Opmaak en uitvoering fietsplan

Status
Lopend
Startdatum
Budget
1.000.000 - 10.000.000 euro
foto van tunnel als doorsteek voor (oa) fietsers

De stad Dilsen-Stokkem heeft in 2020 een fietsplan opgemaakt waarin verschillende concrete voorstellen werden opgelijst inzake het wegwerken van knelpunten op/aan fietsinfrastructuur. Vanaf 2020 werd gestart met de uitvoering.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Dilsen-Stokkem
Adres

Europalaan 25
3650 Dilsen-Stokkem
België

Financiering
Met eigen middelen
Met provinciale subsidies
Met Vlaamse subsidies
Met Europese subsidies

Wat is er gebeurd?

Na de goedkeuring van het fietsplan, werd gestart met de realisatie van de concrete acties. Tussen 2020 en 2025 werd er voor meer dan 5 miljoen euro geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. Hierbij werd gebruik gemaakt van de beschikbare subsidieprogramma’s zoals subsidies voor veilige schoolomgevingen en schoolroutes, het Kopenhagenfonds en Limburg Sterk Merk.

Er werd in eerste instantie geïnvesteerd in veilige schoolomgevingen (omdat kinderen de meest kwetsbare doelgroep vormen in het verkeer). Verder werd ook ingezet op het verbeteren en beveiligen van lokale functionele routes en op nieuwe recreatieve fietsroutes. Tenslotte werden ook suggesties gedaan aan het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer voor het wegwerken van gevaarlijke punten op en langs de verschillende gewestwegen in onze stad.

Waarom?

Dit actieplan werd als prioritair naar voren geschoven aangezien de stad de fiets wil laten uitgroeien tot een volwaardig en vanzelfsprekend transportmiddel voor iedereen en in het bijzonder als alternatief voor “koning auto”. Denk bv. aan het naar school brengen van de kinderen in het eigen dorp, kleine boodschappen doen bij een lokale handelaar,…

Om deze modal shift te bewerkstellingen waren investeringen in fietsinfrastructuur noodzakelijk om de veiligheid voor de kwetsbare weggebruikers te verhogen. 

Het beoogde resultaat

De volledige uitvoering van het fietsplan is nog niet gerealiseerd. Om alle knelpunten weg te werken hebben we nog jaren werk, maar er werd een duidelijke stap in de goede richting gezet. Het feit dat de stad Dilsen-Stokkem de prijs ‘fietsstad 2024’ heeft gewonnen (in de categorie steden van 20.000 tot 50.000 inwoners) is een erkenning dat het reeds geleverde werk zijn vruchten heeft afgeworpen.

Wat waren de uitdagingen?

Het fietsplan werd opgesteld in 2020, tijdens de coronacrisis. Hierdoor hebben we – in tegenstelling tot wat we hadden vooropgesteld – geen breed inspraakproces met de bevolking kunnen organiseren en hebben we noodgedwongen naar digitale oplossingen moeten zoeken, wat geen ideale situatie was voor dit onderwerp.

De succesfactoren

Door de opmaak van een fietsplan werden alle knelpunten in kaart gebracht en konden we gestructureerd te werk gaan om deze weg te werken. Het fietsplan hebben we ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, waardoor er een breed politiek draagvlak werd gecreëerd. Het plan vormde bovendien ook een kapstok of houvast bij het nemen van beslissingen in het voordeel van de kwetsbare weggebruiker.

Tips voor andere gemeenten

Belangrijk voor het slagen van dit project was het feit dat dit project zowel vanuit de administratie als vanuit het schepencollege voor 100% werd ondersteund. Hierdoor konden de nodige budgetten worden vrijgemaakt. Probeer dus uw politieke vertegenwoordigers te overtuigen van fietsinvesteringen! 

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op