BOA-proeftuinen Stasegem Unit en de HOPclub in Harelbeke

Status
Lopend
Startdatum
Einddatum
Budget
Niet bekend

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
Harelbeke
Adres

Paretteplein 19
8530 Harelbeke
België

Financiering
Met eigen middelen
Met Vlaamse subsidies

Wat is er gebeurd?

Stasegem United
De proeftuin vertrekt van een netoverschrijdende samenwerking tussen twee scholen om op woensdagnamiddag opvang te organiseren voor kleuters en lagere schoolkinderen. In de opvang maken kinderen kennis met nieuwe activiteiten via een atelierwerking. Er is ruimte voor rust en avontuur. De opvanglocatie wisselt af tussen de twee scholen. Opvangbegeleiders en externe begeleiders zorgen voor de opvang. Zo kunnen kinderen van divers bestaand aanbod in de stad proeven, zoals atletiek, taekwando, academie, enzovoort.

HOPclub
De HOPclub is een carrouselaanbod voor kinderen van de derde kleuterklas tot en met het derde leerjaar. Tijdens de proefperiode werden in een basisschool en een kleuteropvang met kwaliteitslabel tussen de herfst- en de kerstvakantie zeven activiteiten aangeboden. Kinderen ontdekten er hun talenten en interesses. Bij de samenstelling van het aanbod hielden ze rekening met de inzet van vrijwilligers en hun talenten. Het aanbod sluit aan bij de (zorgzame) buurtwerking in Zandberg, het oudercomité en de jeugdbeweging.

Waarom?

Om het Harelbeekse BOA-beleid in de toekomst vorm te geven, experimenteren ze met BOA-proeftuinen.

Het beoogde resultaat

Kinderen, ouders en opvangorganisatoren zijn bevraagd via digitale bevraging, focusgroep, interviews, kindpakketten, enzovoort. Uit die bevragingen kwamen heel wat inzichten over wat er al goed liep, maar ook waar er nog verbeterpunten waren in het buitenschoolse opvangaanbod. Ze leerden ook welke dingen ouders, kinderen en organisatoren belangrijk vinden.

Uit de inzichten haalden ze een tiental bouwstenen, waarvan drie de kern zijn van hoe BOA eruit moet zien: 

  • het belang van de lokale inbedding van het BOA-aanbod
  • het belang van vertrouwde gezichten in de opvang 
  • inzetten op een proevertjesaanbod om kinderen op een laagdrempelige manier te laten kennismaken met activiteiten.

In overleg met verschillende betrokken partners (ouders, scholen, academies, enz.) ontwikkelden ze zes proeftuinen. Met twee ervan gingen ze effectief aan de slag. Elke proeftuin heeft een ‘ploegske’ dat de proeftuin verder uitwerkt. De BOA-regisseur en een externe begeleider ondersteunen daarbij.

Wat waren de uitdagingen?

  • Praktische bezwaren verhinderen het multifunctioneel gebruik van infrastructuur.
  • Het vinden van begeleiders voor activiteiten is een uitdaging.
  • Vragen over de regelgeving over bijvoorbeeld de kwalificatie van kinderbegeleiders en de begeleider-kindratio.

De succesfactoren

  • Traject met veel engagement en goesting van verschillende partners.
  • Ruim draagvlak met externe partners zoals onderwijs en opvang die van in het begin deelnemen aan de stuurgroep.

Tips voor andere gemeenten

Als je een proevertjesaanbod ontwikkelt, zorg dan voor een vervolgaanbod of info over de activiteiten die zij aanboden aan de kinderen. Zo kunnen kinderen doorstromen van de proevertjes naar het reguliere activiteitenaanbod.

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op