Matchmakers: brug tussen onderwijs en arbeidsmarkt – Onderwijscentrum Gent

Matchmakers stimuleert duurzame samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt in Gent. Via lokale actienetwerken, hybride leeromgevingen en studiekeuzetrajecten verhoogt het project de motivatie van jongeren en verbetert het de aansluiting op het werkveld.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Botermarkt 1
9000 Gent
België
Wat is er gebeurd?
Onderwijscentrum Gent ontwikkelde het traject Matchmakers om de brug te slaan tussen onderwijs en de arbeidsmarkt, specifiek gericht op jongeren uit de arbeidsmarktgerichte finaliteit. In samenwerking met scholen, sectoren en bedrijven worden duurzame partnerschappen opgezet, vertaald naar concrete acties in de praktijk.
De werking steunt op drie pijlers:
- Samenwerking onderwijs–arbeidsmarkt: opstarten van lokale actienetwerken en proeftuinen hybride leeromgevingen, waarin scholen en bedrijven via werkplekleren en gedeeld eigenaarschap onderwijs vormgeven.
- Geïnformeerde studiekeuzes: jongeren leren bewuster kiezen via initiatieven zoals Beroepen in Beeld, Expeditie Secundair, of Infodagen voor onderwijsprofessionals.
- Versterken van keuzebekwaamheid: leerlingen krijgen handvatten om hun zelfconcept te verhelderen, de arbeidsmarkt te verkennen en hun netwerk te benutten.
Werkplekleren krijgt diverse verschijningsvormen: van observatie en gesimuleerde leeromgevingen tot externe stages, duaal leren en praktijklessen op verplaatsing.
Waarom?
Jongeren uit arbeidsmarktgerichte opleidingen haken vaker af of stromen niet gekwalificeerd uit. Door hen meer perspectief te bieden op reële jobs, op maat van hun competenties en interesses, wil Gent motivatie versterken, keuzevaardigheid verhogen en de aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren.
Wat waren de uitdagingen?
- Structurele samenwerking opzetten tussen onderwijs en bedrijven
- Draagvlak creëren binnen scholen én bedrijven
- Vertalen van arbeidsmarktperspectief naar praktische onderwijskansen
- Betrekken van diverse onderwijstypes (ook buitengewoon en deeltijds)
De succesfactoren
- Opleidingsspecifieke netwerken met sterke lokale inbedding
- Werkplekleren als continuüm, niet als eenvormig model
- Praktijkgericht, actiegericht en afgestemd op noden van leerlingen en werkveld
- Inzet op vroegtijdige studiekeuzebegeleiding via oriëntatiemateriaal en werkveldverkenning
Tips voor andere gemeenten
- Vertrek vanuit de noden van zowel scholen als sectoren
- Werk met hybride leeromgevingen die grenzen tussen school en werk laten vervagen
- Investeer in oriëntering op jonge leeftijd (lager en eerste graad secundair)
- Creëer ruimte voor proeftuinen en experimenteerruimte
- Zorg voor coördinatie en opvolging via lokale actienetwerken
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.