RN7 – Alternatief traject voor jongeren in Diest

Status
Nieuw
Startdatum
Budget
50.000 - 250.000 euro

RN7 biedt een snel inzetbaar, op maat gemaakt traject voor jongeren met een moeizaam schoolparcours. Door nauwe samenwerking tussen scholen, hulpverlening en ouders worden wachttijden verkort en leerdoelen centraal gesteld, met ruimte voor alternatieve eindpunten zoals werk.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Diest
Adres

Hasseltsestraat 30
3290 Diest
België

Financiering
Met eigen middelen

Wat is er gebeurd?

RN7 is een Diests traject op maat voor jongeren in het secundair onderwijs die dreigen uit te vallen omwille van een kwetsbaar parcours. Die kwetsbaarheid kan verschillende oorzaken hebben: een moeilijke thuissituatie, mentale druk, armoede, motivatieverlies of een combinatie van deze factoren. RN7 biedt deze jongeren een alternatieve route die – net als de Route Nationale 7 naar Zuid-Frankrijk – niet de snelste is, maar wel een met tussenstops, rustpunten en begeleiding.

De aanmelding verloopt via de school zelf, wat zorgt voor een directe link tussen het onderwijsveld en het traject. In Diest zijn twee middelbare scholen betrokken: KA De Prins en KSD. Ook de ouders, Arktos vzw, het CLB en het JAC zijn structurele partners. Door nauwe afstemming kunnen de lijnen verkort worden: terwijl een klassiek traject via het CLB weken op zich kan laten wachten, kan RN7 binnen de twee weken een begeleiding opstarten. De eerste gesprekken vinden bij voorkeur plaats op school of op een locatie die de jongere kent.

De kern van RN7 is het opbouwen van vertrouwen en het samen verkennen van wat wél nog werkt. Jongeren krijgen ruimte om hun verhaal te doen en mee te bepalen welke stappen ze willen zetten. De focus ligt op het behalen van leerdoelen en op het herstellen van het toekomstperspectief: terug naar school, naar een ander opleidingstraject of, indien aangewezen, naar werk.

Elke jongere krijgt een trajectbegeleider die aansluit bij de leefwereld van de jongere, en er is een vaste overlegstructuur tussen alle partners. Dit voorkomt dat jongeren van de ene naar de andere instantie worden doorgeschoven zonder samenhang of opvolging.

Waarom?

De praktijk ontstond vanuit de vaststelling dat hulpverlening voor schoolgaande jongeren vaak traag en gefragmenteerd verloopt. Lokale hulpverleners merkten dat jongeren soms zes tot acht weken moesten wachten voor er een begeleiding opstartte via het klassieke CLB-traject. Die wachttijd verhoogde het risico op drop-out.

Het beoogde resultaat

Met RN7 wilden de stad Diest en haar partners versnelling, nabijheid en meer eigenaarschap creëren. Door trajecten lokaal te verankeren en actief in te zetten op samenwerking, kunnen jongeren sneller worden geholpen in een omgeving die hen vertrouwt is. Tegelijk biedt het traject ook ademruimte voor scholen, die niet altijd voldoende handvaten hebben om met complexe situaties om te gaan.

Wat waren de uitdagingen?

Het opvangen van de piekmomenten in het traject – vooral na het eerste semester en in het voorjaar – vraagt flexibiliteit van de partners. In de zomer en bij de start van het schooljaar is het rustiger, maar dat seizoensverloop maakt de personeelsinzet moeilijk voorspelbaar. Daarnaast blijft het een uitdaging om het volledige traject op school te laten verlopen. Idealiter gebeurt de volledige begeleiding op een vertrouwde plek, maar in de praktijk moeten jongeren soms nog steeds verschillende locaties bezoeken.

De succesfactoren

  • Een laagdrempelige aanmelding via de school zelf
  • Snelle opstart van begeleiding (binnen 2 weken)
  • Intensieve samenwerking tussen onderwijs, hulpverlening en ouders
  • Focus op het behouden of herstellen van leerdoelen
  • Erkenning van alternatieve positieve eindpunten zoals duurzame tewerkstelling
  • Een aanpak die het tempo van de jongere volgt en inspeelt op zijn of haar noden

Tips voor andere gemeenten

  • Werk met vaste aanspreekpunten op school die signalen snel kunnen doorgeven.
  • Bouw aan een partnerschap tussen onderwijs en hulpverlening, met korte communicatielijnen.
  • Voorzie ruimte voor maatwerk, zowel in timing als in de plaats waar gesprekken doorgaan.
  • Besef dat een ‘positief einde’ niet altijd terugkeer naar school hoeft te zijn: ook werk of een andere weg kan waardevol zijn.
  • Start klein en leer van elk traject, bouw systematisch verder uit.

Algemeen contact

Afbeeldingen

Video's

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op