Nieuwe Heischuur in Oud-Turnhout

Status
Afgelopen
Startdatum
Einddatum
Budget
Niet bekend
Foto van de Heischuur voor de verbouwing

Oud-Turnhout vernieuwt Gemeenschapscentrum De Heischuur. Met een participatief traject willen ze een duurzame, toegankelijke en multifunctionele Heischuur realiseren, gebaseerd op de input van inwoners, gebruikers en omwonenden.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Oud-Turnhout
Adres

Dorp 31
2360 Oud-Turnhout
België

Wat is er gebeurd?

De huidige Heischuur is verouderd en niet voldoende toegankelijk. Daarom startte Oud-Turnhout een traject om een nieuwe Heischuur te ontwerpen. Met hulp van het participatiebureau Levuur werd een participatieproces opgezet, bestaande uit twee live participatieavonden en een online moment.

Tijdens deze momenten konden deelnemers – waaronder gebruikers, omwonenden en geïnteresseerde burgers – input geven over hun wensen en noden. Met oefeningen en methodieken werden prioriteiten vastgesteld. Uiteindelijk leidde dit traject tot een blauwdruk voor de nieuwe Heischuur, waarin zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de opgehaalde input.

Waarom?

De gemeente wil een Heischuur creëren die voldoet aan moderne normen op het gebied van duurzaamheid, toegankelijkheid en multifunctionaliteit. Bovendien was dit traject een manier om de betrokkenheid van inwoners bij gemeentelijke projecten te versterken en te leren van participatieve processen.

Het beoogde resultaat

Het proces verliep in drie stappen:

  1. Participatiemomenten: Tijdens twee avonden en een online sessie werden wensen en zorgen verzameld.
  2. Blauwdruk: Alle input werd verwerkt in een ontwerpvoorstel dat aan de gemeenteraad en kerngroep wordt voorgelegd.
  3. Toekomstige fasen: De uiteindelijke blauwdruk wordt de basis voor de ontwerpfase en de bouw.

Wat waren de uitdagingen?

De gemeente had nog weinig ervaring met participatietrajecten van deze omvang. Het was een uitdaging om deelnemers actief te betrekken en verwachtingen goed te managen, zeker omdat niet alle wensen direct gerealiseerd kunnen worden.

De succesfactoren

  • Professionele begeleiding: Het betrekken van een bureau als Levuur bood ondersteuning bij methodieken en draaiboeken.
  • Heldere communicatie: Een duidelijk kader voor participatie hielp om verwachtingen te temperen.
  • Breed bereik: Gebruikers, omwonenden en geïnteresseerde burgers kregen via diverse kanalen de kans om deel te nemen.

Tips voor andere gemeenten

  • Als het de eerste keer is: laat je begeleiden. "We hebben dit in duo gedaan, ikzelf en de begeleider van Levuur zodat ikzelf ook mee de draaiboeken kon opmaken, de methodieken in elkaar steken en daar heb ik ongelooflijk veel aan gehad. Ik heb er veel van geleerd, en ben enorm blij met de resultaten." - Annelies Dickens
     
  • Om het project te doen slagen, stel je  best intern eerst een kader van participatie op. Geef dit ook eerlijk mee aan de deelnemers en zeg hen dat de sky the limit is binnen dit kader. Anders gaan de verwachtingen soms de hoogte inschieten en moet je direct zeggen "nee, dit kan niet”. Het kader van participatie werd bij ons in de procesdoelstelling verwerkt.

Algemeen contact

Afbeeldingen

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op