Brugfiguren in het secundair onderwijs – Stad Hasselt

Status
Lopend
Startdatum
Budget
Niet bekend
Brugfiguren in Hasselt

In Hasselt worden brugfiguren ingezet in het secundair onderwijs om schooluitval te voorkomen en ouderbetrokkenheid te versterken. Door middel van gerichte toeleiding, ondersteuning en verbinding tussen gezin, school en hulpverlening ontstaat meer vertrouwen, communicatie en kansen voor jongeren.

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Lokaal bestuur Hasselt
Adres

Limburgplein 1
3500 Hasselt
België

Financiering
Met eigen middelen
Met Vlaamse subsidies

Wat is er gebeurd?

In totaal worden acht scholen ondersteund door drie brugfiguren, elk verbonden aan een scholengroep. Ze werken gemiddeld 0,5 FTE per scholengroep (behalve SGSQ dat extra inzet). Doelgroepen zijn jongeren in kwetsbare situaties en hun ouders.

De brugfiguren:

  • versterken de communicatie tussen ouders en schoolteams
  • zijn aanwezig op de schoolvloer en bij oudercontacten
  • maken kansarmoede en sociaal isolement bespreekbaar
  • bouwen bruggen naar hulpverlening via warme overdrachten
  • nemen deel aan leerlingenbegeleidingsoverleg
  • voeren huisbezoeken en verlagen drempels voor contact

Daarnaast ondersteunen ze schoolteams met vorming en reflectie over omgaan met armoede en diversiteit. De brugfiguren zijn neutraal gepositioneerd en worden beschouwd als vertrouwensfiguren binnen én buiten de schoolmuren.

Waarom?

Hasselt kampte met een hoog percentage vroegtijdige schoolverlaters. Onderzoek toont aan dat ouderbetrokkenheid en toeleiding naar hulp cruciale hefbomen zijn. Door brugfiguren in te zetten, wil de stad schooluitval voorkomen via preventieve netwerking, laagdrempelige communicatie en versterking van relaties.

Wat waren de uitdagingen?

  • Positiebepaling binnen bestaande schoolstructuren
  • Samenwerking met reeds aanwezige zorgfiguren
  • Wachttijden in de hulpverlening
  • Onzekerheid bij doorverwijzing en opvolging van casussen

De succesfactoren

  • rugfiguren zijn neutraal en bereikbaar voor alle ouders
  • Vaste aanwezigheid op school creëert vertrouwen
  • Samenwerking met CLB en welzijnspartners wordt versterkt
  • Doorverwijzing wordt sneller en meer op maat

Tips voor andere gemeenten

  • Start met scholen waar de nood het hoogst is
  • Voorzie coaching en uitwisseling voor brugfiguren
  • Combineer individuele begeleiding met structurele teamreflectie
  • Plan voldoende overlegmomenten tussen brugfiguren en schoolleiding
  • Maak duidelijke afspraken over rol, drempels en communicatie

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op