

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) bezorgde de gemeenten op 15 oktober 2025 een update over de Vlaamse concessie laadinfrastructuur. Wat betekent dit concreet voor de gemeentelijke strategische laadplannen? En hoe zit het met de eerste laadpaalconcessie van Allego en Fluvius die nu afloopt?
Update over de Vlaamse concessie Laadinfrastructuur
Wat zegt de brief van het DMOW? We vatten het voor je samen.
- De plaatsingstermijn van de concessie met TotalEnergies en Engie is afgelopen. Dat wil zeggen dat het Departement MOW hen geen nieuwe plaatsingsopdrachten kan geven. Ze werken wel de lopende plaatsingen af en exploiteren de laadpalen nog 10 jaar.
- Het e-loket voor aanvragen en voorstellen is voorlopig gesloten.
- De kandidaturen voor de nieuwe Vlaamse concessie zijn binnen. Er zijn voldoende kwaliteitsvolle offertes voor alle regio’s. Na jurering legt het departement aan de Vlaamse regering een voorstel voor over de nieuwe concessiehouders. Ze hopen begin 2026 met een nieuwe Vlaamse concessie te starten.
- Het Departement MOW is de laadbehoefteraming 2028 en 2030 voor alle NIS 9-sectoren aan het afronden. Samen met de informatie hierover bezorgt het departement in november ook een beknopte leidraad om strategische laadplannen op te maken.
-
Het departement is volop bezig om een gebruiksvriendelijk systeem op poten te zetten dat gebruiksdata van publieke laadpalen op het openbare domein capteert en ontsluit. In tussentijd kunnen jullie deze gebruiksdata nog altijd opvragen.
Gemeentelijke strategische laadplannen
We ontvangen signalen dat sommige studiebureaus of organisaties gemeenten benaderen om een gemeentelijk strategisch laadplan op te maken. Dat kan natuurlijk, maar soms wordt daarbij een onjuiste indruk gewekt. Daarom enkele verduidelijkingen.
- Een gemeentelijk strategisch laadplan is niet verplicht.
- Er is geen opgelegde timing.
Als er bij de start van de nieuwe concessie nog geen door het departement goedgekeurd gemeentelijk laadplan is, geldt de huidige werkwijze:
- Gemeenten kunnen een voorstel voor strategische laadpalen bezorgen aan MOW en de nieuwe concessiehouder.
- Er moet een laadpaal komen binnen 250 meter van de woonplaats van een goedgekeurde aanvraag (bijvoorbeeld wanneer er geen eigen parkeergelegenheid is).
Wanneer een gemeente wél een goedgekeurd laadplan heeft, volgt ze haar eigen plan en vervalt de 250 meter-regel.
- De vereisten en opmaak voor het gemeentelijk strategisch laadplan worden zo minimaal mogelijk gehouden.
- Elke gemeente moet dit in principe zelf kunnen opmaken.
- Gemeenten kunnen hiervoor ook ondersteuning vragen bij hun streekintercommunale.
De laadbehoefteraming die het Departement MOW aan elke gemeente zal bezorgen, bevat een globaal cijfer en cijfers per deelgebied. Het globaal cijfer is het minimaal aantal publieke laadpunten dat voorzien moet worden in je gemeente, de cijfers voor de deelgebieden zijn ondersteunend.
Via het nieuwe Vlaamse platform kunnen gemeenten in de toekomst de gebruiksdata van publieke laadpalen raadplegen.
Einde van eerste laadpaalconcessie
De exploitatietermijn van de Allego-laadpalen uit de eerste concessie, die door Fluvius werd aangestuurd, loopt stilaan af. Fluvius bezorgt binnenkort aan alle gemeenten een overzicht met de betrokken laadpalen en hun exacte einddatum.
De Vlaamse overheid bereidt een opvolgingsregeling via een nieuwe concessie voor, om gemeenten ook hier te ontzorgen. Elke gemeente moet daarom in het voorjaar van 2026 aangeven:
- Welke van deze laadpalen ze wil behouden.
- En welke ze niet zinvol vindt om te behouden.
Meer informatie hierover volgt later.
Auteur
-
ErwinDebruyneStafmedewerker Mobiliteit en Wegenbeheer
Heb je een vraag over de inhoud van dit artikel?
Contacteer onsUp to date blijven?
Blijf op de hoogte van het belangrijkste nieuws voor en door lokale besturen. Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
InschrijvenRelevante kennisartikels
Nieuws
-
Nieuws
Europese meerjarenbegroting 2028–2034: wat betekent dit voor lokale besturen?
Lokaal sociaal beleidWerk, sociale economie en activeringEconomieWonenKlimaatadaptatieEnergie en klimaatCirculaire economieAfvalMobiliteitDiversiteit en gelijke kansenSamenwerking -
Oproep
Maak mee de Dag van de Trage Weg in oktober
Mobiliteit -
Nieuws