MM vertellingen junior 3.jpg
Provider image

Het voorlezen van Nederlandse verhalen helpt kinderen en anderstaligen Nederlands te leren. Daarnaast ontwikkelen de kinderen een interesse voor lezen en taal. Voor ouders en anderstalige nieuwkomers is het ook een manier om hun netwerk op te bouwen.

Categorie

Gelijke onderwijskansen

Doelen

  • Taalstimulering bij kinderen.
  • Gezinnen zonder voorleescultuur laten kennismaken met het voorlezen.
  • Kinderen, ouders en grootouders het belang van voorlezen bijbrengen.
  • De geletterdheid van kinderen bevorderen.

Doelgroep

  • Anderstalige gezinnen
  • Jonge kinderen
  • Kwetsbare gezinnen

 

Beschrijving

Het voorlezen van Nederlandse verhalen helpt kinderen en anderstaligen Nederlands te leren. Daarnaast ontwikkelen de kinderen een interesse voor lezen en taal. Voor ouders en anderstalige nieuwkomers is het ook een manier om in contact te komen met anderen zoals vrijwilligers of andere gezinnen. Verschillende gemeenten organiseren daarom voorleesuurtjes in de bib, laten vrijwilligers boekjes voorlezen in het huis van de gezinnen zelf of organiseren andere leuke voorleesprojecten.

Succesfactoren

  • Via de vrijwilligers bouwen anderstalige gezinnen een netwerk op en gaan ze ook meedoen aan andere activiteiten.
  • Bij het voorlezen aan huis wordt de drempel verlaagd omdat de mensen in hun thuisomgeving blijven.
  • Op een leuke en laagdrempelige manier wordt de Nederlandse taal gestimuleerd bij kinderen waardoor ze dezelfde kansen krijgen als andere leerlingen in school.

Uitdagingen

  • Door grote cultuurverschillen is het dikwijls moeilijk voor de vrijwilligers om het vertrouwen van de gezinnen te winnen.
  • Ouders zijn soms geneigd niet mee te doen en denken dat dit enkel voor kinderen is.
  • Het is soms moeilijk om de verschillende burgers te bereiken.

Deze praktijk in

Diest, Machelen- Diegem, Ternat

Boekenstoet: Vrijwilligers gaan bij de mensen thuis aan de kinderen voorlezen en spelletjes spelen. Zo kunnen ze proberen om de ouders te betrekken in de school- en leerervaringen van hun kinderen. Ook kunnen de vrijwilligers de thuissituatie bekijken en dit doorgeven aan de nodige instanties zodat deze ook op de hoogte zijn en deze kunnen opvolgen.

Geraardsbergen

Ontbijt met een verhaal: Parcours van korte verhalen uit de hele wereld in het dienstencentrumpark na eerst een groot gezamenlijk ontbijt. De voorlezers zijn vrijwilligers  van vreemde herkomst die eigen (levensverhalen) vertellen. Ze krijgen steun van een Nederlandstalige vrijwilliger of docent uit hun school  om hun verhaal in klare  taal  neer te schrijven en om het voorlezen te oefenen.

Liedekerke, Zemst, Machelen

Boekenstoet: Voorleesproject waarbij vrijwilligers bij anderstalige en/of taalzwakke kinderen aan huis voorlezen. Daarnaast wordt er ook een bezoek aan de bib en een culturele activiteit gepland en wordt het project afgesloten met een eindfeest.

Lommel

Boek op bezoek: Scholen geven de gezinnen door waarbij kinderen tussen 3 en 8 jaar wegens taal een achterstand hebben. Deze gezinnen worden gecontacteerd door de dienst integratie en een vrijwilliger gaat er 6 tot 8 keer een uurtje voorlezen. Daarna is het de bedoeling dat de ouders dit overnemen of naar het voorleesuurtje van de bib gaan.

Maasmechelen

MM Vertellingen Junior: Tijdens een leuke, aangename picknick mochten kinderen, ouders en grootouders kennismaken van (voor)leesboeken en werd er voorgelezen. 

Machelen

De verteltovenaar: voorlezen voor anderstalige gezinnen in de bibliotheek.

Sint-Katelijne-Waver

Met het project Samen lezen - samen leren (SAM) ondersteunen vrijwilligers kinderen uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen met kinderen uit de derde kleuterklas en het eerste leerjaar. De vrijwilligers vormen een brug tussen de school en de gezinnen. De vrijwilligers lezen één uur per week aan huis, samen met de kinderen en de ouders. 

Temse

Voorleesuurtje: Het voorleesuurtje laat kinderen tussen 5 en 7 jaar kennismaken met de bibliotheek en ze worden gestimuleerd om zelf ook Nederlandstalige boekjes te lezen. In de bibliotheek wordt, voornamelijk door vrijwilligers (leerkrachten en toekomstige leerkrachten), een uurtje voorgelezen uit Nederlandse boeken. Kleintjes leren de bibliotheek kennen. Ze wennen aan boeken lezen en krijgen interesse voor lezen en taal.  

Wetteren

Thuis in boekjes: Een voorleesproject voor kinderen uit de derde kleuterklas waardoor gezinnen meer vertrouwd worden met het voorlezen aan jonge kinderen. De klemtoon van het project ligt op de geletterdheid van de kinderen, maar de voorleesvrijwilligers brengen het gezin ook vaak in contact met hun netwerk (om op die manier bv. een van de ouders aan werk te helpen).

Beleidsdomeinen

Gezin, Onderwijs, Vrijwilligerswerk, Bibliotheek, Taalbeleid, Samenleven

Staat jouw praktijk nog niet in de databank? Vul dan deze fiche in.

Deze databank bouwen we samen met jullie! Wil je een wijziging, foto, update of opmerking doorgeven? Mail samenleven@vvsg.be.