
Energiearmoede drijft recordaantal mensen naar sociale leverancier Fluvius

Uit het sociaal rapport van de Vlaamse energieregulator(opent nieuw venster) en de cijfers van 2024 blijkt dat de energiearmoede hoog blijft en veel mensen terecht komen in een kwetsbare situatie.
Beschermde klanten stijgen tot recordhoogte
Nog nooit waren er zoveel beschermde klanten bij de sociale leverancier Fluvius. Op dit moment zijn 20,55% van alle klanten bij de sociale leverancier beschermde klanten. Dat is een stijging van 3% tegenover vorig jaar. Beschermde klanten genieten reeds van het sociaal tarief. Maar als ze toch bij Fluvius terechtkomen, betekent dat vaak dat ze hun energiefacturen niet meer kunnen betalen bij hun commerciële leverancier.
Energiecrisis voorbij, maar de problemen blijven
Het aantal mensen dat ‘gedropt’ werd – en dus verplicht overgestapt is naar de sociale leverancier – is even hoog als vóór de energiecrisis. Dat geldt zowel voor elektriciteit als aardgas. Ook al zijn de energieprijzen sinds de piek in de crisis gedaald, voor veel mensen blijven ze moeilijk betaalbaar.
Meer afbetalingsplannen, ondanks lagere schulden
De gemiddelde schulden bij Fluvius zijn iets gedaald. Toch zijn er nog nooit zoveel nieuwe afbetalingsplannen opgestart: 20.705 voor elektriciteit en 19.639 voor gas. Die komen bovenop de reeds lopende plannen. Dit toont aan hoe zwaar de energiefactuur nog steeds weegt op het gezinsbudget.
De LAC blijft een cruciale rol spelen
In 2024 behandelden de Lokale Adviescommissies (LAC) 21.640 elektriciteitsdossiers en 10.755 aardgasdossiers. Dat is een daling tegenover 2023, mede doordat men vaker werkt met totaalbeslissingen die meerdere situaties ineens beoordelen en het feit dat men niet ter plekke moet komen voor een interventie dankzij de digitale meter. De rol van de LAC’s blijft echter cruciaal, net als die van de OCMW’s die hier nauw bij betrokken zijn. De OCMW’s bemiddelen in schulden en zorgen ervoor dat mensen niet volledig afgesloten geraken.
Minimale levering en zelfafsluiting stijgen
Nog nooit waren er zoveel OCMW’s (264) die minimale levering toekenden. In totaal kregen 8.701 mensen minimale levering van gas. Ook het aantal mensen dat zichzelf afsloot na het opgebruiken van het noodkrediet, steeg tot 15.599.
Nood aan structurele aanpak en ondersteuning
OCMW’s zetten zich elke dag in om energiearmoede te bestrijden, zowel preventief als curatief. De rol van de LAC is daarin essentieel. Maar na bijna 30 jaar LAC-werking is het meer dan tijd voor een structurele evaluatie én financiering. Ook het federale energiefonds (opent nieuw venster)moet dringend geïndexeerd worden. De VVSG vraagt dit al jaren.
Energie als basisrecht beschermen vraagt inzet én middelen. Lokale besturen moeten die inspanningen duurzaam kunnen inplannen, met voldoende personeel en middelen.
Auteur
-
SHIRLEYOVAEREStafmedewerker energiearmoede
Heb je een vraag over de inhoud van dit artikel?
Contacteer onsUp to date blijven?
Blijf op de hoogte van het belangrijkste nieuws voor en door lokale besturen. Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
InschrijvenRelevante kennisartikels
-
OCMW's pakken energiearmoede aan
ArmoedeEnergie en klimaatWonenMaatschappelijke dienstverleningLokaal sociaal beleid
Nieuws
-
Nieuws
Dagprijzen voor opvang daklozen geïndexeerd vanaf 1 juli 2025
WonenLokaal sociaal beleidArmoede -
Standpunt
Naar een ambitieus en gedragen beleid tegen dak- en thuisloosheid
WonenLokaal sociaal beleidArmoede -
Nieuws
Omzendbrief referentieadres geannuleerd
WonenMaatschappelijke dienstverleningArmoede