Weet wat je stuurt - Sexting bij jongeren

Status
Lopend
Startdatum
Budget
50.000 - 250.000 euro
Sexting bij jongeren

Met de campagne Weet wat je stuurt zet Genk in op een sekspositieve en realistische benadering van sexting bij jongeren. De stad doorbreekt taboes en reikt tools aan voor veilig gedrag, dialoog en preventie.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Genk
Adres

Stadsplein 1
3600 Genk
België

Financiering
Met eigen middelen
Andere

Wat is er gebeurd?

In het kader van Genk als kind- en jeugdvriendelijke stad ontwikkelde de stad een sensibiliseringscampagne rond sexting, vertrekkend vanuit signalen uit de jeugdwelzijnssector. De campagne Weet wat je stuurt richt zich op jongeren van 11 tot 16 jaar en hun ouders.

De centrale boodschap: sexting maakt deel uit van de normale seksuele ontwikkeling, maar moet veilig gebeuren. De campagne combineert een sekspositieve insteek met duidelijke informatie over risico’s en wetgeving. Jongeren worden bewust gemaakt van hun eigen verantwoordelijkheid, en ouders worden aangespoord om het gesprek aan te gaan.

De campagne verspreidt zich via online story’s, een website vol tips, affiches in scholen en ludieke emoji-stickers. Ouders vinden informatie over hoe te praten met hun kind over sexting, wat te doen als het fout loopt, en hoe aangifte te doen. Jongeren krijgen tips via Snapcode-lenzen, Instagramstory’s en video’s over veilige afspraken.

Alle campagneonderdelen zijn afgestemd op het taalgebruik en de belevingswereld van de doelgroep.

Waarom?

De campagne kwam er op basis van signalen uit de werkgroep ‘pesten’ binnen het traject kind- en jeugdvriendelijke stad, én vanuit jeugdwelzijnspartners zoals Gigos en het JAC. De stad zag een nood aan een laagdrempelig, correct en activerend aanbod over sexting, waarbij niet enkel risico’s maar ook gesprek en verantwoordelijkheid centraal staan.

Wat waren de uitdagingen?

  • Jongeren en ouders tegelijk aanspreken op maat
  • Informatie toegankelijk maken zonder te moraliseren
  • Duidelijk maken dat doorsturen strafbaar is, zonder jongeren te culpabiliseren

De succesfactoren

  • Co-creatie met jeugdwerk en welzijnspartners
  • Sekspositieve en realistische insteek
  • Mix van communicatievormen (online, offline, visueel, interactief)
  • Duidelijke links voor hulp en aangifte

Tips voor andere gemeenten

  • Werk met jongeren en jeugdwelzijnspartners om de juiste toon te vinden
  • Maak een onderscheid tussen ‘sexting doen’ en ‘sexting doorsturen’
  • Voorzie aparte communicatie voor jongeren en ouders
  • Zet in op doorverwijzing en hulp bij incidenten

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op