Collectieve renovaties in Mechelen

Mechelen heeft een ruim vraaggestuurd aanbod rond duurzaam renoveren, zowel voor individuele bewoners, renovaties met architecten als appartementen. Daarnaast investeert de stad Mechelen ook in collectieve renovaties. Na elk project is er veel geleerd en bijgestuurd, zijn er nieuwe methodieken uitgeprobeerd en weer verfijnd, om zo tot een draaiboek te komen voor de toekomst.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Esdoornplein - wijk Huyghebaert
2800 Mechelen
België
Wat is er gebeurd?
Intussen zijn er 2 collectieve renovaties gerealiseerd in eenheidswijken uit de jaren ’50, in de 19de -eeuwse stationswijk ‘Arsenaal’ is er een project lopende. Op basis van de opgedane ervaring start er in 2024 een nieuwe collectieve renovatie naar aanleiding van het stadsvernieuwingsproject Nekkernova. Meer info over de diverse wijken in bijlage.
Waarom?
Collectieve renovaties kunnen vanuit diverse invalshoeken worden opgestart. Voor eenheidswijken kan een collectieve aanpak de renovatie laagdrempeliger maken. Grotere wijkrenovaties kunnen een groepskorting opleveren. Maar ook een stadvernieuwingsproject kan een belangrijke motor zijn: de bewoners meenemen in het renovatiebad verhoogt de leefkwaliteit en kan risico op gentrificatie verminderen.
Het beoogde resultaat
Er worden in zo’n collectieve aanpak bewoners rechtstreeks bereikt tijdens de loop van het project, ook mensen die anders niet zouden gerenoveerd hebben. Sommigen worden pas achteraf door hun buren geïnspireerd. De meeste gaan gefaseerd aan de slag, maar gaan dan achteraf nog verder. Het is dus moeilijk om concrete resultaten te plakken op de renovatiegraad. (meer uitgebreide versie zie bijlage)
Wat waren de uitdagingen?
Bereiken van moeilijker doelgroepen en niet enkel mensen die al plannen hebben of dit eigenlijk zelfstandig kunnen
Overeenkomst bereiken met bewoners over aard van collectieve werken en keuze kostprijs versus kwaliteit
Strakke timing aanhouden met bewoners die allen hun eigen agenda hebben
Voldoende aanwezigheid en bereikbaarheid (ook na kantooruren), gevarieerd communicatieaanbod en dan herhalen
De succesfactoren
Uitgebreide lijst rond 3 topics in bijlage: Patrimonium – Bewoners en actoren - Projectmatig
Tips voor andere gemeenten
Denk na over alle stappen uit de klantenreis en voorkom uitval
Maak een draaiboek
Zet in op structurele maatregelen maar ook kleine renovatietips
Wees concreet en beperk de keuzes
Maak vooraf een tijdslijn, hou het tempo erin
Voorzie een afzonderlijk traject voor meer moeilijker doelgroepen
Zorg voor zichtbaarheid en laagdrempelige bereikbaarheid en interactiviteit
Visualiseer het toekomstbeeld
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.