Participatie geeft lokaal BOA-beleid vorm

Status
Lopend
Startdatum
Budget
Niet bekend
Lopende kinderen in een schoolomgeving

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Destelbergen
Adres

Dendermondesteenweg 430
9070 Destelbergen
België

Financiering
Met Vlaamse subsidies

Wat is er gebeurd?

De coördinatiegroep, met interne diensten (huis van het kind, sport, jeugd, vrijetijd, participatie-ambtenaar) en sommige directieleden van de basisscholen, geeft vorm aan de uitrol van het BOA-decreet. De inzichten vanuit de omgevingsanalyse vertaalden ze in een strategische beleidsnota met 11 speerpunten, die goedgekeurd is door het schepencollege, het managementteam en de gemeenteraad.

  • Het bestaande opvangaanbod met een externe partner blijft behouden op basis van een samenwerkingsovereenkomst.
  • Activiteitenaanbod op school met een uit te werken creditsysteem
  • Aanwerving medewerker voor operationele opvolging BOA
  • Behoud decentrale opvang op 6 locaties
  • Begeleider-kindratio van 1 op 18 voor kleuters, 1 op 25 voor lagere schoolkinderen.
  • Gefaseerde aanpak: eerst voor- en naschools aanbod, daarna vakantieopvang
  • Stijging ouderbijdragen tot gemiddelde, marktconforme prijs
  • Een BOA-communicatieplatform voor ouders
  • Coördinatiegroep evolueert naar lokaal samenwerkingsverband, met stem van ouders
  • Participatie en samenwerking als rode draad
  • 10 procent opvangplaatsen gereserveerd voor kinderen uit kwetsbare gezinnen
     

Waarom?

Ze doorliepen het traject ter voorbereiding van de uitrol van het BOA-decreet vanaf 1 januari 2026.

Het beoogde resultaat

Ze vertrokken van het bestaande BOA-aanbod. Een externe partner zorgt, in opdracht van het lokale bestuur, voor opvang op alle basisscholen voor alle schoolkinderen met een opvangbehoefte. Met een omgevingsanalyse brachten ze het BOA-aanbod in kaart. 

  • Zo’n 500 ouders vulden de digitale BOA-ouderbevraging in. Aanvullend was er een focusgroep met een tiental ouders.
  • Kleuters en lagere schoolkinderen (3de kleuterklas en 3de leerjaar) spraken met hun leerkracht over wat ze belangrijk vinden in de opvang. 
  • Verenigingen namen deel aan een online partnerbevraging.

Op een BOA-BAR presenteerden ze de omgevingsanalyse aan een 40-tal ouders.

Wat waren de uitdagingen?

  • Verenigingen betrekken in het BOA-verhaal: hen enthousiasmeren en stimuleren om mee te werken, zonder hen te overbevragen.
  • Voldoende diversiteit brengen in het aanbod. Door het aanbod in kaart te brengen zien ze dat er veel sportief aanbod is, terwijl het creatieve, muzische aanbod veel minder ontwikkeld. 
  • De financiële kant vraagt de nodige aandacht. De prijs-kwaliteitverhouding is belangrijk. 

De succesfactoren

  • Expliciete keuze en aanstelling van een BOA-regisseur
  • Nauwe betrokkenheid van schepenen van welzijn en onderwijs, zij zijn ambassadeurs van het lokale BOA-beleid.
  • Participatie, zowel intern als extern

Tips voor andere gemeenten

Ga samen aan de slag. Het participatieproces, de ruime betrokkenheid van interne diensten (waaronder ook het MAT en het schepencollege), scholen, ouders en kinderen laat dingen groeien. Het zorgt voor nieuwe inzichten en een brede gedragenheid van het lokale beleid. Je hebt er tijd, geduld en doorzettingsvermogen voor nodig, maar het is noodzakelijk om stappen vooruit te kunnen zetten.

Algemeen contact

Afbeeldingen

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op