Brugfiguren in het secundair onderwijs – Stad Hasselt

In Hasselt worden brugfiguren ingezet in het secundair onderwijs om schooluitval te voorkomen en ouderbetrokkenheid te versterken. Door middel van gerichte toeleiding, ondersteuning en verbinding tussen gezin, school en hulpverlening ontstaat meer vertrouwen, communicatie en kansen voor jongeren.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Limburgplein 1
3500 Hasselt
België
Wat is er gebeurd?
In totaal worden acht scholen ondersteund door drie brugfiguren, elk verbonden aan een scholengroep. Ze werken gemiddeld 0,5 FTE per scholengroep (behalve SGSQ dat extra inzet). Doelgroepen zijn jongeren in kwetsbare situaties en hun ouders.
De brugfiguren:
- versterken de communicatie tussen ouders en schoolteams
- zijn aanwezig op de schoolvloer en bij oudercontacten
- maken kansarmoede en sociaal isolement bespreekbaar
- bouwen bruggen naar hulpverlening via warme overdrachten
- nemen deel aan leerlingenbegeleidingsoverleg
- voeren huisbezoeken en verlagen drempels voor contact
Daarnaast ondersteunen ze schoolteams met vorming en reflectie over omgaan met armoede en diversiteit. De brugfiguren zijn neutraal gepositioneerd en worden beschouwd als vertrouwensfiguren binnen én buiten de schoolmuren.
Waarom?
Hasselt kampte met een hoog percentage vroegtijdige schoolverlaters. Onderzoek toont aan dat ouderbetrokkenheid en toeleiding naar hulp cruciale hefbomen zijn. Door brugfiguren in te zetten, wil de stad schooluitval voorkomen via preventieve netwerking, laagdrempelige communicatie en versterking van relaties.
Wat waren de uitdagingen?
- Positiebepaling binnen bestaande schoolstructuren
- Samenwerking met reeds aanwezige zorgfiguren
- Wachttijden in de hulpverlening
- Onzekerheid bij doorverwijzing en opvolging van casussen
De succesfactoren
- rugfiguren zijn neutraal en bereikbaar voor alle ouders
- Vaste aanwezigheid op school creëert vertrouwen
- Samenwerking met CLB en welzijnspartners wordt versterkt
- Doorverwijzing wordt sneller en meer op maat
Tips voor andere gemeenten
- Start met scholen waar de nood het hoogst is
- Voorzie coaching en uitwisseling voor brugfiguren
- Combineer individuele begeleiding met structurele teamreflectie
- Plan voldoende overlegmomenten tussen brugfiguren en schoolleiding
- Maak duidelijke afspraken over rol, drempels en communicatie
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.