De VVSG maakt zich zorgen over de sluiting van regionale belastingkantoren(opent nieuw venster). Die beslissing zet de fysieke dienstverlening van de FOD Financiën verder onder druk. Net wanneer de nood aan persoonlijke ondersteuning bij de belastingaangifte groot blijft, vooral bij kwetsbare groepen.
Kwetsbare groepen vallen uit de boot
Al jaren pleit de VVSG voor een meer nabije dienstverlening door de FOD Financiënin de jaarlijkse aangifte periode. Senioren, mensen met een beperkte mobiliteit, anderstaligen en OCMW-cliënten vinden moeilijk hun weg in het digitale of telefonische aanbod van de federale overheid. Lokale zitdagen maken voor hen het verschil. Omdat er regionale kantoren van de FOD Financiën gaan sluiten, is er grote bezorgdheid dat die lokale zitdagen hier nog meer gaan onder leiden.
Lokale besturen en middenveldorganisaties signaleren al langer dat:
het aantal zitdagen vermindert;
het lastig is om tijdig een afspraak te maken;
telefonische hulp niet altijd duidelijk of vriendelijk verloopt;
medewerkers van de FOD Financiën onderling andere informatie geven;
kantoren moeilijk bereikbaar zijn voor wie minder mobiel is.
Hierdoor neemt de druk op OCMW’s en welzijnsorganisaties verder toe. Zij moeten vaak inspringen met vrijwilligers, afsprakensystemen of onthaal, terwijl dat hun opdracht niet is. Dit blijkt onder andere uit rapporten van het middenveld en de VVSG.
Extra lokale zitdagen blijven nodig
OCMW’s zijn geen verlengstuk van FOD Financiën en daarom blijven we pleiten voor extra lokale zitdagen in 2026 en de daaropvolgende jaren. En dat vergt goede afspraken, voldoende middelen en duidelijke communicatie.Kwetsbare burgers hebben recht op een efficiënte dienstverlening.