Deerlijk samen met scholen aan de slag voor BOA

Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Harelbekestraat 27
8540 Deerlijk
België
Wat is er gebeurd?
Ze doorliepen een participatief proces, met een prominente rol voor de scholen. Via het overlegplatform Deerlijkse schooldirecties verzamelden ze input van de scholen om de visie op BOA vorm te geven. Ook andere partners, ouders en kinderen gaven input. De visie vertrekt van wat kinderen nodig hebben in hun vrije tijd na school. Het overlegplatform gaf feedback en input voor mogelijk acties.
Het resultaat zijn vier projecten:
- Aanbod afstemmen op opvangnoden in bouwverlof en kerstvakantie.
- Match tussen wat verenigingen communiceren over de opvang en wat ouders daarover willen weten.
- Informeren en stimuleren tot aanvraag kwaliteitslabel kleuteropvang.
- Kwaliteitsvolle schoolopvang door met scholen te zoeken naar quick wins en kwaliteitsbevorderende ingrepen zoals speelkoffers en sportproevertjes.
Bij de projecten 3 en 4 zijn de scholen nauw betrokken. Zo werd bijvoorbeeld binnen project 4 op basis van een analyse per school zowel een globaal als een schooleigen actieplan opgesteld om de kwaliteit van de opvangmomenten verder te versterken.
Waarom?
Het BOA-decreet geeft handvaten en oplossingen voor verschillende maatschappelijke noden die leven in Deerlijk.
Het beoogde resultaat
Het eigenaarschap voor BOA ligt bij de dienst vrije tijd en welzijn. Ze schakelden een externe begeleider in. Ze werken met een procesplan met mijlpalen en een tijdspad om een BOA-beleidsplan klaar te hebben voor de strategische meerjarenplanning in 2026. Ondertussen werd een globale BOA-visie met doelstellingen en actieplan 2024-2031 goedgekeurd. De eerder opgestarte projecten hebben mee insteek gegeven aan het actieplan en werden integraal mee opgenomen in het actieplan als verder uit te rollen acties.
Wat waren de uitdagingen?
- Niet makkelijk om verenigingen te bereiken en te betrekken bij BOA.
- Slechts één ouder nam deel aan de focusgroep rond BOA, ondanks 20-tal kandidaturen.
- Extra inspanningen nodig om inzichten van ouders te verzamelen, zoals telefoontjes en digitale babbels.
De succesfactoren
- Lokaal bestuur als sterke eigenaar van het proces.
- Investeren in duurzame samenwerking met scholen.
Tips voor andere gemeenten
Een externe procesbegeleider helpt het proces vooruit. Hij heeft verschillende rollen. Hij is neutraal, want kent de achtergrond niet, maar ook de “schoonmoeder” om iedereen bij de planning te houden. Zo’n begeleider verzet veel werk, en ondersteunt het lokale bestuur.
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.