Autodelen en Laadpaal via PV-installatie bibliotheek

Door het zelf opwekken van stroom op het dak van onze bibliotheek kunnen we autodelen rendabel houden voor de gemeente.
Inhoud van deze pagina
Algemene gegevens
Centrum 18a
1540 Herne
België
Wat is er gebeurd?
De gemeentelijke bibliotheek beschikt over een PV-installatie waarop 2 laadpunten voor elektrisch laden zijn aangesloten, in eigen beheer. 1 laadpunt is (exclusief) voorbehouden voor het laden van onze elektrische deelwagen (Nissan Leaf), het 2de laadpunt is publiek toegankelijk. De prijs voor het opladen is gericht op de prijs die ook Total hanteert, de concessiehouder van de Vlaamse aanbesteding, om geen concurrentie te betekenen op vlak van prijszetting.
Waarom?
Het aanbieden van autodelen aan de burgers gaat gepaard met een aanzienlijke maandelijkse kost. Afhankelijk van de bezettingsgraad van de auto kan die kost lager komen te liggen, maar in een landelijke gemeente als Herne verloopt de opstart momenteel eerder traag.
Het beoogde resultaat
De inkomsten van het 2de laadpunt (publiek toegankelijk) compenseren de maandelijkse bijdrage voor autodelen zo goed als 100%.
Wat waren de uitdagingen?
Rekening houden met concessie voor plaatsing publieke laadinfrastructuur op openbaar domein (in handen van Total Energies momenteel), maar in dit geval spreken we van opwekking van stroom met eigen installatie/bij eigen gebouw, wat kan beschouwd worden als pilootproject en zo niet gebonden is aan de concessie.
De succesfactoren
2 laadpunten waarvan 1 publiek toegankelijk, met intussen voldoende gebruik
Tips voor andere gemeenten
Autodelen wordt sowieso financieel interessanter wanneer de wagen kan laden aan laadpunten in eigen beheer (en met eigen opwekking energie)
Algemeen contact
Downloads
Deel je eigen praktijk
Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.