Aannemerscollectief en check-je-offerte tool IGEMO

Status
Lopend
Startdatum
Budget
50.000 - 250.000 euro

Om bewoners die renovatie-advies kregen vanuit het energiehuis verder te ontzorgen, wordt een pool gemaakt van betrouwbare aannemers waar beroep kan op gedaan worden. Binnen het FOSSTER-project werd een digitaal platform ontwikkeld voor het aanvragen en behandelen van offertes. 

Algemene gegevens

Initiatiefnemer
IGEMO
Energiehuis Stekr
Bornem
Puurs - Sint-Amands
Willebroek
Lokaal bestuur Mechelen
Duffel
Lier
Bonheiden
Sint-Katelijne-Waver
Berlaar
Putte
Heist-op-den-Berg
Adres

Schoutetstraat 2
2800 Mechelen
België

Financiering
Met eigen middelen
Met Europese subsidies

Wat is er gebeurd?

Het aannemerscollectief verzamelt betrouwbare aannemers die bewoners kunnen helpen bij uitvoering van de renovatie-adviezen via het energiehuis. Voor een aannemer zijn er een aantal voorwaarden om te kunnen deelnemen aan het systeem, onder andere een timing voor het aanleveren van de offerte en uitvoeren van de werken. 

Check-je-offerte werd ontwikkeld als bijkomend digitaal platform waar burgers energiezuinigheid kunnen controleren (indicatief EPC label) en offertes kunnen opvragen via een gevalideerd reviewsysteem. 

Waarom?

Een ‘aannemer van om de hoek’ is voor veel mensen belangrijk. Iemand die belang heeft bij een goede klantenbinding en tevreden klanten. Een pool maken van betrouwbare aannemers kan de stap makkelijker maken om van advies tot effectieve uitvoering van werken te gaan. Zorgen dat de offertes duidelijk en gestandaardiseerd zijn helpt voor een betrouwbare dienstverlening.

Het beoogde resultaat

Het platform heeft een gevalideerd reviewsysteem en ook een ingebouwde administratieve en technische checklist. 

Check je offerte werd in de zomer van 2025 gelanceerd en tot eind oktober een 50-tal keer gebruikt. 20 aannemers bieden hun diensten aan via het platform. 

Wat waren de uitdagingen?

Tijdens de energiecrisis waren de aannemers overbevraagd. Bij het digitaal platform is het vooral vraag en aanbod afstemmen en voldoende toeleiding vinden. 

De succesfactoren

Er zijn niet alleen voor de klanten, maar ook voor de aannemers voordelen: 

  • Klanten komen via een betrouwbare bron met de aannemer in contact
  • Dankzij het renovatieadvies weet de bewoner hoe hij de woning in juiste stappen kan renoveren
  • De klant heeft al een idee van mogelijke kostprijs
  • Klanten zijn op de hoogte van Mijn VerbouwPremie en Mijn VerbouwLening
  • Aannemer kan de klant ook doorverwijzen naar het energiehuis

Tips voor andere gemeenten

Aannemerscollectief:

  • Stel voorwaarden op afhankelijk van de noden
  • Gebruik google of MS forms voor registratie
  • Neem tijd om te groeien
    Om aannemers te werven werkten deze initiatieven: Persoonlijk aanschrijven na mond-aan-mond reclame, Campagne op LinkedIn, een infomoment (ontbijtsessie) en de slechte conjunctuur. Een oproep via de nieuwsbrief van de Bouwunie werkte niet. 
  • Communicatie campagne
    Gebruik van andere stakeholders (Embuild, Bouwunie, Buildwise, intercommunale), sociale media,  bouwmaterialen groothandels
  • Website met filter
  • Events kunnen een boost geven

Check-je-offerte: 
De tool is gebaseerd op open source en is ook bruikbaar voor andere gemeentes of regio’s, mits het participeren in de kosten voor hosting en beheer (geraamd op een paar 1000 euro per jaar). 

Algemeen contact

Deel je eigen praktijk

Wil je actief helpen en onze praktijkendatabank aanvullen? Deel zelf een praktijkvoorbeeld en inspireer je collega’s.

Laad je praktijk op