BARST! - Het spel tegen discriminatie en racisme

In het spel BASRT worden spelers geconfronteerd met conflictsituaties rond onder meer discriminatie, seksueel grensoverschrijdend gedrag en intrafamiliaal geweld. Jongeren maken tijdens het spel keuzes om die situaties te ontmijnen.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Botermarkt 1
9000 Gent
België
Wat is er gebeurd?
Deze digitale tool daagt jongeren uit hun eigen denk- en handelingskaders in vraag te stellen, en te re flecterenover de impact van hun denken en handelen in polariserende situaties.
Aan de hand van een aantal parameters wordt een 'score' bijgehouden om de (negatieve of positieve) impact visueel weer te geven. Jongeren krijgen de kans om scènes opnieuw te spelen om zo gewonnen kennis te implementeren.
Het spel is een krachtige leertool waarin we oefenruimte creëren op een veilige manier. De tool is een blikopener naar verdere dialoog."
Waarom?
Veel signalen dat er polarisatie is op school, leerkrachten hebben het moeilijk om gevoelige thema's te bespreken in hun klas. Deze tool help hen daarbij, doordat het digitaal is en een spelvorm, krijgt het makkelijk toegang tot de jongeren.
Wat waren de uitdagingen?
- medewerking van de scholen met hun drukke agenda
- kandidaten vinden om het spel te testen
- klankbordgroep die regelmatig samenkomt om het project richting te geven
De succesfactoren
Het contact met de scholen waar andere signalen naar boven komen. Samen met het bedrijf die het spel ontwikkeld heeft, zijn we naar de scholen getrokken om het spel te testen en feedback mee te nemen.
Het contact met de leerlingen en leerkrachten was van groot belang. Via een persbericht (opent nieuw venster)kreeg het ook veel aandacht van organisaties en scholen
Tips voor andere gemeenten
De scenario's ontwikkelen met de jongeren zelf en met organisaties die betrokken zijn bij de thema's die besproken komen.
Algemeen contact
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.