Bruggenbouwers naar onderwijs in Mechelen

Onderwijsloopbanen van kinderen worden soms belemmerd door onderliggende zaken die niet steeds tot de knowhow van de school behoren. Bruggenbouwers zetten in op gelijke onderwijskansen voor elk kind door aanwezig te zijn op de school en van hieruit de brug te maken tussen maatschappelijk kwetsbare gezinnen en de dienstverlening in de stad.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Lange Schipstraat 27
2800 Mechelen
België
Wat is er gebeurd?
Scholen werden gevraagd naar wat een bruggenbouwer kan betekenen op hun school. Dit ging om het ondersteunen bij financiële en administratieve noden, huisvestingsnoden, opvoedingsvragen, drempels naar vrije tijd, beperkte toegang tot geestelijke gezondheidszorg etc.
Bruggenbouwers werden ingezet vanuit verschillende sociale organisaties om zo de brug te maken tussen maatschappelijk kwetsbare gezinnen, de scholen en de ruimere dienstverlening aanwezig in de stad.
Het project kent vandaag 9 bruggenbouwers. Deze bruggenbouwers zijn aanwezig op de scholen en maken de brug tussen scholen, ouders en de Mechelse sociale kaart. Op deze manier worden scholen ontzorgd en maatschappelijk kwetsbare ouders versterkt. De bruggenbouwers vormen een lerend netwerk en komen verschillende keren per jaar samen
Waarom?
Het project is tot stand gekomen vanuit de vaststelling dat schoolloopbanen van kinderen belemmerd worden door zaken waar de school niet steeds toegang of expertise tot heeft.
Scholen stelden de vraag naar een opleiding sociale kaart, een maatschappelijk werker op de vloer etc. Vanuit sociale organisaties kwam de vraag op welke manier ze hun aanbod bekend kunnen maken bij maatschappelijk kwetsbare gezinnen.
Om een antwoord te bieden op deze verschillende noden, startten we met een project van bruggenbouwers vanuit sociale dienstverlening. Deze bruggenbouwers zijn enerzijds aanwezig binnen de scholen waardoor ze een bekend gezicht worden voor ouders en onderwijspersoneel, anderzijds werken ze outreachend en versterken ze maatschappelijk kwetsbare ouders én de kinderen op de school.
Wat waren de uitdagingen?
Bruggenbouwers hebben een specifieke rol op de school, naast verschillende andere actoren. Het is een blijvende uitdaging scherp te houden/krijgen welke rol de bruggenbouwer opneemt in relatie met de andere aanwezige (onderwijs)actoren binnen en buiten de school.
De succesfactoren
Elk jaar worden er meer maatschappelijk kwetsbare ouders bereikt dan het vooropgestelde doel. Ouders en scholen vinden de weg naar bruggenbouwers op school en worden geïnformeerd en toegeleid naar de ruimere dienstverlening -Scholen en bruggenbouwers leren van en inspireren elkaar in expertise en werkwijze.
Bruggenbouwers onderling versterken elkaar door middel van uitwisseling en ondersteuning.
Tips voor andere gemeenten
Het samenwerken met enerzijds bruggenbouwers uit verschillende sociale organisaties en anderzijds verschillende scholen vraagt voldoende afstemming rond de rol en verwachting van de bruggenbouwers binnen een school.
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.