Lokale besturen krijgen meer vrijheid om te bepalen waar ze laadpalen plaatsen. Dat heeft de Vlaamse regering beslist, na herhaaldelijk overleg waarbij de VVSG dit thema heeft aangekaart bij de betrokken beleidsmakers en mede op basis van de aanbevelingen uit het VVSG-memorandum De grote sprong naar morgen.
Lokale besturen vroegen al langer om meer regie over de ruimtelijke inplanting van laadinfrastructuur, omdat het vroegere systeem te rigide was en soms botste met hun beleid over mobiliteit, leefkwaliteit en inrichting van het openbaar domein.
Het systeem ‘paal volgt wagen’ is daarom niet langer verplicht voor gemeenten die een goedgekeurd strategisch laadplan hebben. Alle gemeenten kregen vorige maand van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken een leidraad om zo’n gemeentelijk strategisch laadplan op te maken, samen met cijfers over de geraamde laadbehoefte per gemeente.
Vlaamse concessie publieke laadpalen op openbaar domein
Om te vermijden dat elke gemeente apart moet aanbesteden, organiseerde het Departement Mobiliteit en Openbare Werken een Vlaamse-brede aanbesteding. Per regio werd één laadpaalleverancier aangeduid die instaat voor de plaatsing van publieke laadpalen op het openbaar domein. Gemeenten die niet tijdig voor een ‘opt-out’ kozen, nemen automatisch deel aan deze concessie.
Gemeentelijk strategisch laadplan
In deze nieuwe concessie krijgen steden en gemeenten meer vrijheid en sturingsmogelijkheden via een, niet verplicht, gemeentelijk strategisch laadplan. In principe moet er binnen een straal van 250 meter van een goedgekeurde gebruikersaanvraag een publieke laadpaal voorzien worden. Dat principe botst echter soms met andere gemeentelijke beleidsdoelstellingen voor het openbaar domein.
Gemeenten met een goedgekeurd strategisch laadplan kunnen van dit principe afwijken en zelf bepalen waar laadpalen het beste worden ingepland. Daardoor ontstaan meer mogelijkheden om laadpalen te clusteren, goed te integreren in de lokale ruimtelijke visie en te koppelen aan lokaal opgewekte duurzame energie, ook wanneer de concessiehouder dat standaard niet voorziet.
Tot stand gekomen dankzij samenwerking
Deze nieuwe Vlaamse concessie en de toegenomen lokale beleidsvrijheid kwamen er na intensieve samenwerking tussen het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, steden en gemeenten en de VVSG. De beslissingen sluiten nauw aan bij de prioriteiten uit het VVSG-memorandum De grote sprong naar morgen, waarin de VVSG pleitte voor meer lokale regie, minder versnipperde regels en een kwaliteitsvolle inplanting van laadinfrastructuur. Dankzij die input en het beleidsmatige overleg realiseerden we deze bijsturing.
Meer weten?
Op onze pagina Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen gaan we dieper in op de lokale uitrol en beleidscontext.
Auteur
-
ErwinDebruyneStafmedewerker Mobiliteit en Wegenbeheer
Heb je een vraag over de inhoud van dit artikel?
Contacteer onsUp to date blijven?
Blijf op de hoogte van het belangrijkste nieuws voor en door lokale besturen. Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
InschrijvenRelevante kennispagina's
Nieuws
-
Standpunt
Beleidsplan Ruimte Vlaanderen: meer duidelijkheid nodig over financiële impact
Ruimtelijke ordeningWonenEconomieOpenbare werken en wegenbeheerMobiliteit -
Nieuws
Vonnis over trajectcontroles via TaaS toont nood aan robuust wettelijk kader
Gemeentelijke administratieve sancties (GAS)Mobiliteit -
Magazine Lokaal
Samen geraken we verder
Mobiliteit