Digitale-inclusiebeleid in de Noorderkempen
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Jaak Aertslaan 7
2320 Hoogstraten
België
Wat is er gebeurd?
In de Noorderkempen richt het actieplan zich op alleenstaanden, mensen met een laag inkomen en vrouwen, maar ook de eigen medewerkers van de zes gemeenten vormen een niet te missen doelgroep. De digitale versnellingsgolf heeft immers niet alleen invloed op de inwoners, ook de medewerkers en vrijwilligers moeten in sneltreinvaart digitaliseren.
Waarom?
Het doel van ‘Iedereen Digitaal, is dat elk lokaal bestuur tegen 2024 een lokale digitale-inclusiewerking heeft met aandacht voor onder meer de aspecten: toegang, vaardigheden en ondersteuning op maat.
Digibanken zijn locaties in Vlaanderen en Brussel waar je hulp krijgt bij al je digitale vragen. Je kan er ook terecht voor opleiding en workshops en voor hulp bij online dienstverlening zoals een premie aanvragen.
Het beoogde resultaat
De eerste stap naar een actieplan voor digitale inclusie was een omgevingsanalyse, een belangrijk onderdeel van de zeven bouwstenen van de beleidstool Digitale inclusie voor lokale besturen. Zo’n omgevingsanalyse is een doorgedreven onderzoek om de juiste doelgroepen te identificeren en in het geval van ILV Noorderkempen ook de noden van elke afzonderlijke gemeente te ontrafelen. Zo krijg je alle elementen in handen om een actieplan op maat van elke gemeente te schrijven, terwijl je toch rekening houdt met de grotere uitdagingen voor de hele regio.
In de Noorderkempen richt het actieplan zich op alleenstaanden, mensen met een laag inkomen en vrouwen, maar ook de eigen medewerkers van de zes gemeenten vormen een niet te missen doelgroep. Daarom kwam er dit jaar een behoeftenonderzoek onder de medewerkers in combinatie met een nulmeting. Dat moet een gezamenlijk plan opleveren waarin alle belanghebbenden binnen een lokaal bestuur zich kunnen terugvinden.
Wat waren de uitdagingen?
Over het algemeen zijn we sterk geneigd om via digitale kanalen zoals een website of sociale media te communiceren. Dat heeft natuurlijk geen zin, als je mensen met een digitale achterstand op weg wilt helpen. Het gemeentelijk infoblad is dan nog altijd een beproefd kanaal dat bijvoorbeeld in de Noorderkempen een leesbereik van 80% kent. Flyers en posters zijn bijkomende hulpmiddelen om het aanbod goed onder de aandacht te brengen.
Het is belangrijker om zelf naar de doelgroepen toe te gaan. Een mobiel digipunt waar verenigingen samenkomen, is een heel doeltreffende manier om mensen te bereiken, en omgekeerd kun je er waardevolle input verzamelen voor je actieplan of achteraf voor de digitale ontwikkelaars.
De digitale versnellingsgolf heeft immers niet alleen invloed op de inwoners, ook de medewerkers en vrijwilligers moeten in sneltreinvaart digitaliseren. De uitdaging is tweeërlei: ze moeten niet alleen zélf hun kennis en vaardigheden up-to-date krijgen maar ook nog eens ondersteuning bieden aan inwoners. Niet elke medewerker en vrijwilliger kan zich even vlot aanpassen aan deze steeds veranderende digitale wereld.
De succesfactoren
Niet gekend
Tips voor andere gemeenten
Een volwaardige digitale-inclusieverantwoordelijke aanstellen. Die kan alles coördineren en ook ondersteuning voor de eigen medewerkers garanderen, zodat ze zich comfortabel genoeg voelen om de vragen over digitale dienstverlening vlot te kunnen beantwoorden.
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.