders: huidige begeleiders komen in dienst bij de vzw en ze werven bijkomende begeleiders aan. De vzw zorgt voor omkadering en coaching op de werkvloer, zoals opleiding en personeelsadministratie.
- Een opvangverantwoordelijke coacht en begeleidt het team van kinderbegeleiders. Die persoon is het aanspreekpunt voor medewerkers, ouders, leerkrachten en directie in de opvang.
- Tegen betaling organiseren lokale partners activiteiten (bijvoorbeeld circusschool, socio-culturele organisaties). Een projectmedewerker brengt het aanbod in kaart en organiseert dat samen met de opvangverantwoordelijken.
Wat waren de uitdagingen?
Personeel
- Moeilijk om voldoende en geschikt personeel te vinden.
- De inzet van doelgroepmedewerkers geeft kansen, maar legt ook druk op de organisatie omdat deze groep veel coaching nodig heeft (bijvoorbeeld taalcoaching, ook op de werkvloer).
- Vlak na de start van de tweede fase van KinderKuren verandert er op korte tijd veel in de bestaande opvang op school. Huidige medewerkers, nieuwe medewerkers en een nieuwe verantwoordelijke moeten leren samenwerken.
- Als niet-vergunde opvang kan KinderKuren geen stagiairs kinderopvang ontvangen.
- De personeelskost (begeleiders en omkadering) is hoog, maar noodzakelijk om kwaliteit te bieden. We zien duidelijke efficiëntiewinsten door schaalgrootte (bundelen van administratie, personeelsadministratie).
Toegankelijkheid
- De deelname van kinderen uit kwetsbare gezinnen kan hoger en heeft kansen rond huiswerkondersteuning, talentversterking en gezinsondersteuning.
- Het kansentarief (80% korting) moet nog beter bekend gemaakt worden bij kwetsbare gezinnen en toeleiders om de financiële drempel weg te werken.
Aanbieders van activiteiten
- De samenwerking met nieuwe partners heeft uitdagingen, zeker voor aanbod dat niet in de school kan worden georganiseerd (bijvoorbeeld muziekschool).
- De kostprijs van professionele aanbieders van activiteiten is hoog maar het aanbod is kwalitatief. De inkomsten compenseren de kosten niet.
De succesfactoren
- Een divers en uitdagend aanbod met een mix van vrij spel en activiteiten.
- Ouders zijn gerust dat hun kind een leuke vrije tijd heeft voor en na de schooluren en op schoolvrije dagen.
- Medewerkers krijgen begeleiding op maat, ze krijgen kansen om te starten en te groeien in hun job.
- Scholen zijn tevreden over het project en voelen zich ontzorgd van de opvang, al blijft een goede afstemming en gelijkwaardige samenwerking ook in fase 2 essentieel.
- Aanbieders van activiteiten krijgen op een vlotte manier toegang tot heel wat kinderen.
Tips voor andere gemeenten
Een duidelijke keuze en visie van het lokale bestuur is essentieel voor het slagen van dit project.
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.